Oto dlaczego po zjedzeniu spaghetti możesz mieć kaca

Niektórzy z nas często budzą się rano z bólem głowy i wzdętym brzuchem. Czują się ospali i mają trudności z koncentracją. Choć takie objawy kojarzą się zazwyczaj ze zbyt dużą ilością spożytego alkoholu, to okazuje się, że może to być związane z naszą dietą.

Taki spożywczy kac może być spowodowany przez nietolerancję niektórych składników i niepożądane reakcje organizmu na konkretne produkty bądź dodatki. Wpływa on na nasz mózg. Sprawia, że jesteśmy drażliwi, płaczliwi i przygnębieni. Niestety chorzy często nie kojarzą tych objawów z jedzeniem.

Eksperci twierdzą, że mimo tego, że nie ma medycznych dowodów na istnienie kaca spożywczego, zdarza się on coraz częściej.

Według Tracey Strudwick terapeutki żywieniowej z Nuffield Health zjawisko to jest coraz częstsze z powodu słabej jakości dostarczanego pożywienia. Ponadto ciągły stres i szybkie tempo życia zwiększa ryzyko pojawienia się zaburzeń trawienia, wzdęć, czy senności.

Kac spożywczy powoduje poważne dolegliwości. Nawet jeśli na co dzień unikamy mięsa i jemy dużo warzyw, każdemu z nas zdarza się szukać pocieszenia w jedzeniu, gdy mamy gorszy nastrój. Wówczas następnego dnia pojawiają się przykre dolegliwości.

Kac spożywczy najczęściej jest wynikiem spożywania węglowodanów, takich jak ziemniaki, pieczywo, ryż i makaron. Działają one na nasz organizm tak jak słodzone napoje i jedzenie. Szybko uwalniają glukozę, przez co trzustka produkuje insulinę, czyli hormon pobudzający komórki do wchłaniania cukru i magazynowania energii.

Dr Tracy wyjaśnia, że proces ten jest tak szybki, że trzustka nie jest w stanie regulować ilości uwalnianej insuliny, przez co wypiera ona glukozę z krwi. W ten sposób rano budzimy się z niskim poziomem cukru i czujemy się źle.

Nawet złożone węglowodany, takie jak fasola, warzywa, pełne ziarna mogą powodować kaca spożywczego, szczególnie u ludzi, którzy cierpią na zespół jelita drażliwego.

Zobacz również: Wiosenny detoks

NAJSKUTECZNIEJSZE DIETY

Dr Jeremy Sanderson, gastroenterolog z London Bridge Hospital mówi, że coraz więcej osób zgłasza się do niego z takimi problemami i to węglowodany są ich przyczyną. Według niego jemy ich zbyt dużo, a nasze ciała nie są przystosowane do radzenia sobie z taką ich ilością.

Kolejną przyczyną kaca spożywczego jest tłuszcz.

Dr Tracey wyjaśnia, że produkty o wysokiej zawartości tłuszczu są wolniej trawione. Przez tłuszcze żołądek wolniej się opróżnia z pożywienia, które oblepia ścianki jelit, co również powoduje wzdęcia i gazy. Nadmiar soli może również nasilić ten problem.

Dr Tracey podkreśla, że produkty pełne tłuszczu, soli, skrobi i cukru zaburzają równowagę naszego organizmu. Wpływają na nią również chemiczne dodatki w żywności, takie jak wzmacniacze smaku lub konserwanty.

U niektórych osób objawy kaca spożywczego pojawiają się również po spożyciu produktów o dużej zawartości glutaminianu sodu, który jest często dodawany do gotowych posiłków w celu polepszenia smaku.

Związek między jelitami i mózgiem jest bardzo silny. Aby zapobiegać objawom kaca spożywczego, konieczna jest nie tylko odpowiednia dieta, ale też brak pośpiechu w czasie jedzenia. Niestety nawet odżywiając się zdrowo, ale jedząc zbyt szybko, odczujemy przykre dolegliwości.

Ponadto dr Tracey radzi, aby dodawać do każdego posiłku jakieś warzywa, ponieważ zapewniamy wówczas organizmowi dawkę błonnika i przeciwutleniaczy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Zjadłeś to przed seksem? Będziesz tego żałować Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery