Dlaczego po obiedzie mamy ochotę na słodycze?

Zupa, drugie danie i deser. Ten ostatni musi być koniecznie słodki, z dużą ilością bitej śmietany, lodów i czekoladowej posypki. Bądźmy ze sobą szczerzy, większość z nas tak ma. Ale skąd w nas ta ochota, skoro ledwo zmieściliśmy w siebie ostatnią porcję mięsa i ziemniaków?

Deser

Deser (123rf)

— Chęć na "coś" słodkiego po obiedzie wynika zazwyczaj z kilku powodów. Pierwszy to przyzwyczajenie organizmu. To pewien nawyk, który zazwyczaj dłuższy czas praktykowaliśmy — mówi dla WP fitness Joanna Stachowicz-Skałecka, dietetyczka, autorka strony "Trenerka Zdrowej Diety".

Skąd w nas ta ochota na słodycze? Czytajcie dalej.

Jemy nieregularnie

Rano wstajemy za późno, wypijając tylko na szybko mocną kawę. Potem odwozimy dzieci do szkoły i spóźnieni przychodzimy na zebranie w pracy. W rezultacie śniadanie jemy o godz. 12. Obiad? Raczej późny i ciężkostrawny. A potem kanapki, kilka ciastek i ostatnia porcja lodów z zamrażalnika. Też tak masz?

— Chęć na słodycze spowodowana jest nadmiernym wytworzeniem insuliny przez trzustkę. Obniża to poziom cukru we krwi, a dalej zaostrza apetyt na słodkie. Do takiej sytuacji dochodzi zazwyczaj, gdy np. nie jemy cały dzień, a po dłuższej przerwie wygłodniali "pochłaniamy" na szybko posiłek – mówi dietetyczka.

Nieregularne jedzenie, nadmiar węglowodanów, niedobór błonnika i długotrwałe przerwy między posiłkami powodują skoki cukru w naszym organizmie. A to z kolei budzi w nas apetyt na słodycze.

Posiłki o wysokim indeksie glikemicznym

Współczesny świat pędzi. Nie mamy czasu na przygotowywanie posiłków. Ma być smacznie, ale przede wszystkim – szybko. W rezultacie to, co jemy nie jest przez nas do końca przemyślane.

— Jemy co popadnie, dostarczając tym samym do organizmu zbyt wiele węglowodanów. Zazwyczaj to właśnie na nie mamy największą ochotę – komentuje ekspertka.

Posiłki o wysokim indeksie glikemicznym działają tak samo jak te spożywane nieregularnie. Powodują szybki wzrost, a następnie spadek poziomu glukozy we krwi. Rezultatem jest apetyt na coś słodkiego.

Zobacz też: 9 wskazówek dietetycznych, które należy ignorować

Brak węglowodanów złożonych w diecie

Jesteś na diecie? Zamiast liści sałaty, sięgnij po makaron pełnoziarnisty bądź kaszę gryczaną. Tylko zbilansowane posiłki dostarczą potrzebnej ilości węglowodanów złożonych. A jeżeli organizm poczuje ich brak, będzie wysyłał inne sygnały. Jednym z nich jest wzmożony apetyt na "coś słodkiego".

— Najprostszą zasadą, od której powinniśmy zacząć naszą walkę ze spożywaniem słodyczy, wcale nie jest ich drastyczne cięcie. Takie zachowanie skazane jest raczej na pewne niepowodzenie. Nasz organizm potrzebuje aż trzech miesięcy na odzwyczajenie się od słodkiego — wymienia dietetyczka.

Diety odchudzające


Jak z tym skończyć?

Jak walczyć z chęcią na słodycze po zjedzeniu posiłku? Postawmy na regularne jedzenie – najlepiej w małych porcjach co 3–4 godziny.

— Ważna jest też odpowiednio zbilansowana dieta oparta o produkty z niskim i średnim indeksem glikemicznym oraz odpowiednia ilość błonnika. W walce z apetytem na słodkie pomogą nam również cynamon, kardamon, ostre przyprawy, jak papryczka chili czy też herbata z morwy białej – komentuje dietetyczka.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Koktajl na płaski brzuch Schudła 32 kilogramy w ciągu 8 miesięcy. Metamorfoza Kariny Rudzińskiej Co jeść na kolację, by schudnąć? Na czym polega detoks jaglany? Kochanie, co ci zrobić na śniadanie? Kawę z masłem! Domowe zielone smoothies, które oczyszczają organizm Napój oczyszczający wątrobę Grzyby zamiast mięsa. Pieczarki jako składnik diety odchudzającej Naturalne spalacze tłuszczu. 6 najlepszych produktów Koktajl oczyszczający jelito grube na bazie soku z jabłek Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii Przepis na odchudzającą kawę Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Koktajl oczyszczający wątrobę i wzmacniający układ krwionośny Sok oczyszczający jelito grube, który poprawia trawienie Deser wspomagający odchudzanie Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Deser na śniadanie - badania, przepisy Tłuste produkty, które odchudzają 5 przypraw, które warto dodawać do koktajli. Poleca Ewa Chodakowska Kąpiel detoksykująca – przyjemna metoda ułatwiająca odchudzanie Schudła 20 kilogramów w 10 miesięcy – niezwykła przemiana Kamili Saganowskiej "Dni kobiece" a odchudzanie? Ratunku! Waga rośnie :(

Popularne w tym tygodniu:

Deser wspomagający odchudzanie Koktajl na płaski brzuch Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii Domowe zielone smoothies, które oczyszczają organizm Sok oczyszczający jelito grube, który poprawia trawienie Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Napój oczyszczający wątrobę Schudła 32 kilogramy w ciągu 8 miesięcy. Metamorfoza Kariny Rudzińskiej Kochanie, co ci zrobić na śniadanie? Kawę z masłem! Koktajl oczyszczający jelito grube na bazie soku z jabłek Co jeść na kolację, by schudnąć? Koktajl oczyszczający wątrobę i wzmacniający układ krwionośny