Dieta pudełkowa zamiast „śmieciowego” jedzenia

Czasy, w których żyjemy, zmieniają się w dynamicznym tempie. By nadążyć za tym pędzącym światem, zmieniamy się i my, starając się przeżyć i doświadczyć jak najwięcej. Mniejszą uwagę zwracamy przy tym na to, co jemy i jak jemy. To jednak często w negatywny sposób odbija się na naszym zdrowiu. Co zatem zrobić, by to zmienić?

cateromarket.pl

Jak wynika z raportu amerykańskiego instytutu Menus of Change, jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku obywatele USA wydawali na żywność niemal 3 razy więcej pieniędzy niż na lekarstwa. Dziś proporcje się odwróciły – wydatki na opiekę zdrowotną są dwa razy wyższe niż te na jedzenie. Śmiało można założyć, że podobnie jest w innych rozwiniętych krajach, w tym również w Polsce. Co to oznacza w praktyce?

Taniej, czyli drożej

Nowoczesne technologie i masowa produkcja sprawiają, że to, co kupujemy jest coraz tańsze i łatwiej dostępne. Dotyczy to również produktów spożywczych. Sklepowe półki uginają się od nadmiaru ogólnodostępnej i niedrogiej żywności. Niestety, w tym wypadku niższe ceny rzadko idą w parze z jakością.

— Jak da się łatwo zauważyć, jakość jedzenia dostępnego w super- i hipermarketach spada w zastraszającym tempie. Z moich obserwacji wynika, że im bardziej kolorowe opakowanie, tym — mówiąc dosadnie — większy „syf” w środku – stwierdza Łukasz Sot, ekspert ds. zdrowego odżywiania, współzałożyciel serwisu Cateromarket.pl.

Zatem choć na żywność wydajemy coraz mniej, w rzeczywistości jest to oszczędność pozorna. Pieniądze te przecież za chwilę… zostawimy w aptece. Brak odpowiedniej ilości substancji odżywczych rodzi bowiem ryzyko pojawiania się różnych chorób.

Zobacz też: Czy catering dietetyczny jest dla Ciebie?

Trzeba przestać jeść!

Co więcej, często jemy dużo, ale niekoniecznie dobrze. Nasz organizm nie potrzebuje pustych kalorii, lecz witamin, minerałów, mikro- i makroelementów czy wreszcie kwasów tłuszczowych i pierwiastków śladowych.

A wybierając tanie, przetworzone produkty, kupujemy jedzenie pozbawione większości cennych składników odżywczych. Zaś produkty takie jak chociażby mleko UHT czy zupki chińskie to żywność biologicznie martwa, która nie dość, że nie posiada w sobie nic cennego, to jeszcze może zaszkodzić.

— Wydaje się, że w ostatnich latach zapomnieliśmy, jaka jest prawdziwa rola jedzenia w naszym życiu. Nie służy ono bowiem temu, by zaspokoić głód, lecz przede wszystkim temu, aby dostarczyć niezbędnych składników odżywczych warunkujących prawidłowe funkcjonowanie i rozwój organizmu. Jeśli zatem chcemy być zdrowi, w pierwszej kolejności musimy zmienić nasze nastawienie. Powinniśmy przestać jeść, a zacząć… się odżywiać – podsumowuje Sot.

Zdrowe odżywianie

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Kwestia wyboru

Niestety, pełnowartościowa żywność jest coraz trudniej dostępna, a przez to droższa. Dopłacamy wyłącznie za to, by nasze jedzenie rosło bez antybiotyków, bez użycia pestycydów czy bez eksperymentów genetycznych…

Po pewnym czasie możemy dojść do wniosków, że jedyne, co warto kupować to świeże warzywa i owoce, świeże mięso i ryby oraz wyroby dostępne w alejce „zdrowa żywność”. Liczba produktów spożywczych, po które warto sięgnąć, jest więc wbrew pozorom mocno ograniczona. Z drugiej jednak strony ta monotonia spożywcza i czasochłonność robienia zakupów są czynnikami, które skutecznie zniechęcają nas do zdrowego odżywiania i sprawiają, że tak łatwo ulegamy pokusie kolorowego, „śmieciowego jedzenia”. Problem w tym, że to najkrótsza droga do tycia i kłopotów ze zdrowiem.

— By się z tego wyrwać, powinniśmy zacząć robić zakupy wyłącznie u sprawdzonych dostawców żywności i zacząć eksperymentować w kuchni, co pozwoli stale tworzyć nowe potrawy z tych samych składników. To jednak wymaga od nas dużych pokładów silnej woli oraz mnóstwa wolnego czasu – zauważa przedstawiciel Cateromarket.pl.

Zobacz też: Gotujesz czy kupujesz? Jak sobie poradzić z brakiem czasu na gotowanie?

Ciekawy kompromis

Nic więc dziwnego, że w dzisiejszych, zabieganych czasach coraz więcej osób zamiast tego wybiera skorzystanie z usług firm cateringowych specjalizujących się w zdrowych dietach pudełkowych.

I choć nic nie zastąpi gotowania w domu, to mało kto może sobie dziś na to pozwolić. Dieta pudełkowa stanowi zatem pewien rozsądny kompromis – za określoną opłatą firmy cateringowe wykonują za nas „czarną robotę” obejmującą planowanie, robienie zakupów i gotowanie.

— W praktyce nie dość, że w codziennym menu nie znajdziemy przetworzonego jedzenia z dyskontu, to możemy przy tym liczyć na takie ciekawostki kulinarne jak chociażby rosół z perliczki, marynowane borowiki własnego wyrobu czy duszone policzki cielęce. A to bez wątpienia miła odmiana od kurczaka i ryżu… — opisuje ekspert Cateromarket.

Jak wynika z obserwacji przedstawicieli tej pierwszej w Polsce porównywarki cateringów dietetycznych, obecnie w całym kraju działa już prawie 500 firm, które odżywiają klientów w 300 różnych miejscowościach.

I wszystko wskazuje na to, iż z czasem będzie ich jeszcze więcej… Grono osób, które zamiast samodzielnego i niezdrowego (a w najlepszym razie zdrowego, ale monotonnego) odżywania wybiera skorzystanie z pomocy podmiotów zewnętrznych systematycznie bowiem rośnie, a w ślad za tym idą coraz to nowe pomysły na zaspokojenie wzrastających potrzeb klientów.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Schudła 70 kilogramów w 1,5 roku. Metamorfoza Danuty Awolusi Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Detoksykujące latte z buraka Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Dwa przepisy na detoks w pięć minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Trendy żywieniowe 2017 ze względu na znak zodiaku Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Koktajl palący kalorie z menu Ewy Chodakowskiej Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe? 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych 5 weekendowych nawyków, które sprawiają, że przybierasz na wadze Mikstury z 3 składników oczyszczające wątrobę z toksyn Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy Koktajl oczyszczający z pieprzem, który spala tłuszcz

Popularne w tym tygodniu:

Schudła 70 kilogramów w 1,5 roku. Metamorfoza Danuty Awolusi Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Odchudzający koktajl z selera Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi