Śniadanie: czy to faktycznie najważniejszy posiłek w ciągu dnia?

Grono osób nie wyobraża sobie wyjścia z domu bez obfitego śniadania. Niektórzy wolą zjeść je dopiero w pracy, a są i tacy, dla których pierwszy posiłek powinien być serwowany w południe.

Śniadanie

Śniadanie (123RF)

Niezależnie od preferencji, śniadanie to najważniejsze danie w ciągu dnia. Powinno być tak skomponowane, by dodać siły i energii. – Najlepiej jest spożyć je w ciągu godziny od przebudzenia, dzięki czemu unikniemy spowolnienia metabolizmu – podpowiada Patrizia Polańska, dietetyk.

Jednak nie wszyscy zdążą zjeść odżywcze śniadanie przed wyjściem z domu. W takiej sytuacji dietetyk sugeruje, by rozpocząć dzień od garści orzechów włoskich zjedzonych ze sztuką owocu. Szybkim, a jednocześnie wartościowym daniem, może być również koktajl na bazie płatków owsianych, jogurtu naturalnego, owoców jagodowych i lnu.

Deser na śniadanie

Porcja dobrego śniadania

Przekonanie, że odpowiednie śniadanie musi być obfite, jest jak najbardziej słuszne. Problem w tym, że wiele osób nie wie, jak to interpretować.

Posiłek o poranku powinien dostarczać do 30 proc. zapotrzebowana organizmu na energię. – Trzeba jednak pamiętać, że każda nadwyżka kilokalorii zostanie zmagazynowana w tkance tłuszczowej. Czasem lepiej jest więc zjeść mniejsze danie, ale za to o dużej gęstości odżywczej i energetycznej – mówi Patrizia Polańska, dietetyk.

W ten sposób zjemy posiłek, który będzie odżywczy, a nie kaloryczny. Najważniejsza jest jednak jakość śniadania. Nie najlepszym pomysłem jest spożywanie o poranku produktów bogatych w cukier i tłuszcze zwierzęce.

Śniadanie na dobry dzień

Miseczka czekoladowych kulek z mlekiem i napój kakaowy do picia lub jogurt owocowy i szklanka soku – wydaje się, że to dobre i zdrowie propozycje na śniadanie. Nic bardziej mylnego.

Jeśli bliżej przyjrzymy się etykietom tych produktów zauważymy, że wartości odżywczych mają one niewiele, za to sporo w nich cukru. A ten nie jest wskazany o poranku, choć jeszcze do niedawna wiele osób uważało, że cukier krzepi i dodaje sił.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Jest jednak odwrotnie – cukier może i doda siły, ale tylko na krótki czas. Zanim dojedziemy do pracy, już będziemy głodni. A co więcej, nasza zdolność koncentracji i uwagi może być osłabiona.

Problem ze skupieniem się mogą mieć również osoby, które o poranku nie zjedzą niczego pożywnego. Głodny organizm nie ma na nic siły. Po przebudzeniu trzeba więc pobudzić do działania i ciało, i umysł.

Śniadania na diecie — garść informacji


Śniadanie a odporność

Nasze zdrowie w dużej mierze uzależnione jest od tego, co jemy. Żywność obfitująca w składniki odżywcze powinna być podstawą naszego jadłospisu. Jedząc śniadanie, można więc nie tylko dostarczyć sobie energii i sił, ale też zadbać o odporność organizmu.

– Kluczowe jest jednak to, z jakich produktów skomponujemy nasz posiłek. Warto jeść paprykę czerwoną, kiwi, truskawki i owoce cytrusowe, a kanapkę posypać posiekaną natką pietruszki, by dostarczyć organizmowi witaminę C. Z kolei kwasy omega-3 o poranku mogą pojawić się pod postacią orzechów włoskich, oleju lnianego (użytego zamiast masła na kanapkę), nasion chia lub świeżo zmielonych nasion lnu użytych do puddingów – podpowiada Patrizia Polańska, dietetyk.

O poranku na naszym talerzu znaleźć się powinny również warzywa, które są bogactwem antyoksydantów. Nie może zabraknąć na nim również owoców, najlepiej drobnych, np. truskawek, malin i jagód.

– Warto też zaznaczyć, że nasza odporność w dużej mierze uzależniona jest od stanu mikroflory jelit. Komponując śniadanie, warto uwzględnić w nim naturalne, niedosładzane fermentowane produkty mleczne, np. jogurty, maślanki, kefiry – sugeruje Patrizia Polańska.

Śniadanie na diecie

O porannym posiłku nie mogą zapominać również osoby będące na diecie odchudzającej. I w ich przypadku na talerzu znaleźć się powinny warzywa i owoce, produkty mleczne i zbożowe.

W czasie snu nasz metabolizm spowalnia, stąd tak ważne jest, by o poranku nieco przyspieszył. To ułatwi pozbycie się nadmiaru zbędnych kilogramów.

Pierwszy posiłek oraz kolejne, jedzone regularnie, o małej objętości, przyspieszają metabolizm organizmu. Dla osób na diecie najczęściej sprawdzają się więc sycące śniadania w postaci koktajli przygotowanych na bazie płatków owsianych/jaglanych/orkiszowych z małym kubkiem jogurtu naturalnego, ziarnami lnu i szklanką owoców jagodowych (które są niskokaloryczne, a zawierają bogactwo witamin, minerałów i polifenoli). Takie zestawienie stopniowo uwalnia energię z posiłku – mówi Patrizia Polańska, dietetyk.

Ważne jest również, by unikać napadów wilczego głodu. W takich sytuacjach bowiem zdecydowanie chętniej sięgamy po słodkie przekąski lub złej jakości produkty, które nie tylko negatywnie wpływają na naszą sylwetkę, ale i zdrowie.

Co jeść o poranku?

Teoria teorią, ale jak wyglądać powinno zdrowe i wartościowe śniadanie? Co jeść o poranku, by dodać sobie energii?

– Często zalecam swoim pacjentom owsianki z orzechami i owocami jagodowymi przygotowane na bazie fermentowanych produktów mlecznych, puddingi z owocami na bazie kasz i nasion chia lub lnu albo też tradycyjnie kanapki z chleba żytniego, razowego bądź orkiszowego z dodatkiem warzywnych past (z nasion roślin strączkowych: pasty z soczewicy, ciecierzycy czy z fasoli), upieczonym indykiem, serem (pasty twarogowe lub dobrej jakości ser żółty). I co najważniejsze, zawsze w towarzystwie surowych warzyw: im bardziej kolorowa jest kanapka, tym lepiej – podpowiada Patrizia Polańska.

Śniadanie dobrze jest zjeść przed wyjściem z domu, do kilkunastu minut od przebudzenia się. Jeśli zadbamy o odpowiednią jakość posiłku, organizm powinien zacząć domagać się kolejnego dania dopiero za cztery godziny. A regularne posiłki sprzyjają szczupłej sylwetce.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe? 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych 5 weekendowych nawyków, które sprawiają, że przybierasz na wadze Mikstury z 3 składników oczyszczające wątrobę z toksyn Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy Koktajl oczyszczający z pieprzem, który spala tłuszcz Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Sok oczyszczający wątrobę, którym należy rozpocząć odchudzanie Schudła 50 kilogramów, żeby dać nauczkę mężowi. Metamorfoza Betsy Ayala Domowej produkcji sok, który oczyszcza jelita i pomaga schudnąć Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 6 wieczornych nawyków, które powodują, że rano budzisz się grubsza Przekąska z awokado i pestek słonecznika na utratę wagi Napój oczyszczający wątrobę Dziś o zajadaniu emocji słów kilka Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia

Popularne w tym tygodniu:

Mikstury z 3 składników oczyszczające wątrobę z toksyn Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Tiramisu dietetyczne Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe? Schudła 30 kilogramów. Metamorfoza Justyny Rolki Zdrowe słodkości z warzyw Kolejny dzień z Moniką Honory, czyli: żeby schudnąć, trzeba jeść! 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Gdzie podziewa się twój tłuszcz, gdy chudniesz? Pij go codziennie rano - możesz schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc! Najprostsza 30-dniowa kuracja na spalanie tkanki tłuszczowej