Niskokaloryczne substancje słodzące ułatwiają gromadzenie się tłuszczu

To zła wiadomość dla osób rezygnujących z cukru na rzecz słodzików. Okazuje się, że niskokaloryczne sztuczne substancje słodzące blokują metabolizm organizmu, a duże spożycie tych substytutów cukru może sprzyjać gromadzeniu się tłuszczu, zwłaszcza u osób, które już są otyłe. Wyniki badania zostaną przedstawione na 99. corocznym spotkaniu Towarzystwa Endokrynnego ENDO 2017 w Orlando na Florydzie.

Cukier

Cukier (123RF)

"Coraz więcej dowodów naukowych potwierdza, że substancje słodzące powodują dysfunkcję metaboliczną" - ostrzega Sabyasachi Sen, profesor medycyny i endokrynologii na Uniwersytecie Jerzego Waszyngtona i główny autor badania.

W ramach badania analizie poddano sukralozę, czyli popularny słodzik niskokaloryczny, a dokładniej jej wpływ na pobrane z ludzkiej tkanki tłuszczowej komórki macierzyste, które mogą przekształcić się w dojrzałe tkanki tłuszczowe, mięśniowe, chrząstkowe lub kostne.

Zobacz też: Jak zmniejszyć ochotę na słodycze?

Następnie komórki umieszczono na płytkach Petriego na 12 dni. Przy 0,2-milimolej dawce sukralozy, odpowiadającej stężeniu we krwi typowemu dla osób spożywających duże ilości niskokalorycznych napojów, czyli blisko cztery puszki dziennie, naukowcy zaobserwowali zwiększoną ekspresję genów, które są markerami produkcji tłuszczu i stanu zapalnego. Odnotowali również wzmożone gromadzenie się kropli tłuszczu w komórkach, zwłaszcza w przypadku dawki równej 1 milimola.

Badacze przeprowadzili również oddzielny eksperyment. Poddali analizie biopsyjne próbki tłuszczu z jamy brzusznej pobrane od ośmiu osób, które spożywały niskokaloryczne substancje słodzące (głównie sukralozę i w mniejszych ilościach aspartam i/lub acesulfam potasowy). Czterech uczestników było otyłych. U badanych odnotowano wzmożony transport glukozy (cukru) do komórek i nadekspresję genów biorących udział w produkcji tłuszczu.

Ponadto zauważono, że osoby spożywające niskokaloryczne substancje słodzące, które są kilkukrotnie słodsze niż cukier, wykazywały nadekspresję receptorów słodkich smaków w tkankach tłuszczowych. Była ona 2,5-krotnie wyższa niż u ludzi unikających słodzików.

Jak podają autorzy badania, nadekspresja receptorów słodkich smaków umożliwia wprowadzanie glukozy do komórek, a następnie jej przenikanie do krwiobiegu.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Zobacz także: Cała prawda o słodzikach

Wszystkie te wyniki pokazują, w jaki sposób deregulacja metaboliczna przyczynia się do gromadzenia tłuszczu w ciele. Sen powiedział, że te efekty były najbardziej widoczne u osób otyłych, które spożywały niskokaloryczne substancje słodzące, a także u pacjentów cierpiących na cukrzycę lub stan przedcukrzycowy.

Konieczne jest przeprowadzenie kolejnych badań na większej liczbie osób z cukrzycą i otyłością w celu potwierdzenia tych wyników.

"Jednakże na podstawie obecnych badań można stwierdzić, że niskokaloryczne substancje słodzące stymulują tworzenie się tłuszczu, zwiększając poziom glukozy w komórkach i wspomagając rozwój stanu zapalnego, co może być bardziej szkodliwe u osób otyłych" - podsumowuje Sen.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Dwa przepisy na detoks w pięć minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Trendy żywieniowe 2017 ze względu na znak zodiaku Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej Co jeść na kolację, by schudnąć? Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe? Zdrowe słodkości z warzyw 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych 5 weekendowych nawyków, które sprawiają, że przybierasz na wadze Mikstury z 3 składników oczyszczające wątrobę z toksyn

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi