Przestrzeń, która motywuje

Trening jest dla wielu osób nie tylko sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów, ale także chwilą wytchnienia, relaksu, odzyskania umysłowej równowagi. Dlaczego w niektórych siłowniach i klubach fitness czujemy się dobrze, w innych wysiłek przychodzi nam z trudem? O sukcesie obiektu sportowego decydują liczne czynniki, począwszy od prawidłowego oświetlenia i klimatyzacji, skończywszy na układzie pomieszczeń i doborze kolorów. Na co powinniśmy zwracać uwagę, kupując karnet do klubu fitness?

Materiały prasowe Triple PR

Bezpieczeństwo i funkcjonalność

Projektanci wnętrz, pracując nad konceptem siłowni, muszą zwracać uwagę na wiele aspektów poprawiających nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo ćwiczeń. Często są to rzeczy z pozoru niezauważalne.

— Kwestie bezpieczeństwa to najistotniejszy punkt projektu — mówi Michael Kabat-Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. — Przede wszystkim drogi komunikacyjne powinny być wyznaczone w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne odległości między sprzętami. Specjalnie przystosowane pokrycie podłóg powinno amortyzować upadki i być łatwe do utrzymania w czystości.

Kluczem do funkcjonalności jest natomiast odpowiednie rozmieszczenie sprzętów. Powinny znajdować się one w określonych sektorach, które wzajemnie się uzupełniają. Np. strefa funkcjonalna powinna znajdować się w pobliżu strefy wolnych ciężarów. Wybierając miejsce treningów, warto też zwrócić uwagę na wentylację i klimatyzację, które w siłowni odgrywają niezmiernie istotną rolę.

Siłownia skrojona na miarę

Właściciele siłowni robią wszystko, aby ich miejsce było jak najlepiej dostosowane do potrzeb i profilu klienta — to samo dotyczy wystroju. Klub premium, lowcost, boutique, tylko dla kobiet… Każdy z nich będzie wyglądał inaczej, zarówno pod kątem estetyki, jak i funkcjonalności. Przykładowo przestrzeń klubów dla kobiet gospodaruje się w większą ilość sal do ćwiczeń, a kluby premium starają się zapewnić swoim klientom jak największą swobodę i intymność. Wybierając klub fitness, warto zastanowić się, w jakich przestrzeniach czujemy się najlepiej.

Niektórzy lubią ćwiczyć w dużych open space’ach, gdzie łatwo wmieszać się w tłum. Inni wręcz przeciwnie – wolą mniejsze, kameralne przestrzenie. — W każdej siłowni, poza częścią z maszynami do ćwiczeń i do podnoszenia ciężarów, powinna się znaleźć strefa do treningu indywidualnego, gdzie można realizować własny program, porozciągać się lub dopracowywać technikę z trenerem personalnym. Ponadto istnieje mnóstwo ćwiczeń, które można wykonywać bez sprzętów – zaznacza Anna Sulima Gillow – główny projektant ForbisGroup.

Dodatkowa energia

Zaprojektowane w sposób przemyślany wnętrze może stać się dodatkową motywacją do ćwiczeń i dodawać nam sporo energii. — Niezwykle istotny jest dobór barw. W siłowniach dobrze sprawdzają się intensywne i energetyczne odcienie czerwieni, żółci, pomarańczy, fioletu czy różu. Niekiedy stawiamy także na świeże, nawiązujące do natury: zieleń i niebieski w połączeniu z bielą i drewnem — wymienia Anna Sulima Gillow z ForbisGroup.

Bardzo istotne okazuje się także oświetlenie — najlepiej takie, w którym korzystnie się wygląda — to motywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Im więcej światła dziennego, tym lepiej – to ono dodaje nam energii. Jeśli oświetlenie jest sztuczne, powinno możliwie jak najlepiej naśladować promienie słoneczne.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Drugi plan równie ważny

Wnętrze siłowni powinno sprzyjać klientowi nie tylko podczas ćwiczeń, ale także przed i po treningu. Tutaj nieocenioną funkcję pełnią komfortowe przebieralnie i strefa sanitarna. Muszą być one dobrze zorganizowane, oświetlone i przestronne, a przede wszystkim zapewniać swobodę. Nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnej roli zaplecza siłowni.

— Przebieralnie stają się niekiedy rodzajem „klubu towarzyskiego”. W szatni rozmawiamy, oglądamy się w lustrze po przebraniu, czasem nawet jemy szybko po treningu, kiedy nasz organizm ciągle jest w trybie przyspieszonego metabolizmu – mówi Anna Sulima Gillow. — Umywalnie to z kolei „rewers wizytówki fitness klubu”. Osoby ćwiczące lubią dbać o swoje ciało, czyli także higienę. W niektórych siłowniach oprócz klasycznej przebieralni i pryszniców znajdują się także sauny czy nawet mini baseny. To ogromny plus, ponieważ regeneracja i rozluźnienie mięśni po intensywnym wysiłku jest niezmiernie ważną kwestią.

Savoir-vivre na siłowni

Czy istnieje siłownia idealna?

To pytanie, na które odpowiedź nie istnieje. Przy wyborze pamiętajmy jednak o tym, że ma być to miejsce przystosowane indywidualnie do naszych potrzeb. Zwracajmy uwagę na szczegóły.

— Estetyka, dobór materiałów, elementy wyposażenia, wykończenia, kolory, wszystko to składa się na finalny efekt aranżacji — mówi Michael Kabat, Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. Prawidłowo zaprojektowana siłownia stanie się miejscem, do którego chętnie wrócisz, a treningi staną się efektywniejsze.

Materiał powstał przy współudziale ekspertów z firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group specjalizującej się w adaptacji przestrzeni komercyjnych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najdziwniejsze siłownie świata - Limelight, Gidropark, Pink Iron 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Przysiady – prawidłowe wykonanie 4 najlepsze sporty dla kobiet Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”