Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane?

Owies jest jednym z najpopularniejszych zbóż. Produkowana z niego kasza oraz płatki to smaczne i pełne składników mineralnych oraz witamin produkty, które pasują do wielu posiłków.

Płatki owsiane

Płatki owsiane (123RF)

Owsiankę, którą niektórzy nazywają nawet jednym z najzdrowszych produktów na całym świecie, powinniśmy spożywać regularnie. W ziarnach owsach znajdziemy bowiem lekkostrawne białko, cenne dla organizmu tłuszcze, błonnik, witaminy z grupy B oraz zestaw składników mineralnych: wapnia, magnezu, sodu, potasu czy miedzi.

Co się stanie, gdy zamiast pszennej bułki z parówką i ketchupem, na stole zagoszczą płatki owsiane? Te efekty zauważysz od razu!

Obniżają poziom cholesterolu

Owies to źródło betaglukanu – naturalnego związku wzmacniającego układ odpornościowy. Dzięki niemu organizm wchłania mniej tłuszczu, tym samym wpływając na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Właśnie dlatego płatki owsiane polecane są osobom zmagającym się z hipercholestorolemią.

Zdaniem niektórych, betaglukan wykazuje też właściwości antynowotworowe, szczególnie jeżeli chodzi o rozwój raka układu pokarmowego. Substancja oczyszcza bowiem jelita z pozostałości przemiany materii.
Naturalna substancja jest także doskonałym prebiotykiem, który wspiera funkcjonowanie flory bakteryjnej.

Idealne dla cukrzyków

W składzie płatków owsianych znajdziemy fruktany. Są to cukry złożone, które pozytywnie wpływają na gospodarkę lipidową organizmu. Owsianka dostarcza też energii bez konieczności wzmożonej produkcji insuliny, wyrównując poziom stężenia glukozy we krwi.

Owies ma niski indeks glikemiczny. Pamiętając, że obróbka termiczna go zwiększa, przed spożywaniem płatków, zalej je wrzątkiem i poczekaj aż napęcznieją.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Odchudzają

Jak wynika z badań opublikowanych w „Journal of the American Collage of Nutrition”, osoby, które codziennie jedzą owsiankę na śniadanie, dłużej odczuwają sytość. To wszystko za sprawą błonnika, który pęcznieje w żołądku. W rezultacie jemy mniej i tracimy na wadze.

To nie wszystkie zalety włókna pokarmowego znajdującego się w płatkach. Poprawia on także trawienie i usuwa z organizmu szkodliwe toksyny. Dodatkowo, płatki owsiane są źródłem węglowodanów, które dodają nam energii na cały dzień.

Zobacz też: Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii

Dobre dla serca i skóry

Płatki owsiane są dobre dla serca. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvardu. Osoby spożywające owsiankę są o 30 proc. mniej narażone na różnego rodzaju choroby ze strony układu kardiologicznego. Wszystko to ma związek z obniżeniem poziomu złego cholesterolu we krwi.

Dzięki zawartości wielu witamin i składników mineralnych, owies jest też skuteczną bronią w walce ze stresem oraz uciążliwą bezsennością. Działa tonująco na układ nerwowy.

Płatki owsiane to moc antyoksydantów – naturalnych związków hamujących szkodliwe działanie wolnych rodników. Spożywane regularnie, sprawią, że skóra stanie się gładka i bez wyprysków. Owies załagodzi podrażnioną skórę nawet przy egzemie czy atopowym zapaleniu skóry.

O właściwościach leczniczych owsa wiedzą producenci kosmetyków. To dlatego możemy go znaleźć w wielu środkach pielęgnacyjnych, które doskonale nawilżają.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek?