Zioła, które zahamują apetyt na słodycze

Zioła i przyprawy cieszą się coraz większą popularnością. Dowiadujemy się nieustannie, jak wiele korzyści niosą dla naszego zdrowia. Niektóre z nich przyspieszają przemianę materii, inne wspomagają spalanie tłuszczów, a są i takie, które ograniczają chęć sięgnięcia po słodkie przekąski.

Rośliny w doniczkach

Rośliny w doniczkach (123RF)

Dietetycy przekonują jednak, że najlepszym sposobem na pozbycie się ochoty na batoniki jest aktywność fizyczna. I nie chodzi tu wcale o morderczy trening, ale o dawkę ruchu dostosowaną do naszych możliwości. Gdy spacerujemy lub jeździmy na rowerze nie myślimy o tym, by zjeść coś słodkiego.

A jakie więc zioła warto mieć pod ręką, by choć trochę zmniejszyć apetyt na słodycze?

Morwa biała

Morwą białą zainteresować powinni się zwłaszcza diabetycy, gdyż naukowcom udało się dowieść, że liście tej rośliny obniżają poziom glukozy we krwi i zwiększają ilość wydzielanej insuliny. Jej stosowanie zaleca się pomocniczo w leczeniu cukrzycy typu 2.

Morwa wspomaga również proces odchudzania. Nie tylko hamuje apetyt na słodycze, ale też zmniejsza w organizmie ilość wchłanianych węglowodanów. W liściach tej rośliny znajdują się ponadto flawonoidy, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe.

Z owoców morwy wytwarzać można dżemy, konfitury, soki i kompoty. Smaczne są również nalewki z nich przyrządzone. W sklepach spożywczych i aptekach dostępna jest herbatka z morwy — jeśli nie walczysz z apetytem na słodycze, pij ją codziennie.

Przeczytaj także: Co gorsze na diecie odchudzającej: alkohol czy słodycze?

Lukrecja

Prozdrowotne właściwości lukrecji znane są od wieków. Stosowano ją w leczeniu chorób układu oddechowego i pokarmowego. Wykazuje działanie bakteriobójcze.

Zobacz również: Wiosenny detoks

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się słodycze z lukrecją. Wiele z nich dedykowanych jest dzieciom. Nie tylko pozwalają zaspokoić apetyt na małe co nieco, ale również zapobiegają rozwojowi próchnicy, osadzaniu się kamienia nazębnego i powstawaniu przebarwień na szkliwie.

Naukowcy z Helsinek oraz z Uniwersytetu w Edynburgu są jednak zdania, że spożywanie dużych ilości produktów z lukrecją wpływa negatywnie na sprawność umysłową dziecka (w przyszłości może powodować problemy z koncentracją, zaburzenia zachowania, ADHD).

Przeczytaj także: 8 roślin leczniczych, które pomagają zrzucać zbędne kilogramy

Mięta

Orzeźwiający smak mięty znany jest każdemu z nas. Najczęściej zioło to kojarzymy z dolegliwościami żołądkowymi, bo to wówczas najczęściej sięgamy po herbatę z niego przygotowaną. A szkoda, bo jak się okazuje, mięta pomóc może również zapanować nad chęcią sięgnięcia po słodkie przekąski.

Mięta wykazuje działanie przeciwbakteryjne i uspokajające. Pomaga regulować procesy trawienne, zwiększając wydzielanie soku żołądkowego i pobudzając wytwarzanie żółci. Dzięki włączeniu jej do diety jelita pracują sprawniej. By ograniczyć apetyt na słodycze, można wypić napar z mięty lub żuć jej świeże liście.

Mniszek lekarski

Mniszek

Mniszek lekarski to dla niektórych po prostu chwast. Wiele osób nie pamięta, że dawniej roślina ta była niezwykle ceniona w ziołolecznictwie. Jest źródłem wielu cennych składników mineralnych i witamin, m.in.: potasu, magnezu, żelaza, krzemu, witaminy C oraz witamin z grupy B.

Składnikiem mniszka lekarskiego jest również inulina, która obniża poziom cholesterolu i poziom cukru we krwi. Wzmacnia przy tym układ odpornościowy, pozytywnie wpływając na mikroflorę jelit.
Godny uwagi jest syrop z mniszka lekarskiego, który można dodawać do herbaty. Świetnie sprawdzi się jako zdrowy zamiennik cukru.

Żurawina

Żurawina

O żurawinie najczęściej myślimy w kontekście profilaktyki zakażeń układu moczowego. Nie ma skuteczniejszej broni w walce z infekcją tego typu. Roślinę tę warto również wykorzystać w leczeniu chorób układu oddechowego i cukrzycy.

Żurawina jest bogatym źródłem witaminy C i E oraz błonnika. Dostarcza ponadto sporo składników odżywczych i przeciwutleniaczy. Obniża ciśnienie tętnicze krwi, poprawia wrażliwość na insulinę, jak również pomaga w redukcji nadmiernych kilogramów.

Owoce żurawiny mają ponadto specyficzny smak. Można po nie sięgać będąc na diecie odchudzającej, bo zawierają mało cukru. Pozwalają zaspokoić apetyt na słodycze, a przy tym są prawdziwą bombą witaminową.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Dziś o zajadaniu emocji słów kilka Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Dwa przepisy na detoks w pięć minut Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku? Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać?

Popularne w tym tygodniu:

Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Proste ciasto z burakami Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Chlorella – multiwitamina natury Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Co podjadać, aby nie przytyć? Przepis na odchudzającą kawę Co pić na szybsze spalanie tłuszczu? Tygodniowy jadłospis Chodakowskiej w ramach przygotowań sylwetki do lata Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu