Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej

W jadłospisie osób aktywnych fizycznie równie ważny, jak śniadanie jest posiłek przed i po treningu wykonywanym po południu. Chociaż potrzeby żywieniowe ludzi są różne, to każdy z nas powinien po wysiłku przyjąć porcję węglowodanów, białek i tłuszczów. Taki posiłek zaspokoi uczucie głodu, a ponadto doda energii i uzupełni niedobory po ćwiczeniach. Trenerka fitness, Ewa Chodakowska, na swoim profilu w mediach społecznościowych opublikowała przykładowe posiłki, które warto jeść przed i po popołudniowym treningu.

Jogurt z granolą i owocami

Jogurt z granolą i owocami (123RF)

Zdaniem naukowców, ćwiczenia po południu wiążą się z mniejszym ryzykiem wystąpienia kontuzji, gdyż ciało jest rozgrzane. Ponadto jakość treningu jest wówczas większa, możemy zatem osiągnąć lepsze efekty wysiłku fizycznego. Co więcej, ćwiczenia w godzinach popołudniowych redukują apetyt — zmniejszają chęć podjadania pomiędzy obiadem a kolacją.

Zobacz też: Najpopularniejsze treningi Ewy Chodakowskiej

Co jeść przed popołudniowym treningiem?

Jak przekonuje Ewa Chodakowska, posiłek przed treningiem, który przeprowadzamy po południu, nie musi być tak obfity, jak ten, który spożywamy przed porannymi ćwiczeniami. Dlaczego? Jest to już trzeci posiłek dnia: rano zjedliśmy pełnowartościowe pierwsze, a po upływie 2–3 godzin drugie śniadanie.

Z tego względu przed popołudniowym treningiem (wówczas czerpiemy energię również z wcześniej spożytych dań) wystarczy zjeść niewielki posiłek, który będzie bogaty w węglowodanowy. Zapewnią one energię do wykonania ćwiczeń.

W jego skład (jako podstawowy składnik) może wchodzić ciemne pieczywo, brązowy makaron, ryż, kasza lub owoce (świeże lub suszone). Pamiętajmy, żeby ten posiłek spożyć na 1,5 godziny przed ćwiczeniami (nie będziemy czuć się pełni podczas ćwiczeń).

Zobacz też: Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków przed popołudniowym treningiem

  • jogurt naturalny z granolą (z dodatkiem orzechów i suszonej żurawiny),
  • dwie kromki chrupkiego chleba i zielony koktajl przygotowany z dwóch kiwi, kefiru i płatków migdałowych,
  • mus truskawkowy z dwiema kromkami pełnoziarnistego pieczywa posmarowanymi serkiem naturalnym,
  • bułka pełnoziarnista z jajkiem ugotowanym na twardo, sałatą i kiełkami,
  • sałatka makaronowa z dodatkiem wędzonej piersi kurczaka i papryką w różnych kolorach,
  • smoothie przygotowane z banana z dodatkiem siemienia lnianego i mięty,
  • domowej produkcji batonik zbożowy.

Przekąski i desery dla sportowców

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Co jeść po popołudniowym treningu?

Głównym składnikiem posiłku po treningu powinno być białko. Znajdziemy je w chudym mięsie, na przykład drobiu i cielęcinie, a także rybach i roślinach strączkowych (soczewicy, ciecierzycy i fasoli). Warto pamiętać o dodatku w postaci warzyw, które uzupełniają niedobory witamin i składników mineralnych.

Jeżeli na ćwiczenia przeznaczamy godziny okołopołudniowe, potreningowy posiłek przypadnie na porę obiadową. Wówczas najlepiej pół godziny po wysiłku fizycznym zjeść przekąskę, a po godzinie — większy pod względem objętości posiłek.

Natomiast jeśli ćwiczymy po południu w okolicy godziny 17:00, posiłek, który należy zjeść 30 minut po treningu, przypadnie na porę spożycia podwieczorku. Z kolei, jeżeli mamy w zwyczaju kłaść się wcześnie do łóżka, większym posiłkiem (po upływie godziny od zakończenia ćwiczeń) będzie kolacja.

Treningowa dieta

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków po popołudniowym treningu (30 minut po jego zakończeniu)

  • mała bułka i maślanka,
  • deser przygotowany na bazie maślanki z dodatkiem borówek i ziaren sezamu,
  • serek wiejski z dodatkiem suszonych daktyli i siemienia lnianego,
  • kanapki przygotowane z chrupkiego chleba, twarogu i kiełków.

Ewa Chodakowska: propozycje posiłków po popołudniowym treningu (1–2 godziny po ćwiczeniach)

  • quinoa z fasolką szparagową i natką pietruszki,
  • brązowy ryż z tuńczykiem i dodatkami w postaci ananasa, orzechów i sosu jogurtowo-ziołowego,
  • ryba pieczona w piekarniku z pomidorem, winogronami i cebulą,
  • grillowany filet z indyka z mieszanką sałat z dodatkiem oliwek, suszonymi pomidorami i grzankami z pieczywa razowego.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu? 10-minutowy trening wzmacniający organizm TOP 5 ćwiczeń na pośladki, część 1 Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Skazani na trening Wspaniały „Rowerowy Maj” zainaugurowano w Gdańsku FIT WEEKEND - najważniejsze wydarzenie branży fitness i kulturystyki w Polsce Jak utrzymać masę ciała po zakończeniu diety odchudzającej? Błędy treningowe, które wywołują efekt plateau Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Wywiad z Prezesem Polskiego Związku Kulturystyki, Fitness i Trójboju Siłowego - Pawłem Fillebornem Maraton to sztuka picia Sporty wspomagające odchudzanie

Popularne w tym tygodniu:

10 zalet jazdy na rowerze 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najczęstsze błędy po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu? Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu?