Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy

W Polsce modne staje się bycie fit. Ale, czy na pewno wiemy, co się kryje za tym określeniem? Co należy robić, aby naprawdę być fit? I czy to wystarczy, aby długo cieszyć się dobrym zdrowiem?

Fit to skrót od trzech angielskich słów: frequency, czyli częstotliwość, intensity, czyli intensywność i time, czyli czas. Wszystkie te określenia dotyczą ćwiczeń fizycznych, które powinny być intensywne i wykonywane często oraz regularnie. Często styl fit jest utożsamiany z dbałością o własne zdrowie, ale tak naprawdę stanowi on tylko jeden z jego elementów. Równie ważne jak regularny wysiłek fizyczny, czyli fit, jest dbanie o zdrowie na co dzień.

Sport to nie wszystko

Z badań przeprowadzonych we wrześniu 2015 roku przez firmę TNS Polska ,,Aktywność sportowa Polaków" wynika, że co trzeci Polak uprawia sport przynajmniej trzy razy w tygodniu. Aktywność fizyczna jest szczególnie potrzebna osobom, których praca wymaga wielogodzinnego siedzenia przy biurku. Spędzanie większości godzin w ciągu dnia w pozycji siedzącej może w przyszłości skutkować bólami i zwyrodnieniami kręgosłupa oraz stawów. Aby tego uniknąć, nie wystarczą same ćwiczenia, choć są one na pewno bardzo ważne. Trzeba zadbać również o to, by stanowisko pracy było zgodne z zasadami ergonomii. A te bardzo szczegółowo określają, czym się kierować przy wyborze na przykład biurka. Taki mebel powinien przede wszystkim mieć duży blat, na którym zmieści się wszystko, czego potrzebujemy. Najlepiej, aby jego powierzchnia była nie mniejsza niż 120 x 80 cm. W większości biur musi na nim stanąć monitor komputera stacjonarnego. Aby nie zajmował niepotrzebnie miejsca, najlepiej postawić go na specjalnej podstawce. Żeby przestrzeń wokół nas była ergonomiczna i nie zagracały jej niepotrzebne przedmioty, warto zaopatrzyć się w specjalną szafkę na klucze.

Wysokie, niskie czy w sam raz

Najważniejsza dla komfortu pracy jest wysokość, na której zamontowano blat biurka – standardowo wynosi ona 72–75 cm, rzadziej 85 cm. To zaledwie kilkanaście centymetrów różnicy, podczas gdy różnica we wzroście tych, którzy przy takim burku mieliby pracować, może wynosić nawet kilkadziesiąt centymetrów. Dla jednych standardowe biurko będzie więc za niskie, dla innych za wysokie. Na szczęście jest na to rozwiązanie – nowoczesne biurko sterowane elektrycznie, w którym wysokość blatu można regulować w zakresie od 640 do 1290 mm. Zmiany położenia dokonuje się przy pomocy pilota lub przycisków na panelu sterowania na blacie lub pod nim. W niektórych modelach użytkownik ma możliwość zapisania osobistych ustawień. Dzięki temu w biurze, w którym w trybie zmianowym lub modnym teraz systemie „hot desk” przy jednym biurku pracuje nawet kilka osób, każda z nich w ciągu kilku sekund dopasuje wysokość mebla do własnych preferencji.

Cicho i szybko

Tak właśnie pracuje mechanizm biurka sterowanego elektrycznie. Dodatkowo biurka firmy AJ Produkty mają funkcję łagodnego startu i szybkiego zatrzymania oraz system antyzgnieceniowy, dzięki któremu mamy pewność, że blat niespodziewanie się nam nie złoży. Biurko idealnie dopasowane do wzrostu pracującej przy nim osoby daje gwarancję, że nawet wielogodzinna praca w pozycji siedzącej nie odbije się negatywnie na jej kręgosłupie. Odpowiednie ustawienie blatu sprawia, że można swobodnie wsunąć pod niego krzesło i wykorzystać w pełni powierzchnię roboczą. Ważna jest również możliwość swobodnego ułożenia nóg, co utrudnia biurko zbyt niskie. Z kolei za wysokie wymusza nieprawidłowe ułożenie rąk, których nie można położyć na blacie swobodnie, jak doradzają lekarze i fizjoterapeuci. Zgodnie z ich zaleceniami, nawet mając mebel najlepiej dobrany do naszego wzrostu, należy co 2–3 godziny zmieniać pozycję z siedzącej na stojącą. Jeśli mamy biurko sterowane elektrycznie, możemy to zrobić, nie przerywając pracy – wystarczy podnieść blat przy pomocy przycisku.

Moda na bycie fit jest zjawiskiem pozytywnym, ale warto połączyć ją z dbałością o własne zdrowie również w pracy. Tylko to daje bowiem gwarancję, że będziemy się cieszyć dobrym samopoczuciem i kondycją przez długie lata.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Przysiady – prawidłowe wykonanie 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Ćwicz dla wspaniałego seksu! 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 momentów, w których powinnaś uprawiać seks Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”