Mięso czy orzechy? Sprawdź, co będzie służyć twojemu zdrowiu

Zamiana tylko jednej porcji mięsa na garść orzechów każdego dnia zmniejsza ryzyko wczesnej śmierci, a taka poprawa diety może zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 17 proc.

123rf

Główny autor badań, dr Mercedes Sotos-Prieto z Uniwersytetu w Ohio podkreśla w badaniu, że podstawowymi elementami zdrowej diety jest wyższe spożycie owoców, warzyw, pełnoziarnistych ziaren, orzechów i fasoli oraz niższe spożycie czerwonych i przetworzonych mięs, napojów słodzonych cukrem i wysoko wyrafinowanych ziaren, takich jak biały ryż i mąka. Powinniśmy to już wiedzieć wszyscy, a jednak liczba otyłych osób na świecie wciąż wzrasta.

Naukowcy z Uniwersytetu w Ohio zbadali około 48 tys.0 kobiet w wieku od 30 do 55 lat i około 26 tys. mężczyzn w wieku od 40 do 75 lat. Wszyscy uczestnicy badania wypełnili kwestionariusz na początku i następnie robili to co cztery lata przez 12 lat.

W kwestionariuszu mieli oni oszacować częstotliwość spożywania określonych produktów w ciągu ostatniego roku. Wyniki te zostały porównane z trzema zdrowymi planami żywieniowymi z roku 2015.

Jednym z tych planów jest Alternative Healthy Eating Index (alternatywny indeks zdrowego żywienia), obejmujący produkty spożywcze, które zmniejszają ryzyko chorób przewlekłych. Drugi to Alternative Mediterranean Diet (dieta śródziemnomorska), która podkreśla rolę warzyw, ryb i oliwy z oliwek. Trzecia to Dietary Approaches to Stop Hypertension (dieta zapobiegająca nadciśnieniu.

Naukowcy opracowali tabelę punktacji tych trzech diet. Można było uzyskać maksymalnie 110 punktów. Wyższy wynik w punktacji wskazywał na to, że dieta danej osoby ściśle odpowiadała zaleceniom. Poprawa wyników diety o zaledwie 20 proc. zmniejszała ryzyko wczesnego zgonu aż o 8–17 proc.

Zdaniem dr Sotos-Prieto taki efekt osiągnie się zamieniając zaledwie jedną porcję mięsa dziennie na garść orzechów lub łyżkę masła orzechowego. Wyniki wykazały również, że jeśli dieta uczestnika pogorszyła się w czasie trwania badania, to jego ryzyko przedwczesnej śmierci wzrosło o ok. 6–12 proc.

Żaden z badanych planów żywienia nie był zdrowszy od drugiego, ale tylko alternatywny indeks zdrowego odżywiania i alternatywna dieta śródziemnomorska powiązane były z 7–15 proc. redukcją ryzyka zgonu z powodu chorób serca lub udaru mózgu.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

W przeciwieństwie do tych dwóch diet tylko dieta mająca na celu obniżenie nadciśnienia tętniczego nie podkreśla, jak ważne jest dla długości życia włączenie do diety ryb i innych źródeł kwasów omega-3, takich jak nasiona Chia oraz umiarkowane spożycie alkoholu.

Dr Sotos-Prieto powiedziała, że nie jest konieczne, aby ludzie dostosowywali się do pojedynczego planu żywieniowego, by osiągnąć zdrowy styl odżywiania. To badanie podkreśla rolę zdrowej zróżnicowanej diety pełnej owoców, warzyw i zdrowych kwasów tłuszczowych oraz jak istotne może być ograniczenie spożycia mięsa. Dla zdrowia i długości życia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Domowa czekolada z malinami i porzeczkami FIT ptasie mleczko TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Najlepsze zamienniki kawy Dlaczego warto jeść chleb Ezechiela? Oto 5 zamienników tradycyjnego masła. Sprawdź, który będzie dla ciebie najlepszy Orzeźwia i odchudza. Prosty koktajl idealny na lato Czy warto pić napoje na bazie wody? 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię 10 warzyw, które idealnie zastępują mięso Co się stanie, jeżeli będziesz pić jedną szklankę wody z listkami mięty dziennie? 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych FIT deser Bounty z kubeczka "Żelazny" krem z natki pietruszki z mlekiem kokosowym Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami Domowy MUS kokosowy Dlaczego wolimy frytki od brokuła? Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię FIT deser Bounty z kubeczka TARTA DAKTYLOWA Z PROTEINOWYM KREMEM KOKOSOWYM i borówkami Obłędny pudding z tapioki z wanilią, musem z mango i truskawkami Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami FIT ptasie mleczko