Uważaj na warzywne chipsy! To prawdziwa bomba kaloryczna

Chipsy, popcorn i inne słone przekąski to przeżytek. Dietetycy i trenerzy personali przekonali nas, że jeżeli chcemy żyć zdrowo i być fit, powinniśmy raz na zawsze wyrzucić je z kuchennych szafek. Po co więc sięgać gdy nadejdzie nas ochota na szybką przekąskę? Alternatywą okazują się być chipsy z buraka, marchewki, pasternaku czy batatów. Jednak uwaga! Okazuje się, że mogą mieć więcej cukru niż czekoladowe pralinki!

Domowe chipsy

Domowe chipsy (123rf)

Złudna wersja fit

Stoisz w sklepie przed regałem z przekąskami. Na górnej półce piętrzą się paczki z pysznymi chipsami ziemniaczanymi o kilkunastu smakach. Na dolnej zaś paczki wypełnione chipsami z marchewki i buraka. Myślisz sobie, że te pierwsze na długo pozostaną w twoim organizmie w formie tłuszczyku na brzuchu lub udach. Niechętnie więc sięgasz po te zdrowsze – jak ci się wydaje – przekąski. Czy słusznie? Niekoniecznie.

Cukier krzepi?

Paczka warzywnych chipsów może zawierać równowartość nawet 8 łyżeczek cukru – to więcej niż w niejednej tabliczce czekolady. Jak to możliwe? Warzywa korzeniowe, z których przygotowywane są chipsy zawierają duże ilości kalorycznych cukrów naturalnych, które są paliwem dla rosnącego w naszym organizmie tłuszczu. Na domiar złego niektórzy producenci dosładzają je cukrem, melasą, miodem bądź syropem klonowym.

Zobacz też: 5 zaskakujących produktów, w których ukrywa się cukier!

Jednak cukier to niejedyny problem wegetariańskich chipsów. Wiele z nich przygotowywanych jest za pomocą głębokiego smażenia, a nie jak można by przypuszczać, suszenia. Oznacza to, że oprócz cukru warzywne chipsy zawierają też ogromne ilości tłuszczu. Problem polega jednak na tym, że o ile olej słonecznikowy widnieje na liście składników, o tyle po cukrze nie ma tam śladu. Tymczasem nawet jeśli chipsy nie są dodatkowo dosładzanie, naturalny cukier sprawia, że w 100g tej przekąski może on stanowić nawet 25–30 proc. Jednocześnie tłuszcz stanowi ok. 20 proc. całej paczki. Dla porównania w 100g solonych chipsów ziemniaczanych znajduje się 0,5g cukru i 30g tłuszczu.

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Zrób to sam!

Co więc zrobić gdy ochota na słoną przekąskę nie mija, ale chcesz mieć czyste sumienie, że nie trujesz swojego organizmu? Możesz na przykład szukać chipsów warzywnych niesmażonych, ale suszonych. Co prawda są dużo droższe, ale też dużo zdrowsze. Jeśli natomiast chcesz mieć pewność, że chipsy będą nie tylko smaczne, ale też nie zrujnują twojego portfela, to zrób je samodzielnie. Przygotuj:

  • 3 buraki,
  • 4 marchewki,
  • sól,
  • 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju,
  • papier do pieczenia.

Warzywa pokrój na cienkie plasterki, skrop oliwą, posól i wyłóż na blachę z papierem do pieczenia. Piecz w temperaturze 130 st. C przy uchylonych drzwiczkach przez 30 minut. Pamiętaj, aby kontrolować pieczenie, ponieważ w zależności od grubości plasterków będą piec się dłużej lub krócej. Po upieczeniu wyjmij i ostudź – dopiero wtedy staną się chrupiące.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Jeśli jednak warzywa korzeniowe nie należą do twoich ulubionych, wypróbuj chipsy z jarmużu. Przygotuj:

  • 4 liście jarmużu (oderwij od nich twarde łodyżki),
  • 2 łyżki oliwy bądź oleju,
  • sól,
  • słodką paprykę w proszku.

Piekarnik rozgrzej do 150 st. C. Liście porwij na mniejsze kawałki, wymieszaj z olejem, solą i papryką. Piecz przez 3–5 minut do momentu, aż będą chrupiące.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe wegańskie "monte" 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Naukowcy opracowali tabletkę, która pomoże osobom z nietolerancją glutenu

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? Co znajdziemy w wędlinach sklepowych? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Najdziwniejsze trendy zdrowotne ostatnich lat Co znajdziesz w drinkach spalających tłuszcz? Wody smakowe