Płatki jaglane – właściwości, wartości odżywcze, zastosowanie

Czym są płatki jaglane? Są produkowane ze zbóż, a dokładniej z rozgniecionych ziaren prosa. Chociaż nie mają żadnego charakterystycznego smaku, są chrupiące i bardzo uniwersalne. Płatki jaglane są coraz bardziej popularnym składnikiem posiłków nie tylko ze względu na dużą zawartość witamin czy minerałów, ale także na ich dużą możliwość zastosowań w różnych daniach i z różnymi produktami.

Danie z płatków jaglanych

Danie z płatków jaglanych (123rf)

Płatki jaglane – właściwości

Płatki jaglane, podobnie jak otręby czy kasza, są produktem, który korzystnie wpływa na organizm. Produkowane są z prosa, czyli zboża, które dostarcza organizmowi wielu cennych składników.

Dla przykładu płatki jaglane usprawniają pracę układu nerwowego, wzmacniają odporność całego organizmu, wpływają pozytywnie na koncentrację. Codzienne spożywanie płatków jaglanych likwiduje nie tylko chroniczne zmęczenie, ale także bezsenność.

Według dietetyków posiłki z płatków jaglanych korzystnie wpływają na pracę układu pokarmowego, ponieważ usprawniają trawienie, niwelują zaparcia, a jest to związane z dużą zawartością błonnika.

Inne zalety płatków jaglanych to właściwości przeciwgrzybiczne, ale też moczopędne, co z kolei reguluje funkcjonowanie nerek. Produkt polecany jest kobietom, które chcą wzmocnić włosy i paznokcie oraz poprawić stan skóry.

Płatki jaglane – wartości odżywcze

Jakie wartości odżywcze posiadają płatki jaglane? Przede wszystkim stanowią źródło witamin z grupy B, które są istotne, ponieważ ich zadaniem jest utrzymanie komórek w dobrej kondycji. Witamina B wpływa też na pracę układu nerwowego. Płatki jaglane to także bogactwo witaminy E, która hamuje procesy starzenia.

Płatki jaglane to również wapń, fosfor, potas, cynk, magnez i inne minerały, które organizują pracę narządów wewnętrznych. W płatkach jaglanych znajduje się lecytyna, która reguluje pracę mózgu, a w głównej mierze koncentrację, zdolność zapamiętywania. Substancja reguluje także poziom cholesterolu.

Co chrupać na diecie?

Płatki jaglane – zastosowanie

Coraz częściej płatki jaglane zastępują kanapki na śniadanie, są także zdrową przekąską pomiędzy posiłkami. Mogą być gotowane nie tylko na mleku, ale też na wodzie. Po ugotowaniu konsystencja płatków jaglanych przypomina budyń.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Warto także spróbować połączenia płatków jaglanych z jogurtem. Mogą być też dodane do startego jabłka i cynamonu.

Produkt można wykorzystać również jako chrupiącą panierkę do mięs — w ten sposób "odchudzimy" niektóre dania. Płatki jaglane są często wybierane przez sportowców, zwłaszcza po treningu, ponieważ dodane do np. jogurtu gwarantują uczucie sytości.

Ze względu na duże wartości odżywcze, płatki jaglane są zalecane przez dietetyków dla dzieci czy młodzieży. Ponieważ są twarde i chrupkie, niektóre z kobiet dodają płatki jaglane do maseczek kosmetycznych domowej roboty. Mogą być naturalnym scrubem do skóry twarzy.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Berberys zwyczajny, czyli polska cytryna Maj - sezon na botwinkę Właściwości maślanki Jak wybrać dobry ryż? Co się dzieje z organizmem, gdy spożywasz za dużo soli? Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Dlaczego nie należy jeść banana na śniadanie? Gorąca woda – najtańszy lek świata 7 mitów o occie jabłkowym Co pić, żeby mieć płaski brzuch? Bądź trendy z OMEGĄ-3. Bierzemy pod lupę zalety oleju lnianego Dietetyczne ciasto – składniki, dodatki Właściwości orzechów makadamia Uważaj na warzywne chipsy! To prawdziwa bomba kaloryczna Zdrowe wegańskie "monte" 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Granat i jego właściwości lecznicze

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery