Właściwości maślanki

Popularny napój mleczny, który świetnie gasi pragnienie i sprawdza się w wypiekach, jest nie tylko smaczny, ale również zdrowy. Szklanka maślanki dostarcza witamin i związków mineralnych, a także bardzo ważnych probiotyków. Dlaczego warto włączyć ten produkt do codziennej diety?

Szklanka maślanki

Szklanka maślanki (123rf)

Bogactwo wapnia

Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około tysiąca miligramów wapnia każdego dnia. Jednym z najlepszych źródeł tego minerału jest maślanka – szklanka napoju dostarcza około 30 proc. dziennego zapotrzebowania.

Wapń jest ważny nie tylko dla dzieci – potrzebujemy go, aby zapobiegać utracie masy kostnej, która postępuje wraz z wiekiem. Regularne jedzenie maślanki może pomóc w profilaktyce osteoporozy oraz wzmocnieniu mięśni. Produkt jest szczególnie polecany tym, którzy źle się czują po wypiciu mleka – maślanka nie wywołuje problemów żołądkowych.

Zobacz też: Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału?

Lepsza odporność

Maślanka jest źródłem białka, witamin z grupy B, a także potasu. Dla zdrowia układu odpornościowego najważniejsze są jednak bakterie kwasu mlekowego, które pomagają zwalczać drobnoustroje wywołujące choroby. Pobudzają system immunologiczny do pracy na najwyższych obrotach, dzięki czemu rzadziej łapiemy sezonowe infekcje.

Zdrowie układu pokarmowego

Bakterie kwasu mlekowego są bezcenne dla układu pokarmowego. Stymulują perystaltykę jelit, ułatwiają trawienie i chronią przed wirusami oraz bakteriami odpowiedzialnymi za zatrucia pokarmowe. Maślanka powinna znaleźć się w menu osób często zmagających się ze zgagą i zbyt dużą produkcją kwasów żołądkowych. Warto sięgnąć po mleczny napój po zjedzeniu ostrej, tłustej potrawy – złagodzi pieczenie i ułatwi trawienie.

10 zasad ułatwiających odchudzanie

Na odchudzanie

Maślanka to idealny produkt dla osób próbujących schudnąć. Jest bogata w białko, witaminy i minerały, a przy tym jest niskokaloryczna. Szklanka ma tylko 90 kalorii, dlatego stanowi dobrą przekąskę po treningu. Można ją stosować zamiast mleka krowiego czy roślinnego, przyrządzając koktajle z dodatkiem owoców. Smoothie sprawdzi się jako drugie śniadanie lub podwieczorek w czasie odchudzania.

Zdrowa i piękna skóra

Maślanka świetnie łagodzi poparzenia słoneczne latem, ale warto wiedzieć, że spożywając ten produkt, możemy polepszyć kondycję skóry. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, co przekłada się na lepszy wygląd cery.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Pojawia się mniej pryszczy i zaskórników, skóra jest gładsza i dobrze nawilżona, dzięki czemu zyskuje zdrowy, promienny blask. Maślankę można dodać również do kąpieli, aby skóra była miękka, odżywiona i zadbana.

Zobacz też: Jak prawidłowo się nawadniać?

Jak wykorzystać maślankę w kuchni?

Można ją oczywiście pić solo – świetnie gasi pragnienie, a także zawiera elektrolity zapobiegające odwodnieniu organizmu. Tak naprawdę maślanka może zastąpić mleko w większości przepisów na ciasta, naleśniki, gofry czy placuszki. Można ją stosować do sosów, dipów i dressingów do sałatek.

Osoby, które cierpią na niestrawność, wzdęcia i zgagę, powinny przygotować napój na bazie maślanki, który pomoże na te dolegliwości. Wystarczy do szklanki napoju mlecznego dodać szczyptę soli morskiej, czarnego pieprzu oraz mielonego imbiru. Miksturę należy pić raz dziennie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Jak wybrać dobry ryż? Co się dzieje z organizmem, gdy spożywasz za dużo soli? Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Dlaczego nie należy jeść banana na śniadanie? Gorąca woda – najtańszy lek świata 7 mitów o occie jabłkowym Co pić, żeby mieć płaski brzuch? Bądź trendy z OMEGĄ-3. Bierzemy pod lupę zalety oleju lnianego Dietetyczne ciasto – składniki, dodatki Właściwości orzechów makadamia Uważaj na warzywne chipsy! To prawdziwa bomba kaloryczna Zdrowe wegańskie "monte" 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Naukowcy opracowali tabletkę, która pomoże osobom z nietolerancją glutenu Pięć oznak przedawkowania kofeiny Jak wybrać dobry jogurt naturalny?

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery