Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu?

Nowe badania wykazały, że ćwiczenia na pusty żołądek mogą pozwolić spalić więcej kalorii i sprzyjają korzystnym zmianom w tkance tłuszczowej, co wpływa korzystnie na zdrowie w perspektywie długoterminowej.

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera (123RF)

Badacze z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii przeprowadzili analizę z udziałem mężczyzn z nadwagą, którzy maszerowali przez 60 minut przy 60 proc. maksymalnego zużycia tlenu z pustym żołądkiem, a następnie wykonywali ten sam trening dwie godziny po spożyciu kalorycznego śniadania bogatego w węglowodany.

Badanie porównało skutki ćwiczeń po śniadaniu do wpływu ćwiczeń na czczo na ekspresję genów w tkance tłuszczowej.

Zobacz też: Poranny trening — na czczo czy po posiłku?

Główny autor badania, Dylan Thompson z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii, wyjaśnił, że po posiłku tkanka tłuszczowa jest zaangażowana w przetwarzanie spożytego pokarmu, więc ćwiczenia nie przyniosą maksymalnych korzyści, jeżeli chodzi o zmiany w tkance tłuszczowej.

"Oznacza to, że ćwiczenia na czczo mogą powodować korzystniejsze zmiany w tkance tłuszczowej, a to może poprawiać stan zdrowia w perspektywie długoterminowej" - dodał Thompson. Jak zauważa badacz, posiłek przed treningiem może sprawiać, że tkanka tłuszczowa skuteczniej opiera się wysiłkowi fizycznemu.

Zespół badawczy pobrał wiele próbek krwi — po jedzeniu lub na czczo, a także po treningu. Naukowcy pozyskali także próbki tkanki tłuszczowej bezpośrednio przed marszem i jedną godzinę po wysiłku. Ekspresja genów w tkance tłuszczowej znacznie się różniła w obu próbach.

Najlepsze ćwiczenia na każdą partię ciała

Ekspresja dwóch genów, PDK4 i HSL, zwiększyła się, gdy mężczyźni maszerowali na czczo, natomiast obniżała się, kiedy jedli przed wykonaniem ćwiczenia. Wzrost ekspresji PDK4 prawdopodobnie wskazuje, że magazynowany tłuszcz był wykorzystywany do pobudzania metabolizmu podczas ćwiczeń w przeciwieństwie do węglowodanów zawartych w ostatnim posiłku.

Tompson powiedział, że HSL zwykle uaktywnia się, gdy organizm wykorzystuje energię zmagazynowaną w tkance tłuszczowej w celu zwiększenia aktywności, na przykład podczas ćwiczeń.

"Jest to pierwsze badanie, które pokazuje, jak posiłek przed dużym wysiłkiem wpływa na ekspresję genów tkanki tłuszczowej po treningu" – powiedzieli naukowcy.

Badanie opublikowano w "American Journal of Physiology — Endocrinology and Metabolism". Zarówno jedzenie przed, jak i po treningu ma swoich zwolenników oraz przeciwników. Wyniki nowego badania przemawiają jednak silniej za drugą opcją, sugerując, że dzięki treningowi na czczo szybciej uzyskamy upragnioną sylwetkę i poprawimy kondycję organizmu w dłuższej perspektywie czasu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Aerobiczna szóstka Weidera Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie