Co się dzieje z organizmem, gdy spożywasz za dużo soli?

Zastanawiałeś się kiedyś, co dzieje się z organizmem, gdy regularnie dostarczamy mu zbyt duże ilości soli? Okazuje się, że wachlarz objawów, które mogą wówczas wystąpić, jest bardzo szeroki. Niektóre z nich są niezwykle niepokojące. Światowa Organizacja Zdrowia sugeruje, by dzienne spożycie soli nie było wyższe niż 5 gramów. Przeciętny Polak potrafi w ciągu dnia trzykrotnie przekroczyć tę wartość.

Solniczka

Solniczka (123rf)

Wydaje się bowiem, że skoro nie sięgamy po solniczkę, to problem nadmiaru soli w diecie nas nie dotyczy. Nic bardzie mylnego. Chlorek sodu znajduje się w niemal wszystkich produktach spożywczych, takich jak wędliny, majonez, żółty ser, chleb, konserwy, kostki rosołowe, zupy w proszku.

Jeśli więc są one obecne w naszym jadłospisie, nic dziwnego, że nasz organizm zaczyna wysyłać alarmujące sygnały. Poznaj je i odpowiednio wcześnie zareaguj, bo jeśli zostaną zbagatelizowane, prowadzić mogą do poważnych komplikacji.

Zobacz też: Czy na pewno warto sięgać po popularne zamienniki soli?

Bóle głowy

Osoby, które spożywają duże ilości soli, częściej uskarżają się na bóle głowy w okolicy płata czołowego o charakterze pulsujących. Niektórzy uważają nawet, że jest to dolegliwość porównywalna do… kaca. Towarzyszą jej bowiem objawy takie jak: suchość w ustach, ospałość, wzmożone pragnienie.

Sól gromadząca się w nadmiarze uszkadza tętnice, przez co do mózgu dociera mniejsza ilość krwi i tlenu. Naczynia krwionośne rozszerzają się, wywołując ból i obrzęk.

Spożywanie soli w nadmiarze prowadzić może do nadciśnienia tętniczego. To w ostatnim czasie poważny problem zdrowotny, który dotyczy co trzeciego mieszkańca Polski. Jeśli nie jest odpowiednio leczony, może doprowadzić do udaru mózgu.

Suchość w ustach

Objaw ten najczęściej kojarzymy z odwodnieniem. Gdy jednak szklanka wody nie gasi pragnienia, a w ustach nadal jest sucho, wówczas dobrze jest przyjrzeć się swojej diecie. Być może obfituje ona w zbyt duże ilości soli.

Suchość w ustach to mało przyjemny objaw, który utrudniać może mówienie i jedzenie. Jeśli towarzyszy nam przez dłuższy czas, pojawić się mogą również problemy z odczuwaniem smaków.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Obrzęki

Nadmiar soli w organizmie sprawia, że gromadzi się w nim zbyt duża ilość wody. W efekcie powstają obrzęki. Szczególnie na ich powstanie narażone są kobiety, co ma związek z wahaniami hormonalnymi cyklu miesiączkowego.

Gdy woda w organizmie jest zatrzymywana przez dłuższy czas, może dojść do poważnych problemów ze zdrowiem. Warto wówczas skonsultować się z lekarzem, gdyż objawy te mogą wskazywać na niewydolność nerek, serca czy wątroby.

Nadmiar soli w organizmie powoduje również jego zakwaszenie, co objawiać się może zmniejszoną odpornością, uczuciem chronicznego zmęczenia, trudnościami z koncentracją.

Kamienie nerkowe

Nadmiar soli w organizmie wiąże się również z powstaniem kamieni nerkowych. Dzieje się tak, gdyż nadmiar sodu powoduje zwiększenie wydalania wapnia z moczem. A to już prosta droga do bardzo poważnych problemów ze zdrowiem.

To jednak nie wszystko. Gdy soli w organizmie jest za dużo, nerki będą pracować ze zdwojoną siła, by ją usunąć. A to sprawi, że będą szybciej się starzeć i w pewnym momencie mogą przestać radzić sobie z filtrowaniem krwi.

Sól drażniąco działa również na błonę śluzową żołądka, co z kolei zwiększa ryzyko powstania raka tego narządu.

Ostry ból w klatce piersiowej

Gdy w naszym organizmie zbyt dużo jest soli, wówczas dochodzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych, przez co gorzej sprawują swoją funkcję. A to przyczynia się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

Jeśli więc pojawi się ból w klatce piersiowej, niezwłocznie należy udać się do lekarza. To może być pierwszy objaw zawału serca.

Zobacz też: Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku?

Jak unikać soli w diecie?

Każdy posiłek powinien być komponowany ze składników świeżych, naturalnych, a ich walory smakowe dobrze jest poprawić ziołami. Są nie tylko pełne aromatu, ale i pozytywnie wpływają na organizm.

Warto zainteresować się zwłaszcza bazylią, tymiankiem, rozmarynem, kolendrą, majerankiem. Dodaje się je do potraw pod koniec gotowania, by zachowały swoje właściwości smakowe i prozdrowotne. Istotne jest także wprowadzenie do codziennego jadłospisu warzyw i owoców, zwłaszcza tych obfitujących w potas.

Z diety wyeliminować natomiast należy pokarmy o dużej zawartości tłuszczów zwierzęcych, np. smalec. Powinno się je zastąpić rybami i produktami zawierającymi nienasycone kwasy tłuszczowe.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery