Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej

Wszyscy jak mantrę powtarzają, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. To prawda, ale tylko wtedy, gdy składniki, z których przygotowujemy pyszne poranne danie są wartościowe i zapewniają energię na resztę dnia.

Owsianka z owocami i orzechami

Owsianka z owocami i orzechami (123rf)

Zamiast więc sięgać po słodkie płatki śniadaniowe z mlekiem lub drożdżówkę, wybierzmy raczej takie danie, które nie tylko sprawi, że będziemy mieć ochotę na rozpoczęcie nowego dnia, ale spowoduje, że do lunchu i obiadu nie zaznamy uczucia głodu.

Zmora dzieciństwa

Owsianka – jedni nie cierpią jej z powodu przykrych wspomnień z najmłodszych lat życia, inni nie wyobrażają sobie dnia bez miseczki wypełnionej zdrowymi płatkami.

Badania opublikowane w "Annals of Nutrition & Metabolism" pokazały, że wybór owsianki na śniadanie sprawia, iż na obiad zjemy o 30 proc. mniej pożywienia. Jak to zbadano?

Zobacz też: Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii

Eksperymenty nad owsianką

Naukowcy podzielili 36 mężczyzn i kobiet na trzy grupy po 12 osób. Jednej grupie zalecili zjadanie na śniadanie płatków owsianych, drugiej – płatków kukurydzianych. Ostatnia grupa miała całkowicie pomijać poranny posiłek.

Przez kolejne trzy godziny badani byli pytani o swoje odczucie głodu, pobierano też od nich próbki krwi, aby śledzić poziom glukozy i insuliny. Następnie podano im lunch w płynnej postaci, który mieli pić dopiero, gdy odczują głód.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Grupa, która zjadła płatki owsiane na śniadanie była nie tylko mniej głodna przez cały poranek, ale też skonsumowała o ok. 31 proc. mniej kalorii w czasie obiadu, mimo że najbardziej kaloryczne śniadanie spożyła grupa, która jadła płatki kukurydziane.

Czego to dowodzi? Owsianka zatrzymuje się w żołądku na dłużej, prawdopodobnie z powodu dużej zawartości błonnika. Niestety płatki kukurydziane są ubogie w ten składnik.

Zobacz też: Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane?
 

Płatki owsiane a pełny żołądek

Skąd to wiadomo? Do miseczki z owsianką i płatkami kukurydzianymi badacze wrzucili tabletkę przeciwbólową i mierzyli poziom paracetamolu we krwi.

W ten sposób sprawdzali, jak długo paracetamol, a wraz z nim jedzenie, zatrzymał się w żołądkach uczestników. Okazało się, że jego poziom w grupie „owsiankowej” osiągnął szczyt znacznie później niż w innych grupach.

Naukowcy dali nam więc kolejny argument przekonujący do jedzenia owsianki. Zaskakujące w przeprowadzonym badaniu było jednak to, że osoby, które spożywały płatki kukurydziane na śniadanie, przyjmowały tyle samo kalorii, co osoby z grupy, która nie jadła śniadania.

Śniadania na diecie — garść informacji


Taki wynik tłumaczą tym, że płatki kukurydziane mają mało błonnika i spożywane razem z mlekiem prowadzą do szybkiego skoku poziomu cukru we krwi. Spada on równie szybko, co z kolei powoduje powstawanie uczucia głodu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Płatki jaglane – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie Fit ciasto marchewkowe Jak wybrać dobre płatki śniadaniowe? Wesoła sałatka 6 zdrowych składników do koktajli, których jeszcze nie próbowałaś AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? 6 przekąsek poniżej 250 kcal – przygotuj dietetyczny poczęstunek dla swoich gości Co znajdziemy w wędlinach sklepowych? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Sposób jedzenia zdradza twoją osobowość Jedzenie, które uzależnia Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem