Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane?

Owies jest jednym z najpopularniejszych zbóż. Produkowana z niego kasza oraz płatki to smaczne i pełne składników mineralnych oraz witamin produkty, które pasują do wielu posiłków.

Płatki owsiane

Płatki owsiane (123RF)

Owsiankę, którą niektórzy nazywają nawet jednym z najzdrowszych produktów na całym świecie, powinniśmy spożywać regularnie. W ziarnach owsach znajdziemy bowiem lekkostrawne białko, cenne dla organizmu tłuszcze, błonnik, witaminy z grupy B oraz zestaw składników mineralnych: wapnia, magnezu, sodu, potasu czy miedzi.

Co się stanie, gdy zamiast pszennej bułki z parówką i ketchupem, na stole zagoszczą płatki owsiane? Te efekty zauważysz od razu!

Obniżają poziom cholesterolu

Owies to źródło betaglukanu – naturalnego związku wzmacniającego układ odpornościowy. Dzięki niemu organizm wchłania mniej tłuszczu, tym samym wpływając na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Właśnie dlatego płatki owsiane polecane są osobom zmagającym się z hipercholestorolemią.

Zdaniem niektórych, betaglukan wykazuje też właściwości antynowotworowe, szczególnie jeżeli chodzi o rozwój raka układu pokarmowego. Substancja oczyszcza bowiem jelita z pozostałości przemiany materii.
Naturalna substancja jest także doskonałym prebiotykiem, który wspiera funkcjonowanie flory bakteryjnej.

Idealne dla cukrzyków

W składzie płatków owsianych znajdziemy fruktany. Są to cukry złożone, które pozytywnie wpływają na gospodarkę lipidową organizmu. Owsianka dostarcza też energii bez konieczności wzmożonej produkcji insuliny, wyrównując poziom stężenia glukozy we krwi.

Owies ma niski indeks glikemiczny. Pamiętając, że obróbka termiczna go zwiększa, przed spożywaniem płatków, zalej je wrzątkiem i poczekaj aż napęcznieją.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Odchudzają

Jak wynika z badań opublikowanych w „Journal of the American Collage of Nutrition”, osoby, które codziennie jedzą owsiankę na śniadanie, dłużej odczuwają sytość. To wszystko za sprawą błonnika, który pęcznieje w żołądku. W rezultacie jemy mniej i tracimy na wadze.

To nie wszystkie zalety włókna pokarmowego znajdującego się w płatkach. Poprawia on także trawienie i usuwa z organizmu szkodliwe toksyny. Dodatkowo, płatki owsiane są źródłem węglowodanów, które dodają nam energii na cały dzień.

Zobacz też: Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii

Dobre dla serca i skóry

Płatki owsiane są dobre dla serca. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvardu. Osoby spożywające owsiankę są o 30 proc. mniej narażone na różnego rodzaju choroby ze strony układu kardiologicznego. Wszystko to ma związek z obniżeniem poziomu złego cholesterolu we krwi.

Dzięki zawartości wielu witamin i składników mineralnych, owies jest też skuteczną bronią w walce ze stresem oraz uciążliwą bezsennością. Działa tonująco na układ nerwowy.

Płatki owsiane to moc antyoksydantów – naturalnych związków hamujących szkodliwe działanie wolnych rodników. Spożywane regularnie, sprawią, że skóra stanie się gładka i bez wyprysków. Owies załagodzi podrażnioną skórę nawet przy egzemie czy atopowym zapaleniu skóry.

O właściwościach leczniczych owsa wiedzą producenci kosmetyków. To dlatego możemy go znaleźć w wielu środkach pielęgnacyjnych, które doskonale nawilżają.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Marchewkowy serniczek Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski Oleolux — zdrowa alternatywa dla masła. Przepis dr Budwig FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 5 zaskakujących produktów, w których ukrywa się cukier! FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Wegański sernik z awokado bez pieczenia

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery