Niskokaloryczne substancje słodzące ułatwiają gromadzenie się tłuszczu

To zła wiadomość dla osób rezygnujących z cukru na rzecz słodzików. Okazuje się, że niskokaloryczne sztuczne substancje słodzące blokują metabolizm organizmu, a duże spożycie tych substytutów cukru może sprzyjać gromadzeniu się tłuszczu, zwłaszcza u osób, które już są otyłe. Wyniki badania zostaną przedstawione na 99. corocznym spotkaniu Towarzystwa Endokrynnego ENDO 2017 w Orlando na Florydzie.

Cukier

Cukier (123RF)

"Coraz więcej dowodów naukowych potwierdza, że substancje słodzące powodują dysfunkcję metaboliczną" - ostrzega Sabyasachi Sen, profesor medycyny i endokrynologii na Uniwersytecie Jerzego Waszyngtona i główny autor badania.

W ramach badania analizie poddano sukralozę, czyli popularny słodzik niskokaloryczny, a dokładniej jej wpływ na pobrane z ludzkiej tkanki tłuszczowej komórki macierzyste, które mogą przekształcić się w dojrzałe tkanki tłuszczowe, mięśniowe, chrząstkowe lub kostne.

Zobacz też: Jak zmniejszyć ochotę na słodycze?

Następnie komórki umieszczono na płytkach Petriego na 12 dni. Przy 0,2-milimolej dawce sukralozy, odpowiadającej stężeniu we krwi typowemu dla osób spożywających duże ilości niskokalorycznych napojów, czyli blisko cztery puszki dziennie, naukowcy zaobserwowali zwiększoną ekspresję genów, które są markerami produkcji tłuszczu i stanu zapalnego. Odnotowali również wzmożone gromadzenie się kropli tłuszczu w komórkach, zwłaszcza w przypadku dawki równej 1 milimola.

Badacze przeprowadzili również oddzielny eksperyment. Poddali analizie biopsyjne próbki tłuszczu z jamy brzusznej pobrane od ośmiu osób, które spożywały niskokaloryczne substancje słodzące (głównie sukralozę i w mniejszych ilościach aspartam i/lub acesulfam potasowy). Czterech uczestników było otyłych. U badanych odnotowano wzmożony transport glukozy (cukru) do komórek i nadekspresję genów biorących udział w produkcji tłuszczu.

Ponadto zauważono, że osoby spożywające niskokaloryczne substancje słodzące, które są kilkukrotnie słodsze niż cukier, wykazywały nadekspresję receptorów słodkich smaków w tkankach tłuszczowych. Była ona 2,5-krotnie wyższa niż u ludzi unikających słodzików.

Jak podają autorzy badania, nadekspresja receptorów słodkich smaków umożliwia wprowadzanie glukozy do komórek, a następnie jej przenikanie do krwiobiegu.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Zobacz także: Cała prawda o słodzikach

Wszystkie te wyniki pokazują, w jaki sposób deregulacja metaboliczna przyczynia się do gromadzenia tłuszczu w ciele. Sen powiedział, że te efekty były najbardziej widoczne u osób otyłych, które spożywały niskokaloryczne substancje słodzące, a także u pacjentów cierpiących na cukrzycę lub stan przedcukrzycowy.

Konieczne jest przeprowadzenie kolejnych badań na większej liczbie osób z cukrzycą i otyłością w celu potwierdzenia tych wyników.

"Jednakże na podstawie obecnych badań można stwierdzić, że niskokaloryczne substancje słodzące stymulują tworzenie się tłuszczu, zwiększając poziom glukozy w komórkach i wspomagając rozwój stanu zapalnego, co może być bardziej szkodliwe u osób otyłych" - podsumowuje Sen.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Koktajl oczyszczający z pieprzem, który spala tłuszcz Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Sok oczyszczający wątrobę, którym należy rozpocząć odchudzanie Schudła 50 kilogramów, żeby dać nauczkę mężowi. Metamorfoza Betsy Ayala 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Domowej produkcji sok, który oczyszcza jelita i pomaga schudnąć Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 6 wieczornych nawyków, które powodują, że rano budzisz się grubsza Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Napój oczyszczający wątrobę Dziś o zajadaniu emocji słów kilka Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Jak przyjaciele sabotują nasz cel związany z utratą wagi? Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe!

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 30 kilogramów. Metamorfoza Justyny Rolki Koktajl oczyszczający z pieprzem, który spala tłuszcz Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Odpowiednia dieta odmładza skórę. Codziennie spożywanie rzeżuchy może zredukować zmarszczki nawet o 40 proc. Napoje odtruwające wątrobę, które należy pić wieczorem Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu Zobacz, co dietetycy jedzą na lunch Jak dopasować strój kąpielowy do sylwetki? Zalety wody bakłażanowej. Zrób samodzielnie w domu Gdzie podziewa się twój tłuszcz, gdy chudniesz? Wygląd brzucha może świadczyć o konkretnej chorobie Przepisy w diecie na trądzik