Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu?

Nowe badania wykazały, że ćwiczenia na pusty żołądek mogą pozwolić spalić więcej kalorii i sprzyjają korzystnym zmianom w tkance tłuszczowej, co wpływa korzystnie na zdrowie w perspektywie długoterminowej.

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera

Kobieta ćwiczy na siłowni pod okiem trenera (123RF)

Badacze z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii przeprowadzili analizę z udziałem mężczyzn z nadwagą, którzy maszerowali przez 60 minut przy 60 proc. maksymalnego zużycia tlenu z pustym żołądkiem, a następnie wykonywali ten sam trening dwie godziny po spożyciu kalorycznego śniadania bogatego w węglowodany.

Badanie porównało skutki ćwiczeń po śniadaniu do wpływu ćwiczeń na czczo na ekspresję genów w tkance tłuszczowej.

Zobacz też: Poranny trening — na czczo czy po posiłku?

Główny autor badania, Dylan Thompson z Uniwersytetu Bath w Wielkiej Brytanii, wyjaśnił, że po posiłku tkanka tłuszczowa jest zaangażowana w przetwarzanie spożytego pokarmu, więc ćwiczenia nie przyniosą maksymalnych korzyści, jeżeli chodzi o zmiany w tkance tłuszczowej.

"Oznacza to, że ćwiczenia na czczo mogą powodować korzystniejsze zmiany w tkance tłuszczowej, a to może poprawiać stan zdrowia w perspektywie długoterminowej" - dodał Thompson. Jak zauważa badacz, posiłek przed treningiem może sprawiać, że tkanka tłuszczowa skuteczniej opiera się wysiłkowi fizycznemu.

Zespół badawczy pobrał wiele próbek krwi — po jedzeniu lub na czczo, a także po treningu. Naukowcy pozyskali także próbki tkanki tłuszczowej bezpośrednio przed marszem i jedną godzinę po wysiłku. Ekspresja genów w tkance tłuszczowej znacznie się różniła w obu próbach.

Najlepsze ćwiczenia na każdą partię ciała

Ekspresja dwóch genów, PDK4 i HSL, zwiększyła się, gdy mężczyźni maszerowali na czczo, natomiast obniżała się, kiedy jedli przed wykonaniem ćwiczenia. Wzrost ekspresji PDK4 prawdopodobnie wskazuje, że magazynowany tłuszcz był wykorzystywany do pobudzania metabolizmu podczas ćwiczeń w przeciwieństwie do węglowodanów zawartych w ostatnim posiłku.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Tompson powiedział, że HSL zwykle uaktywnia się, gdy organizm wykorzystuje energię zmagazynowaną w tkance tłuszczowej w celu zwiększenia aktywności, na przykład podczas ćwiczeń.

"Jest to pierwsze badanie, które pokazuje, jak posiłek przed dużym wysiłkiem wpływa na ekspresję genów tkanki tłuszczowej po treningu" – powiedzieli naukowcy.

Badanie opublikowano w "American Journal of Physiology — Endocrinology and Metabolism". Zarówno jedzenie przed, jak i po treningu ma swoich zwolenników oraz przeciwników. Wyniki nowego badania przemawiają jednak silniej za drugą opcją, sugerując, że dzięki treningowi na czczo szybciej uzyskamy upragnioną sylwetkę i poprawimy kondycję organizmu w dłuższej perspektywie czasu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 10-minutowy trening wzmacniający organizm TOP 5 ćwiczeń na pośladki, część 1 Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie?

Popularne w tym tygodniu:

Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Przestała robić kardio i... schudła 17 kg! Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Julia Dutkiewicz: do działania motywuje mnie porażka Uprawianie seksu spowalnia proces starzenia Kocha czekoladę, nie stroni od alkoholu. Oto dlaczego zachowuje perfekcyjną sylwetkę Instagramowy Fitness Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Kiedy odpuścić trening?