Dlaczego należy uważać na wafle ryżowe?

Dla wielu osób wafle ryżowe to dobry sposób na szybką i zdrową przekąskę. Cieszą się popularnością wśród osób na diecie bezglutenowej i odchudzającej. Jednak mimo tej renomy, istnieje szereg negatywnych stron związanych z ich spożywaniem.

Wafle ryżowe

Wafle ryżowe (123RF)

Wafle ryżowe – co w nich znajdziemy?

Wafle ryżowe zwykle produkowane są z dmuchanych całych ziaren ryżu, jednak w niektórych państwach, jak w Japonii i Chinach, robi się je z mąki ryżowej. Zwykły wafel ryżowy ma małą ilość tłuszczu. Zawartość białka jest również niewielka lub zerowa – kalorii dostarczają nam głównie przez węglowodany.

Przepisy na dania z ryżem


Wartość odżywcza

W ogólnym rozrachunku wafle ryżowe mają niską wartość odżywczą i zawartość witamin (głównie E, K i B). Najważniejsze związki organiczne, których dostarczają, to: mangan, selen, magnez i tryptofan.

Białko pochodzące z wafli nie jest pełnowartościowe, co oznacza, że nie ma wystarczającej ilości niezbędnych aminokwasów. Aby stworzyć w pełni pożywny, bogaty w proteiny posiłek, warto do nich dodać np. rośliny strączkowe.

Wafle smakowe

W sklepach można znaleźć duży wybór wafli ryżowych o różnych smakach. Należy pamiętać, że przez substancje poprawiające smak są one bardziej kaloryczne. Przykładowo, jedna porcja zwykłego wafla (ok. 9,3g) ma 35kcal, podczas gdy ten o smaku sera cheddar (ok. 12g) ma ich już 51.

Zawartość sodu w naturalnych waflach jest niska, podczas gdy w ich smakowych wariantach może być znacznie wyższa. W zależności od ich rodzaju może to być od 20 do 59mg na porcję.

Zawartość błonnika

Jeżeli jesteś na diecie, pamiętaj, że lepiej stawiać na dobre kalorie, a nie na niską kaloryczność potraw. Wafle mają dużo węglowodanów, jednak nie zawierają błonnika ani białka. Nie powodują uczucia sytości. Będąc na diecie, lepiej wybierać żywność, która jest w stanie w pełni zaspokoić głód.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Indeks glikemiczny

Wafle ryżowe są zaliczane do produktów o wysokim indeksie glikemicznym, który wynosi 87. Jest to miara oznaczająca poziom cukru we krwi po zjedzeniu danego pożywienia.

Jedzenie o niskim indeksie, jak np. płatki owsiane lub makaron, sprawia, że szybciej się najadamy, przez co w ostatecznym rozrachunku spożywamy mniej kalorii. Żywność, która szybko podnosi zawartość glukozy we krwi, stwarza zapotrzebowanie na insulinę, co ma znaczenie przede wszystkim dla osób chorych na cukrzycę.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Proste ciasto z burakami Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit Dwa przepisy na detoks w pięć minut Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku? Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Napoje detoksykujące i redukujące masę ciała Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? 5 innych sposobów na detoks niż picie oczyszczających soków Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie Makaron bez kalorii?

Popularne w tym tygodniu:

Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Owsianka z nasionami chia - śniadanie na płaski brzuch Proste ciasto z burakami Jak omijanie śniadania może zmienić Twoje życie i ciało? Dieta Intermittent Fasting (IF) w teorii i praktyce Odchudzający koktajl z selera Pij miksturę przez 3 tygodnie. W ten sposób oczyścisz jelita i schudniesz 3 kg Schudła 15 kilogramów. Metamorfoza Darii Stręk Co podjadać, aby nie przytyć? Produkty, które sprawią, że szybciej schudniesz z boczków Sassy water – odchudzający napój, który przygotujesz w domu Schudła 10 kilogramów w 5 miesięcy. Metamorfoza Elizy Wydrych-Strzeleckiej, autorki bloga Fashionelka Tiramisu dietetyczne