Co się stanie z twoim ciałem, gdy zrezygnujesz z nabiału?

Mleko i produkty mleczne są obecne w diecie wielu z nas. Od dzieciństwa wpajano nam, że są zdrowe, wartościowe i wspomagają prawidłowy rozwój. Szklanka mleka dziennie miała zapewnić nam odpowiednią ilość wapnia.

Produkty mleczne

Produkty mleczne (123rf)

Dzisiaj jednak coraz więcej osób świadomie rezygnuje ze spożywania nabiału. Niektórzy robią to ze względów zdrowotnych, inni światopoglądowych.

Piramida żywieniowa – nasz alfabet zdrowia


Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia umieścili nabiał na czwartym poziomie piramidy zdrowej diety. Jego spożywanie jest zatem niezbędne, choć w ograniczonej ilości. Zaleca się pić maksymalnie dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu naturalnego dziennie. A co stanie się z naszym organizmem, gdy świadomie będziemy pomijać ten składnik diety?

Lepsze trawienie

Chyba każdy z nas zauważył, że na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej produktów nabiałowych bez laktozy. To ukłon producentów w stronę osób, które nie tolerują tego cukru. A ich grono systematycznie się powiększa.

Z nietolerancją laktozy ma się do czynienia wówczas, gdy organizm wytwarza zbyt mało laktazy. Jest to enzym trawienny, który jest niezbędny do prawidłowego rozkładu laktozy. Gdy jest go za mało, cukier mleczny ulega fermentacji bakteryjnej w jelicie grubym. Objawem tego są dolegliwości ze strony układu pokarmowego: wzdęcia, nadmierna produkcja gazów, bóle brzucha, biegunka.

Piękna skóra

Jednym z powodów, dla których ludzie decydują się zrezygnować z nabiału są problemy skórne. Wiele osób zauważyło zależność między spożyciem produktów mlecznych a nasileniem trądziku.

Zobacz też: Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging

Mleko krowie zawiera naturalne hormony, który mogą powodować pojawienie się wyprysków na skórze. Gruczoły łojowe w skórze zostają przez nie pobudzone, a to sprzyja powstawaniu niedoskonałości.

Mocne kości

Już przedszkolaki wiedzą, że mleko to źródło wapnia. A ten jest niezbędny, by mieć zdrowe i mocne kości. Tezie tej przeczą jednak wyniki badań uzyskane przez szwedzkich naukowców, które opublikowano na łamach czasopisma "British Medical Journal".

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Pod lupę wzięto nawyki żywieniowe ponad 61 tys. kobiet i 45 tys. mężczyzn. Analizowano je na przestrzeni 20 lat. Okazało się, że panie, które spożywały trzy szklanki mleka dziennie były bardziej narażone na złamania niż osoby, które piły go mniej.

Zobacz też: Zaskakujące zmiany, które zauważysz po odstawieniu mleka

Zdaniem autorów badań za tę zależność odpowiada obecna w laktozie galaktoza, która utrudnia wchłanianie wapnia.

Zgrabna sylwetka

Nabiał ma niekorzystną dla naszej sylwetki proporcję tłuszczu, cukrów i protein. Organizm musi bardzo się napracować, by go strawić. Obecne w mleku hormony z kolei znacząco spowalniają metabolizm.

Produkty mleczne budzą kontrowersje również dlatego, że większość z nich zawiera mnóstwo dodatków. A te mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Dobrym przykładem jest tu jogurt owocowy. Jeśli spojrzymy na jego etykietę to zauważymy, że cukier ulokowany jest na drugim, czasem nawet na pierwszym miejscu. Produkt taki to zatem nic innego jak kaloryczna bomba. A jeśli pojawia się on w naszej diecie regularnie, o szczupłej sylwetce możemy jedynie pomarzyć.

O wiele zdrowsze i korzystniejsze dla naszej figury jest sięganie po naturalny jogurt z dodatkiem świeżych owoców.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe wegańskie "monte" Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 7 zdrowych produktów, które mogą ci zaszkodzić Kasza jaglana – czy już ją znacie? 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Dlaczego powinniśmy pić czystą, ciepłą wodę? Zaskakujące zmiany, które zauważysz po odstawieniu mleka 10 zielonych warzyw, które można jeść zamiast jarmużu Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Przepisy na zdrowe desery bez cukru Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery