Najlepsze tłuszcze na utratę wagi

Odpowiednie rodzaje olejów pomogą nie tylko stłumić głód i przyspieszyć metabolizm, ale także wspomagają wchłanianie witamin czy składników mineralnych przez organizm. Na rynku wciąż pojawiają się nowe rodzaje tłuszczów i czasami bardzo trudno zdecydować się, który będzie najlepszy. Warto jednak wiedzieć, że przede wszystkim tłuszcze dzielimy na dwa rodzaje - nasycone i nienasycone. Te pierwsze mają pozytywny wpływ na organizm człowieka. Z kolei tłuszcze nienasycone to te, które podnoszą poziom złego cholesterolu we krwi i są odpowiedzialne za nadwagę i otyłość. Tych powinieneś unikać.

123rf

Olej konopny

Olej konopny nadaje się przede wszystkim do spożywania na surowo. Będzie idealnym dodatkiem do sałatek czy zdrowych koktajli. Oprócz kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 zawiera cenne dla zdrowia i urody witaminy: A, E, C, K, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne takie jak magnez, wapń czy cynk. Olej konopny obniża cholesterol we krwi i wspomaga odchudzanie, gdyż zapewnia uczucie sytości na dłużej.

Olej kokosowy

Wyciąg z miąższu świeżych kokosów to tropikalne źródło tłuszczów nasyconych oraz kwasu laurynowego, który szybciej przekształca się w energię niż inne rodzaje tłuszczu. Olej kokosowy z powodzeniem możemy stosować w kosmetyce. Nie jest on jednak, wbrew obecnie panującej modzie, najlepszym tłuszczem stosowanym w naszej kuchni.

Owszem, wytwarza się z niego tzw. tłuszcze MCT, które są bardzo pomocne w niektórych chorobach oszczędzających jelita. Odżywiają one chorego np. w chorobie Leśniowskiego-Crohna, jednak dla zdrowych osób dostarczają duża dawkę energii, której nie jesteśmy w stanie wydatkować. Przyczyniają się tym samym do rozwoju nadwagi i otyłości oraz pogorszenia parametrów cholesterolu w badaniach ambulatoryjnych.

Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać?

Olej z orzechów ziemnych

Olej z fistaszków jest pełen kwasu oleinowego, który przyczynia się do zmniejszenia apetytu, a tym samym do utraty masy ciała. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine udowodniły, że ten konkretny rodzaj tłuszczu wpływa także na lepszą pamięć. Doskonale nadaje się do smażenia potraw w woku i na patelni.

Olej z awokado

Swoje wyjątkowe właściwości zawdzięcza tłuszczom jednonienasyconym, które są zdrowe dla serca, pomagają zmniejszyć poziom cholesterolu we krwi i zmniejszyć uczucie głodu. Awokado zawiera witaminy z grupy B, witaminę E, a także potas, który pomaga pozbyć się przykrych dolegliwości jelitowych takich jak np. wzdęcia. Używaj go jako oleju do sałatek, gdyż świetnie wzbogaci ich smak o słodko-gorzki aromat. Doskonale nadaje się do pieczywa, ryb oraz domowej pizzy. Będzie też doskonałym dodatkiem do owoców takich jak arbuz, grejpfrut czy pomarańcza.

Zdrowe tłuszcze w diecie


Olej makadamia

Olej makadamia znalazł już swoje miejsce na półce każdej kosmetykoholiczki, ale w kuchni jest wciąż niedoceniany. Zupełnie niesłusznie. Aż 84 proc.oleju makadamia to tłuszcze jednonienasycone, w których bardzo dużo miejsca zajmują kwasy tłuszczowe omega-3. To również źródło fitosteroli czyli związków, które wpływają na zmniejszenie ryzyka wystąpienia nowotworów. Olej makadamia najlepiej nadaje się do pieczenia, smażenia i gotowania.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek wpływa na zwiększenie we krwi serotoniny – hormonu związanego z uczuciem sytości. W jej składzie znajdziemy polifenole czyli przeciwutleniacze, które pomagają w zwalczaniu wielu chorób takich jak np. osteoporoza. Dobrej jakości oliwa z oliwek powinna wejść na stałe do naszej kuchni jako główny składnik dressingu do sałatek. Warto ją też dodawać do dań z gotowanych warzyw. Pamiętajmy jednak, aby nie podgrzewać jej do zbyt wysokich temperatur, gdyż traci wtedy swoje właściwości zdrowotne.

Olej z orzechów włoskich

Badania wykazały, że dieta bogata w ten rodzaj tłuszczu pomaga walczyć ze stresem i utrzymać właściwe ciśnienie krwi. Olej z orzechów włoskich jest bogaty w kwasy tłuszczowe, który przyspieszają metabolizm i pomagają w szybszym spalaniu kalorii. Wymieszaj go z octem winnym, oliwą z oliwek, kminkiem oraz szczyptą soli, pieprzu i zrób przepyszny sos do ulubionej sałatki. Pamiętaj, aby stosować go tylko na zimno, gdyż wysoka temperatura nie wpływa korzystnie na jego właściwości.

Olej rzepakowy

Według badań opublikowanych w "Experimental Biology and Medicine" osoby, których dieta jest bogata w olej rzepakowy, mają większe szanse na wygranie walki z rakiem, artretyzmem i astmą. To olej bogaty również w kwasy alfa-linolenowy oraz omega-3, które odgrywają ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej wagi. Można na nim smażyć, piec, ale jego neutralny smak pozwala używać go także do sosów sałatkowych.

Olej lniany

To tłuszcz, który zawiera niezbędne do utrzymania prawidłowej masy ciała kwasy tłuszczowe omega-3. Dodatkowo zmniejsza ryzyko chorób serca dzięki utrzymaniu naczyń krwionośnych w dobrej formie. Dowiedziono, że smarowanie nim ręki zwalcza zespół cieśni nadgarstka i zmniejsza ból. Olej lniany nie zmienia swoich właściwości pod wpływem ciepła i dlatego można stosować go zarówno na zimno, jak i na gorąco.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Odchudzający napój – działa, gdy śpisz Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut 5 rzeczy, które się z nami dzieją, gdy jesteśmy głodni Soki na odchudzanie Te produkty ruszą twój metabolizm Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Woda z tą przyprawą spala tłuszcz Co może zrobić dla twojego zdrowia utrata 5 kg? Dwa przepisy na detoks w pięć minut Kolacja 12 godzin po śniadaniu. Najłatwiejszy sposób odchudzania "Zmieniłam myślenie o jedzeniu"

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt