Uważaj na warzywne chipsy! To prawdziwa bomba kaloryczna

Chipsy, popcorn i inne słone przekąski to przeżytek. Dietetycy i trenerzy personali przekonali nas, że jeżeli chcemy żyć zdrowo i być fit, powinniśmy raz na zawsze wyrzucić je z kuchennych szafek. Po co więc sięgać gdy nadejdzie nas ochota na szybką przekąskę? Alternatywą okazują się być chipsy z buraka, marchewki, pasternaku czy batatów. Jednak uwaga! Okazuje się, że mogą mieć więcej cukru niż czekoladowe pralinki!

Domowe chipsy

Domowe chipsy (123rf)

Złudna wersja fit

Stoisz w sklepie przed regałem z przekąskami. Na górnej półce piętrzą się paczki z pysznymi chipsami ziemniaczanymi o kilkunastu smakach. Na dolnej zaś paczki wypełnione chipsami z marchewki i buraka. Myślisz sobie, że te pierwsze na długo pozostaną w twoim organizmie w formie tłuszczyku na brzuchu lub udach. Niechętnie więc sięgasz po te zdrowsze – jak ci się wydaje – przekąski. Czy słusznie? Niekoniecznie.

Cukier krzepi?

Paczka warzywnych chipsów może zawierać równowartość nawet 8 łyżeczek cukru – to więcej niż w niejednej tabliczce czekolady. Jak to możliwe? Warzywa korzeniowe, z których przygotowywane są chipsy zawierają duże ilości kalorycznych cukrów naturalnych, które są paliwem dla rosnącego w naszym organizmie tłuszczu. Na domiar złego niektórzy producenci dosładzają je cukrem, melasą, miodem bądź syropem klonowym.

Zobacz też: 5 zaskakujących produktów, w których ukrywa się cukier!

Jednak cukier to niejedyny problem wegetariańskich chipsów. Wiele z nich przygotowywanych jest za pomocą głębokiego smażenia, a nie jak można by przypuszczać, suszenia. Oznacza to, że oprócz cukru warzywne chipsy zawierają też ogromne ilości tłuszczu. Problem polega jednak na tym, że o ile olej słonecznikowy widnieje na liście składników, o tyle po cukrze nie ma tam śladu. Tymczasem nawet jeśli chipsy nie są dodatkowo dosładzanie, naturalny cukier sprawia, że w 100g tej przekąski może on stanowić nawet 25–30 proc. Jednocześnie tłuszcz stanowi ok. 20 proc. całej paczki. Dla porównania w 100g solonych chipsów ziemniaczanych znajduje się 0,5g cukru i 30g tłuszczu.

Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć

Zrób to sam!

Co więc zrobić gdy ochota na słoną przekąskę nie mija, ale chcesz mieć czyste sumienie, że nie trujesz swojego organizmu? Możesz na przykład szukać chipsów warzywnych niesmażonych, ale suszonych. Co prawda są dużo droższe, ale też dużo zdrowsze. Jeśli natomiast chcesz mieć pewność, że chipsy będą nie tylko smaczne, ale też nie zrujnują twojego portfela, to zrób je samodzielnie. Przygotuj:

  • 3 buraki,
  • 4 marchewki,
  • sól,
  • 2 łyżki oliwy z oliwek lub oleju,
  • papier do pieczenia.

Warzywa pokrój na cienkie plasterki, skrop oliwą, posól i wyłóż na blachę z papierem do pieczenia. Piecz w temperaturze 130 st. C przy uchylonych drzwiczkach przez 30 minut. Pamiętaj, aby kontrolować pieczenie, ponieważ w zależności od grubości plasterków będą piec się dłużej lub krócej. Po upieczeniu wyjmij i ostudź – dopiero wtedy staną się chrupiące.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Jeśli jednak warzywa korzeniowe nie należą do twoich ulubionych, wypróbuj chipsy z jarmużu. Przygotuj:

  • 4 liście jarmużu (oderwij od nich twarde łodyżki),
  • 2 łyżki oliwy bądź oleju,
  • sól,
  • słodką paprykę w proszku.

Piekarnik rozgrzej do 150 st. C. Liście porwij na mniejsze kawałki, wymieszaj z olejem, solą i papryką. Piecz przez 3–5 minut do momentu, aż będą chrupiące.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Przepisy na zdrowe desery bez cukru Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia