Na odbudowę energii najlepsza jest kawowa drzemka

Niezależnie od tego czy jesteś nauczycielem, przedsiębiorcą, kierowcą a może prowadzisz dom, niemal codziennie odczuwasz spadek energii. Co najczęściej wówczas robisz? Według badań ponad 60 proc. osób sięga po kawę. Wierzymy, że kofeina nas rozbudzi i doda energii. Naukowcy są w tej hipotezie ostrożni i ostatnio orzekli, że kofeina może nam dodać energii, o ile umiejętnie ją zastosujemy.

Drzemka i kawa dodadzą nam energii

Drzemka i kawa dodadzą nam energii (123rf)

Mimo naszych najszczerszych intencji bywają takie dni, kiedy oczy same się zamykają. Kolejna filiżanka kawy nie skutkuje przypływem energii, a my sami poszlibyśmy najchętniej spać. Co robimy? Sięgamy po kolejną kawę i jeszcze jeszcze jedn… Tylko dlaczego nic na nas nie działa?

Co ty wiesz o kofeinie?

Działanie kofeiny polega na tym, że pobudza ośrodkowy układ nerwowy, wpływając na wzrost koncentracji, refleksu i poprawę nastroju. Z drugiej strony, znamy również jej skutki uboczne. Szczególnie jeżeli spożywamy kawę po południu, skazujemy siebie na bezsenność w nocy. Dlaczego tak się dzieje?

Zobacz też: Kiedy najlepiej pić kawę?

Kawa może zakłócić produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za zdrowy sen. Co zatem zrobić by zmaksymalizować wydajność pracy i jednocześnie nie popaść w bezsenność w nocy? Odpowiedź jest prosta. Zastosujmy kawową drzemkę.

Drzemka najlepszym sposobem na zastrzyk energii

Warto wiedzieć jedno, krótki sen, który ma nam dostarczyć energii nie powinien być dłuższy niż 30 minut. To wystarczający czas na regeneracje organizmu. Dłuższy sen rozleniwi i trudniej będzie się wybudzić. A co do tego ma kawa? Kofeina potrzebuje ok. 30 minut, by zacząć działać w naszym organizmie. To nie wszystko. Około 200–250 mg kofeiny jest uważane za optymalne i nieszkodlliwe dla naszego zdrowia.

Filiżanka kawy rozpuszczalnej zawiera ok. 95 mg kofeiny, szklanka czarnej kawy — 80–120 mg. Jeżeli zależy ci na dostarczeniu energii, to wybór wydaje się prosty. Naukowcy udowadniają, że taka ilość kofeiny w kawie nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie.

Zobacz też: Najlepsze zamienniki kawy

Zainteresowany, ale nie przekonany?

To sprawdźmy co na ten temat mówi nauka? Grupa badaczy doszła do wniosku, że drzemka po spożyciu kofeiny, lepiej na nas oddziałuje niż krótki sen bez kawy. Badanie zostało przeprowadzone na grupie kierowców. Dziesięciu zdrowych mężczyzn zaproszono do testów. Kawa plus krótka drzemka przyczyniły się do większej wydajności i czujności. Inaczej było w grupie pozbawionej drzemki.

Zobacz również: Wady i zalety kawy

Badaną kwestią zainteresowano się również później. Tym razem analizowano wydajność pracy: kontrolerów ruchu powietrznego oraz lekarzy. Wyniki były takie same. Drzemka plus kofeina poprawiają czujność, a szczególnie jest to zalecane osobom pracującym w systemie zmianowym.

Dobry sen, lepsza praca

Nie dla wszystkich kawa jest odpowiednim napojem. Nie da się ukryć, że nadmiar kofeiny może przyczynić się do problemów ze snem. Na bezsenność cierpi coraz więcej osób. Przyczyn jest wiele: długotrwały stres, praca w systemie zmianowym, nadmiar obowiązków.

Zobacz też: Co może ci się przytrafić po odstawieniu kawy?

Konsekwencje nieprzespanych nocy odbijają się zarówno na naszym zdrowiu fizycznym (ryzyko chorób serca, udaru, otyłości), jak i psychicznym (wzmożona agresja, stany lękowe). Dowody sugerują, że nie można przyzwyczaić się do mniejszej ilości snu. Kawowa drzemka jest idealnym rozwiązaniem na utrzymanie energii przez długi czas. Pamiętaj jednak, że równowaga to podstawa. Przy wytężonej pracy potrzeba odpowiedniej ilości wypoczynku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Fioletowy chleb - nowe super food Przepis na koktajl proteinowy Przepis na dietetyczne kopytka bez ziemniaków Nie jedz tego na kolację Sprawdzamy batoniki typu musli. Zdrowa przekąska czy sztuczka marketingowa? Dlaczego nie należy jeść banana na śniadanie? Omlet z płatków owsianych Daktylowa tarta z kremem kokosowym Domowe pralinki

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Dietetyczny koktajl witaminowy Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Bananowy chleb Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś!