Właściwości maślanki

Popularny napój mleczny, który świetnie gasi pragnienie i sprawdza się w wypiekach, jest nie tylko smaczny, ale również zdrowy. Szklanka maślanki dostarcza witamin i związków mineralnych, a także bardzo ważnych probiotyków. Dlaczego warto włączyć ten produkt do codziennej diety?

Szklanka maślanki

Szklanka maślanki (123rf)

Bogactwo wapnia

Organizm dorosłego człowieka potrzebuje około tysiąca miligramów wapnia każdego dnia. Jednym z najlepszych źródeł tego minerału jest maślanka – szklanka napoju dostarcza około 30 proc. dziennego zapotrzebowania.

Wapń jest ważny nie tylko dla dzieci – potrzebujemy go, aby zapobiegać utracie masy kostnej, która postępuje wraz z wiekiem. Regularne jedzenie maślanki może pomóc w profilaktyce osteoporozy oraz wzmocnieniu mięśni. Produkt jest szczególnie polecany tym, którzy źle się czują po wypiciu mleka – maślanka nie wywołuje problemów żołądkowych.

Zobacz też: Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału?

Lepsza odporność

Maślanka jest źródłem białka, witamin z grupy B, a także potasu. Dla zdrowia układu odpornościowego najważniejsze są jednak bakterie kwasu mlekowego, które pomagają zwalczać drobnoustroje wywołujące choroby. Pobudzają system immunologiczny do pracy na najwyższych obrotach, dzięki czemu rzadziej łapiemy sezonowe infekcje.

Zdrowie układu pokarmowego

Bakterie kwasu mlekowego są bezcenne dla układu pokarmowego. Stymulują perystaltykę jelit, ułatwiają trawienie i chronią przed wirusami oraz bakteriami odpowiedzialnymi za zatrucia pokarmowe. Maślanka powinna znaleźć się w menu osób często zmagających się ze zgagą i zbyt dużą produkcją kwasów żołądkowych. Warto sięgnąć po mleczny napój po zjedzeniu ostrej, tłustej potrawy – złagodzi pieczenie i ułatwi trawienie.

10 zasad ułatwiających odchudzanie

Na odchudzanie

Maślanka to idealny produkt dla osób próbujących schudnąć. Jest bogata w białko, witaminy i minerały, a przy tym jest niskokaloryczna. Szklanka ma tylko 90 kalorii, dlatego stanowi dobrą przekąskę po treningu. Można ją stosować zamiast mleka krowiego czy roślinnego, przyrządzając koktajle z dodatkiem owoców. Smoothie sprawdzi się jako drugie śniadanie lub podwieczorek w czasie odchudzania.

Zdrowa i piękna skóra

Maślanka świetnie łagodzi poparzenia słoneczne latem, ale warto wiedzieć, że spożywając ten produkt, możemy polepszyć kondycję skóry. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, co przekłada się na lepszy wygląd cery.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Pojawia się mniej pryszczy i zaskórników, skóra jest gładsza i dobrze nawilżona, dzięki czemu zyskuje zdrowy, promienny blask. Maślankę można dodać również do kąpieli, aby skóra była miękka, odżywiona i zadbana.

Zobacz też: Jak prawidłowo się nawadniać?

Jak wykorzystać maślankę w kuchni?

Można ją oczywiście pić solo – świetnie gasi pragnienie, a także zawiera elektrolity zapobiegające odwodnieniu organizmu. Tak naprawdę maślanka może zastąpić mleko w większości przepisów na ciasta, naleśniki, gofry czy placuszki. Można ją stosować do sosów, dipów i dressingów do sałatek.

Osoby, które cierpią na niestrawność, wzdęcia i zgagę, powinny przygotować napój na bazie maślanki, który pomoże na te dolegliwości. Wystarczy do szklanki napoju mlecznego dodać szczyptę soli morskiej, czarnego pieprzu oraz mielonego imbiru. Miksturę należy pić raz dziennie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Racuszki z jabłkiem Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia