Przestrzeń, która motywuje

Trening jest dla wielu osób nie tylko sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów, ale także chwilą wytchnienia, relaksu, odzyskania umysłowej równowagi. Dlaczego w niektórych siłowniach i klubach fitness czujemy się dobrze, w innych wysiłek przychodzi nam z trudem? O sukcesie obiektu sportowego decydują liczne czynniki, począwszy od prawidłowego oświetlenia i klimatyzacji, skończywszy na układzie pomieszczeń i doborze kolorów. Na co powinniśmy zwracać uwagę, kupując karnet do klubu fitness?

Materiały prasowe Triple PR

Bezpieczeństwo i funkcjonalność

Projektanci wnętrz, pracując nad konceptem siłowni, muszą zwracać uwagę na wiele aspektów poprawiających nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo ćwiczeń. Często są to rzeczy z pozoru niezauważalne.

— Kwestie bezpieczeństwa to najistotniejszy punkt projektu — mówi Michael Kabat-Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. — Przede wszystkim drogi komunikacyjne powinny być wyznaczone w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne odległości między sprzętami. Specjalnie przystosowane pokrycie podłóg powinno amortyzować upadki i być łatwe do utrzymania w czystości.

Kluczem do funkcjonalności jest natomiast odpowiednie rozmieszczenie sprzętów. Powinny znajdować się one w określonych sektorach, które wzajemnie się uzupełniają. Np. strefa funkcjonalna powinna znajdować się w pobliżu strefy wolnych ciężarów. Wybierając miejsce treningów, warto też zwrócić uwagę na wentylację i klimatyzację, które w siłowni odgrywają niezmiernie istotną rolę.

Siłownia skrojona na miarę

Właściciele siłowni robią wszystko, aby ich miejsce było jak najlepiej dostosowane do potrzeb i profilu klienta — to samo dotyczy wystroju. Klub premium, lowcost, boutique, tylko dla kobiet… Każdy z nich będzie wyglądał inaczej, zarówno pod kątem estetyki, jak i funkcjonalności. Przykładowo przestrzeń klubów dla kobiet gospodaruje się w większą ilość sal do ćwiczeń, a kluby premium starają się zapewnić swoim klientom jak największą swobodę i intymność. Wybierając klub fitness, warto zastanowić się, w jakich przestrzeniach czujemy się najlepiej.

Niektórzy lubią ćwiczyć w dużych open space’ach, gdzie łatwo wmieszać się w tłum. Inni wręcz przeciwnie – wolą mniejsze, kameralne przestrzenie. — W każdej siłowni, poza częścią z maszynami do ćwiczeń i do podnoszenia ciężarów, powinna się znaleźć strefa do treningu indywidualnego, gdzie można realizować własny program, porozciągać się lub dopracowywać technikę z trenerem personalnym. Ponadto istnieje mnóstwo ćwiczeń, które można wykonywać bez sprzętów – zaznacza Anna Sulima Gillow – główny projektant ForbisGroup.

Dodatkowa energia

Zaprojektowane w sposób przemyślany wnętrze może stać się dodatkową motywacją do ćwiczeń i dodawać nam sporo energii. — Niezwykle istotny jest dobór barw. W siłowniach dobrze sprawdzają się intensywne i energetyczne odcienie czerwieni, żółci, pomarańczy, fioletu czy różu. Niekiedy stawiamy także na świeże, nawiązujące do natury: zieleń i niebieski w połączeniu z bielą i drewnem — wymienia Anna Sulima Gillow z ForbisGroup.

Bardzo istotne okazuje się także oświetlenie — najlepiej takie, w którym korzystnie się wygląda — to motywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Im więcej światła dziennego, tym lepiej – to ono dodaje nam energii. Jeśli oświetlenie jest sztuczne, powinno możliwie jak najlepiej naśladować promienie słoneczne.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Drugi plan równie ważny

Wnętrze siłowni powinno sprzyjać klientowi nie tylko podczas ćwiczeń, ale także przed i po treningu. Tutaj nieocenioną funkcję pełnią komfortowe przebieralnie i strefa sanitarna. Muszą być one dobrze zorganizowane, oświetlone i przestronne, a przede wszystkim zapewniać swobodę. Nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnej roli zaplecza siłowni.

— Przebieralnie stają się niekiedy rodzajem „klubu towarzyskiego”. W szatni rozmawiamy, oglądamy się w lustrze po przebraniu, czasem nawet jemy szybko po treningu, kiedy nasz organizm ciągle jest w trybie przyspieszonego metabolizmu – mówi Anna Sulima Gillow. — Umywalnie to z kolei „rewers wizytówki fitness klubu”. Osoby ćwiczące lubią dbać o swoje ciało, czyli także higienę. W niektórych siłowniach oprócz klasycznej przebieralni i pryszniców znajdują się także sauny czy nawet mini baseny. To ogromny plus, ponieważ regeneracja i rozluźnienie mięśni po intensywnym wysiłku jest niezmiernie ważną kwestią.

Savoir-vivre na siłowni

Czy istnieje siłownia idealna?

To pytanie, na które odpowiedź nie istnieje. Przy wyborze pamiętajmy jednak o tym, że ma być to miejsce przystosowane indywidualnie do naszych potrzeb. Zwracajmy uwagę na szczegóły.

— Estetyka, dobór materiałów, elementy wyposażenia, wykończenia, kolory, wszystko to składa się na finalny efekt aranżacji — mówi Michael Kabat, Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. Prawidłowo zaprojektowana siłownia stanie się miejscem, do którego chętnie wrócisz, a treningi staną się efektywniejsze.

Materiał powstał przy współudziale ekspertów z firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group specjalizującej się w adaptacji przestrzeni komercyjnych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 10-minutowy trening wzmacniający organizm Jak utrzymać masę ciała po zakończeniu diety odchudzającej? Błędy treningowe, które wywołują efekt plateau Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Tygodniowy trening Ewy Chodakowskiej — wyzwanie bikini Triaction by Triumph - kolekcja idealna, dla każdej aktywnej kobiety American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Aplikacje fitness, które warto mieć na telefonie Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Pupa w Ogniu - Super zestaw na Pośladki Najgorsze ćwiczenia na brzuch

Popularne w tym tygodniu:

10 zalet jazdy na rowerze 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Najczęstsze błędy po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Dlaczego ćwiczenia na pusty żołądek pozwalają spalić więcej tłuszczu? Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu?