Przestrzeń, która motywuje

Trening jest dla wielu osób nie tylko sposobem na zgubienie zbędnych kilogramów, ale także chwilą wytchnienia, relaksu, odzyskania umysłowej równowagi. Dlaczego w niektórych siłowniach i klubach fitness czujemy się dobrze, w innych wysiłek przychodzi nam z trudem? O sukcesie obiektu sportowego decydują liczne czynniki, począwszy od prawidłowego oświetlenia i klimatyzacji, skończywszy na układzie pomieszczeń i doborze kolorów. Na co powinniśmy zwracać uwagę, kupując karnet do klubu fitness?

Materiały prasowe Triple PR

Bezpieczeństwo i funkcjonalność

Projektanci wnętrz, pracując nad konceptem siłowni, muszą zwracać uwagę na wiele aspektów poprawiających nie tylko komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo ćwiczeń. Często są to rzeczy z pozoru niezauważalne.

— Kwestie bezpieczeństwa to najistotniejszy punkt projektu — mówi Michael Kabat-Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. — Przede wszystkim drogi komunikacyjne powinny być wyznaczone w taki sposób, aby zapewnić bezpieczne odległości między sprzętami. Specjalnie przystosowane pokrycie podłóg powinno amortyzować upadki i być łatwe do utrzymania w czystości.

Kluczem do funkcjonalności jest natomiast odpowiednie rozmieszczenie sprzętów. Powinny znajdować się one w określonych sektorach, które wzajemnie się uzupełniają. Np. strefa funkcjonalna powinna znajdować się w pobliżu strefy wolnych ciężarów. Wybierając miejsce treningów, warto też zwrócić uwagę na wentylację i klimatyzację, które w siłowni odgrywają niezmiernie istotną rolę.

Siłownia skrojona na miarę

Właściciele siłowni robią wszystko, aby ich miejsce było jak najlepiej dostosowane do potrzeb i profilu klienta — to samo dotyczy wystroju. Klub premium, lowcost, boutique, tylko dla kobiet… Każdy z nich będzie wyglądał inaczej, zarówno pod kątem estetyki, jak i funkcjonalności. Przykładowo przestrzeń klubów dla kobiet gospodaruje się w większą ilość sal do ćwiczeń, a kluby premium starają się zapewnić swoim klientom jak największą swobodę i intymność. Wybierając klub fitness, warto zastanowić się, w jakich przestrzeniach czujemy się najlepiej.

Niektórzy lubią ćwiczyć w dużych open space’ach, gdzie łatwo wmieszać się w tłum. Inni wręcz przeciwnie – wolą mniejsze, kameralne przestrzenie. — W każdej siłowni, poza częścią z maszynami do ćwiczeń i do podnoszenia ciężarów, powinna się znaleźć strefa do treningu indywidualnego, gdzie można realizować własny program, porozciągać się lub dopracowywać technikę z trenerem personalnym. Ponadto istnieje mnóstwo ćwiczeń, które można wykonywać bez sprzętów – zaznacza Anna Sulima Gillow – główny projektant ForbisGroup.

Dodatkowa energia

Zaprojektowane w sposób przemyślany wnętrze może stać się dodatkową motywacją do ćwiczeń i dodawać nam sporo energii. — Niezwykle istotny jest dobór barw. W siłowniach dobrze sprawdzają się intensywne i energetyczne odcienie czerwieni, żółci, pomarańczy, fioletu czy różu. Niekiedy stawiamy także na świeże, nawiązujące do natury: zieleń i niebieski w połączeniu z bielą i drewnem — wymienia Anna Sulima Gillow z ForbisGroup.

Bardzo istotne okazuje się także oświetlenie — najlepiej takie, w którym korzystnie się wygląda — to motywuje nas do dalszej pracy nad sobą. Im więcej światła dziennego, tym lepiej – to ono dodaje nam energii. Jeśli oświetlenie jest sztuczne, powinno możliwie jak najlepiej naśladować promienie słoneczne.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Drugi plan równie ważny

Wnętrze siłowni powinno sprzyjać klientowi nie tylko podczas ćwiczeń, ale także przed i po treningu. Tutaj nieocenioną funkcję pełnią komfortowe przebieralnie i strefa sanitarna. Muszą być one dobrze zorganizowane, oświetlone i przestronne, a przede wszystkim zapewniać swobodę. Nie każdy zdaje sobie sprawę z ogromnej roli zaplecza siłowni.

— Przebieralnie stają się niekiedy rodzajem „klubu towarzyskiego”. W szatni rozmawiamy, oglądamy się w lustrze po przebraniu, czasem nawet jemy szybko po treningu, kiedy nasz organizm ciągle jest w trybie przyspieszonego metabolizmu – mówi Anna Sulima Gillow. — Umywalnie to z kolei „rewers wizytówki fitness klubu”. Osoby ćwiczące lubią dbać o swoje ciało, czyli także higienę. W niektórych siłowniach oprócz klasycznej przebieralni i pryszniców znajdują się także sauny czy nawet mini baseny. To ogromny plus, ponieważ regeneracja i rozluźnienie mięśni po intensywnym wysiłku jest niezmiernie ważną kwestią.

Savoir-vivre na siłowni

Czy istnieje siłownia idealna?

To pytanie, na które odpowiedź nie istnieje. Przy wyborze pamiętajmy jednak o tym, że ma być to miejsce przystosowane indywidualnie do naszych potrzeb. Zwracajmy uwagę na szczegóły.

— Estetyka, dobór materiałów, elementy wyposażenia, wykończenia, kolory, wszystko to składa się na finalny efekt aranżacji — mówi Michael Kabat, Development Manager Icon Fitness / Holmes Place Europe. Prawidłowo zaprojektowana siłownia stanie się miejscem, do którego chętnie wrócisz, a treningi staną się efektywniejsze.

Materiał powstał przy współudziale ekspertów z firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group specjalizującej się w adaptacji przestrzeni komercyjnych

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 10-minutowy trening wzmacniający organizm Jak utrzymać masę ciała po zakończeniu diety odchudzającej? Błędy treningowe, które wywołują efekt plateau Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni

Popularne w tym tygodniu:

Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Forma Anny Lewandowskiej po ciąży - motywuje czy denerwuje? Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Zarządzanie przez cele, czyli marketing w karierze sportowca. Bądź SMARTER! 7 momentów, w których powinnaś uprawiać seks Ćwiczenia na cellulit, które naprawdę działają Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy