Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane?

Owies jest jednym z najpopularniejszych zbóż. Produkowana z niego kasza oraz płatki to smaczne i pełne składników mineralnych oraz witamin produkty, które pasują do wielu posiłków.

Płatki owsiane

Płatki owsiane (123RF)

Owsiankę, którą niektórzy nazywają nawet jednym z najzdrowszych produktów na całym świecie, powinniśmy spożywać regularnie. W ziarnach owsach znajdziemy bowiem lekkostrawne białko, cenne dla organizmu tłuszcze, błonnik, witaminy z grupy B oraz zestaw składników mineralnych: wapnia, magnezu, sodu, potasu czy miedzi.

Co się stanie, gdy zamiast pszennej bułki z parówką i ketchupem, na stole zagoszczą płatki owsiane? Te efekty zauważysz od razu!

Obniżają poziom cholesterolu

Owies to źródło betaglukanu – naturalnego związku wzmacniającego układ odpornościowy. Dzięki niemu organizm wchłania mniej tłuszczu, tym samym wpływając na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Właśnie dlatego płatki owsiane polecane są osobom zmagającym się z hipercholestorolemią.

Zdaniem niektórych, betaglukan wykazuje też właściwości antynowotworowe, szczególnie jeżeli chodzi o rozwój raka układu pokarmowego. Substancja oczyszcza bowiem jelita z pozostałości przemiany materii.
Naturalna substancja jest także doskonałym prebiotykiem, który wspiera funkcjonowanie flory bakteryjnej.

Idealne dla cukrzyków

W składzie płatków owsianych znajdziemy fruktany. Są to cukry złożone, które pozytywnie wpływają na gospodarkę lipidową organizmu. Owsianka dostarcza też energii bez konieczności wzmożonej produkcji insuliny, wyrównując poziom stężenia glukozy we krwi.

Owies ma niski indeks glikemiczny. Pamiętając, że obróbka termiczna go zwiększa, przed spożywaniem płatków, zalej je wrzątkiem i poczekaj aż napęcznieją.

Odchudzają

Jak wynika z badań opublikowanych w „Journal of the American Collage of Nutrition”, osoby, które codziennie jedzą owsiankę na śniadanie, dłużej odczuwają sytość. To wszystko za sprawą błonnika, który pęcznieje w żołądku. W rezultacie jemy mniej i tracimy na wadze.

To nie wszystkie zalety włókna pokarmowego znajdującego się w płatkach. Poprawia on także trawienie i usuwa z organizmu szkodliwe toksyny. Dodatkowo, płatki owsiane są źródłem węglowodanów, które dodają nam energii na cały dzień.

Zobacz też: Przepisy na nocne owsianki poniżej 400 kalorii

Dobre dla serca i skóry

Płatki owsiane są dobre dla serca. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Harvardu. Osoby spożywające owsiankę są o 30 proc. mniej narażone na różnego rodzaju choroby ze strony układu kardiologicznego. Wszystko to ma związek z obniżeniem poziomu złego cholesterolu we krwi.

Dzięki zawartości wielu witamin i składników mineralnych, owies jest też skuteczną bronią w walce ze stresem oraz uciążliwą bezsennością. Działa tonująco na układ nerwowy.

Płatki owsiane to moc antyoksydantów – naturalnych związków hamujących szkodliwe działanie wolnych rodników. Spożywane regularnie, sprawią, że skóra stanie się gładka i bez wyprysków. Owies załagodzi podrażnioną skórę nawet przy egzemie czy atopowym zapaleniu skóry.

O właściwościach leczniczych owsa wiedzą producenci kosmetyków. To dlatego możemy go znaleźć w wielu środkach pielęgnacyjnych, które doskonale nawilżają.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal 3 napary oczyszczające nerki — z mniszka lekarskiego, ze skrzypu polnego, z pietruszki Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej LOW CARBOWA BOMBA SMAKOWA! :):) Dietetyczna pizza w 10 minut Oleolux — zdrowa alternatywa dla masła. Przepis dr Budwig Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Dietetyczny koktajl witaminowy Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Bananowy chleb Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut