Dobre nawyki żywieniowe

Należy wiedzieć, że produkty zbożowe już od dawna nie są uznawane za podstawę zdrowego odżywiania. Nowa piramida żywieniowa stawia na aktywność fizyczną. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda przyczynili się do opracowania nowych zasad żywienia, według których pieczywo białe, makarony oraz ryż znalazły się wśród produktów, które powinniśmy jeść rzadziej. Warto wiedzieć, że piramida żywieniowa ma także spory wpływ na odchudzanie.

Zdjęcie warzyw / Shutterstock

Nowa piramida żywieniowa

Zaskakujący może być fakt, że nowe zasady prof. Willetta są inspirowane dietą śródziemnomorską. Białe pieczywo możemy spożywać tylko kilka razy w miesiącu. Interesujące jest, że zasady te nie wskazują na to, jakie porcje są optymalne, tylko na to, jak często powinny być spożywane poszczególne grupy produktów.

Podstawą nowej piramidy żywienia została aktywność fizyczna. Zalecane jest przynajmniej trzydzieści minut dziennie aktywności fizycznej. To doskonały sposób na odchudzanie i znany jest od bardzo dawna.

Podstawą żywienia powinny być produkty pełnoziarniste, gdyż dostarczają one najwięcej energii. Ważne jest także spożywanie tłuszczów roślinnych, szczególnie tych bez kwasów trans – czyli powinniśmy zacząć spożywać olej sojowy lub oliwę z oliwek. Warto zwrócić uwagę na fakt, że nie mamy spożywać dużo tłuszczów roślinnych. One mają być zamiennikiem dla tłuszczów zwierzęcych.

Poziom trzeci należy do warzyw. Należy spożywać je na surowo i unikać gotowania, gdyż proces ten niszczy składniki odżywcze. Zalecane jest gotowanie na parze, które nie wpływa negatywnie na składniki odżywcze. Tutaj także znajdują się owoce, które należy spożywać najwyżej trzy razy dziennie. Zawierają one dużo cukrów prostych i ich nadmiar może sprzyjać otyłości. Natomiast orzechy i rośliny strączkowe powinniśmy spożywać od jednego do trzech razy dziennie. One są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które doskonale wpływają na organizm. Zawierają także błonnik, wapń, magnez, żelazo i witaminy.

Kolejny poziom należy do drobiu, jajek i ryb, czyli do produktów, które zawierają wartościowe białka. Możemy je spożywać do dwóch razy dziennie. Przy czym nie musimy ich spożywać każdego dnia obowiązkowo. Oczywistym jest też to, że nie należy spożywać wszystkich tych produktów razem. Można tak ułożyć jadłospis, aby jednego dnia jeść ryby, drugiego jajka, trzeciego drób, a czwartego zrezygnować z białek w tej postaci.

Warto zwrócić uwagę na to, że produkty mleczne, według nowej piramidy żywienia, dostarczamy organizmowi raz lub dwa razy dziennie.

Na najwyższym miejscu w piramidzie, znaleźć można białe pieczywo, czerwone mięso oraz słodycze. Produkty, które znajdują się na szczycie piramidy należy jeść bardzo rzadko. Są one bowiem bardzo kaloryczne. Na dodatek ich warność odżywcza jest mała i zawierają sporo tłuszczów nasyconych. Czerwone mięso powinniśmy spożywać kilka razy w miesiącu.

Jakie są różnice między starą a nową piramidą żywieniową?

Bez problemu możemy wymienić podstawowe różnice między starą a nową piramidą żywienia.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

  • Najważniejszy jest fakt, że podstawą piramidy żywieniowej nie są już węglowodany, które można znaleźć w zbożach, ryżu i chlebie, lecz aktywność fizyczna.

  • Na pierwszym piętrze można znaleźć co prawda węglowodany, ale muszą one pochodzić z produktów, które są pełnoziarniste. Zalecane jest ciemne, razowe pieczywo, kasza gryczana. Białe pieczywo znalazło się na szczycie piramidy i nie należy go często spożywać.

  • Bardzo wysoko, bo na pierwszym piętrze piramidy, znaleźć można tłuszcze roślinne.

  • Ważniejsze niż do tej pory są rośliny strączkowe.

  • Jajka nie wpływają już na poziom cholesterolu.

  • Został wprowadzony podział tłuszczów na złe i dobre. Złe zawarte są w chipsach, czerwonym mięsie i ciastkach. Dobre natomiast to tłuszcze nienasycone, głównie omega-3, których źródłem są najczęściej ryby morskie i oleje roślinne.

Warto znać zasady zdrowego żywienia. Ta wiedza przydaje się, gdyż możemy dostarczać organizmowi odpowiednie składniki odżywcze. Sprawdza się także podczas odchudzania, bo możemy się pokusić o ułożenie takiego jadłospisu, dzięki któremu zrzucimy zbędne kilogramy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dekalog osoby odchudzającej się Czym skutkuje nocne podjadanie? Czym jest żywność light? Co warto wiedzieć o przemianie materii?

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w 1,5 roku. Metamorfoza Danuty Awolusi Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Odchudzający koktajl z selera Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi