Nietypowy składnik smoothie, który może zapobiec nowotworowi żołądka

Zazwyczaj do przygotowania koktajlu wykorzystujemy takie warzywa jak jarmuż i szpinak, owoce (banany czy awokado), a także inne produkty spożywcze, które gwarantują uczucie sytości na długi czas po jego spożyciu, typu nasiona chia albo płatki owsiane. Okazuje się, że do kielicha blendera warto wrzucić jeszcze różyczki kalafiora. Warzywo to zmniejsza bowiem niebezpieczeństwo rozwoju nowotworu żołądka.

Kalafior

Kalafior (123RF)

Trend związany ze zdrową żywnością ma na celu nie tylko utratę zbędnych kilogramów, ale przede wszystkim poprawę stanu zdrowia i ogólnej kondycji organizmu. Staramy się zatem unikać produktów wysoko przetworzonych, pijemy duże ilości wody, regularnie oczyszczamy organizm z toksyn i prowadzimy aktywny tryb życia (uprawiamy sport rekreacyjnie, amatorsko lub zawodowo).

Zobacz też: Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn

Kalafior jako składnik smoothie

Oto dlaczego warto wykorzystywać kalafiora do przygotowywania smoothies:

  • może pomóc w walce z nowotworem — kalafior jest bogaty w przeciwutleniacze, m.in. w izotiocyjany i witaminę C (44 mg w 100 gramach), które zwalczają wolne rodniki i stres komórkowy w żołądku. Badanie przeprowadzone przez chińskich naukowców z uniwersytetu w Zhejiang dowiodło, że istnieje związek pomiędzy zwiększonym spożyciem tego warzywa a niższym ryzykiem rozwoju raka tego narządu. Kalafior, jak również ziemniaki i cebula, zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór żołądka. Z kolei podnoszą je: piwo, alkohol wysokoprocentowy, sól i żywność przetworzona.

    Rak żołądka jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów nowotworowych. Na tę chorobę zazwyczaj zapadają osoby, które przekroczyły 50. rok życia, a najczęściej po ukończeniu 65 lat. Niebezpieczeństwo wystąpienia raka żołądka rośnie wraz z wiekiem. Chociaż częściej chorują na niego mężczyźni, u kobiet diagnozuje się go w młodszym wieku.

    Działanie antynowotworowe kalafiora nie ogranicza się tylko do zdrowia żołądka. Jak przekonują naukowcy z Ameryki Północnej i Kanady na łamach pisma „Journal of the National Cancer Institute”, warzywo to może zapobiec rakowi prostaty. Jego działanie ma wzmacniać curry (o czym zapewniają badacze z Rutgers Ernest Mario School of Pharmacy).

    Natomiast wyniki badania przeprowadzonego przez innych amerykańskich naukowców (opublikowane w „International Journal of Cancer”) dowodzą, że kalafior zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju raka pęcherza (to zasługa sulforafanu — antyoksydantu). To warzywo powinny włączyć do jadłospisu również osoby zmagające się z wrzodami.

  • to warzywo o niskokaloryczne o niskiej zawartości cukru — wartość energetyczna kalafiora jest niska. Około 100 gramów surowego warzywa dostarcza jedynie 25 kalorii, co czyni go idealnym składnikiem menu osób na diecie odchudzającej i redukcyjnej;

  • nie ma wyraźnego smaku, zatem nie wpływa znacząco na walory smakowe koktajlu — chociaż niektóre osoby określają jego zapach i smak jako „charakterystyczny”, co jest zasługą obecności w jego składzie związków siarki;

  • jest tani i łatwo dostępnywarzywo to możemy kupić w każdym sklepie spożywczym lub na bazarku już za kilka złotych, a po umyciu przechowywać w postaci mrożonej tak, by każdego ranka móc przygotować smoothie z dodatkiem kalafiora;

  • może poprawić samopoczucie — kalafior jest bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3, które mogą zwalczać depresję i niepokój.

Rola warzyw w zdrowej diecie

Właściwości kalafiora

Mimo powszechnego wykorzystania w kuchni (jako składnik zup i zapiekanek) niewiele osób zna właściwości kalafiora i listę składników odżywczych, których dostarcza. Jest on źródłem takich minerałów jak potas, wapń, magnez, żelazo, cynk i miedź. Ich obecność ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie serca i mózgu. Indeks glikemiczny kalafiora wynosi 15, dlatego diabetycy mogą go jeść bez ograniczeń.

Co więcej, kalafior dostarcza błonnika pokarmowego, który reguluje perystaltykę jelit, oczyszcza je z resztek pokarmowych, co ma istotne znaczenie dla naszego samopoczucia i zdrowia. Pozostałe składniki, których dostarcza, to (w 100 gramach): białka — 2 gramy, tłuszcze — pół grama, węglowodany — około 4 gramów.

Przepis na zielony koktajl z kalafiorem

Lista składników:

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

  • banan,
  • pomarańcza,
  • szklanka jarmużu,
  • 3 różyczki kalafiora,
  • łyżka zmielonych nasion lnu,
  • łyżeczka miodu,
  • ¼ szklanki wody.

Sposób przygotowania:
Obieramy banana i pomarańczę ze skórki. Myjemy pozostałe warzywa pod bieżącą wodą. Wrzucamy wszystkie składniki do kielicha blendera i miksujemy. Gotowe! Smoothie pijemy lub jemy łyżeczką, ponieważ jest dosyć gęste.

Proste przepisy na zdrowe smoothie


Wartość odżywcza koktajlu:

  • wartość energetyczna — 331 kcal,
  • białka — 8 gramów,
  • tłuszcze — 4 gramy,
  • węglowodany — 64 gramy,
  • błonnik — 10 gramów.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe wegańskie "monte" Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Granat i jego właściwości lecznicze Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Gorąca woda – najtańszy lek świata Najlepsze orzechy na utratę wagi Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki