Sok z marchwi – pij na zdrowie!

To jeden z najzdrowszych soków – w dodatku jest pyszny i można go łączyć na wiele sposobów z innymi warzywami lub ulubionymi owocami. Marchew to prawdziwa skarbnica witamin z grupy B (w tym kwasu foliowego), witamin H, E, PP, K i oczywiście A. Znajdziesz w niej również cynk, wapń, żelazo, potas, fosfor, miedź, krzem, magnez i kobalt. Dodatkowo tłuszcze, białka, pektyny i flawonoidy. Czego można chcieć więcej?

Sok marchewkowy

Sok marchewkowy (123RF)

Najlepszy wybór

Najlepszy sok to ten, który przygotujesz sam. Jeśli jednak nie masz na to czasu, wystarczy, że w sklepie dokładnie przeczytasz, co znajduje się na etykiecie produktu. Zawsze trzymaj się zasady – im mniej, tym lepiej. W wielu supermarketach znajdziesz również jednodniowe soki – te są najzdrowsze.

Witaminy A, D, E i K są rozpuszczalne w tłuszczach. Co to oznacza? Po prostu – lubią tłuszcz i w jego towarzystwie znacznie lepiej się wchłaniają. Aby wykorzystać w pełni właściwości np. beta-karotenu, czyli prowitaminy witaminy A, przed wypiciem soku zjedz posiłek z zawartością tłuszczów – mogą być roślinne. Możesz również dodać łyżeczkę np. oliwy z oliwek do przygotowanego lub kupionego wcześniej soku.

Zdrowe oczy

Sok z marchwi dzięki zawartości beta-karotenu jest prekursorem retinolu, czyli witaminy A biorącej udział w procesie widzenia. Jej niedobór może powodować kłopoty ze wzrokiem. Jeśli będziesz pamiętać o regularnym piciu napoju, unikniesz ryzyka wystąpienia takich chorób jak zwyrodnienie plamki żółtej, zaćma czy uszkodzenia narządu wzroku. Sok jest zalecany również osobom, u których stan zdrowia oczu znacznie się pogorszył.

Piękna cera, włosy i paznokcie

Regularne picie soku z marchwi zdecydowanie poprawia koloryt skóry – nadając jej piękny, delikatnie opalony odcień. Witamina A odpowiada również za mocne włosy, paznokcie, kości i zęby. Dobroczynnie wpływa na organizm również witamina E. Ale uwaga! Jak ze wszystkim, tak i z tym sokiem należy zachować umiar – zbyt duże ilości beta-karotenu w organizmie zabarwią skórę na nieestetyczny, pomarańczowy odcień.

Zobacz też: Dlaczego nie jesz beta-karotenu? Ważny składnik dla naszego zdrowia!

Młody wygląd

Wiadomo, że witamina E to prawdziwy eliksir młodości, gdyż opóźnia proces starzenia się skóry. Ten rozpuszczalny w tłuszczu niezwykle silny antyoksydant chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV, zanieczyszczeniami środowiska czy niszczącymi cerę wolnymi rodnikami.

Witamina E zabezpiecza również organizm przed rozwojem chorób nowotworowych. Aby odczuć dobroczynny wpływ soku, należy wypijać szklankę dziennie.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Odpowiedni poziom cholesterolu

Sok marchwiowy to jeden z największych wrogów złego cholesterolu. Wszystko dzięki zawartości potasu, który pomaga obniżyć jego poziom we krwi, a to znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału, miażdżycy czy udaru mózgu.

Dodatkowo w marchwi ukryte są pektyny – rodzaj błonnika, który również pomaga pozbyć się cholesterolu. Sok z marchwi pomaga utrzymać właściwy poziom ciśnienia tętniczego i wpływa dobroczynnie na ilość produkowanej insuliny, dlatego jest polecany diabetykom.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Dwa przepisy na detoks w pięć minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Trendy żywieniowe 2017 ze względu na znak zodiaku Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej Co jeść na kolację, by schudnąć? Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe? Zdrowe słodkości z warzyw 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych 5 weekendowych nawyków, które sprawiają, że przybierasz na wadze

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi