6 zalet zielonych koktajli

Wśród zalet zielonych koktajli wskazuje się m.in. redukcję zbędnych kilogramów, poprawę stanu skóry, oczyszczenie organizmu z toksyn. Napoje te są elementem jadłospisu zdrowej diety. Zielone koktajle są łatwe i szybkie pod względem przygotowania oraz, co ważne, źródłem cennych składników odżywczych.

Zielony koktajl warzywno-owocowy

Zielony koktajl warzywno-owocowy (bembu.com)

Dostarczają witamin i składników mineralnych

Zielone koktajle, do których przygotowania wykorzystujemy surowe, a więc nieprzetworzone produkty, są bogate w składniki odżywcze (wzrost temperatury podczas obróbki termicznej powoduje, że warzywa i owoce tracą wiele cennych substancji). Dostarczają witamin (A i C) i składników mineralnych, m.in. magnezu, potasu, selenu i żelaza.

Co ważne, są źródłem chlorofilu, który poprawia obraz krwi, wzmacnia układ naczyniowy, pomaga oczyścić wątrobę. Pamiętajmy: gdy nie ma potrzeby, nie obierajmy owoców i nie usuwajmy gniazd nasiennych, jeśli można je zmiksować. Dlaczego? Pestki dostarczają błonnika i witaminy B17.

Zielone warzywa i owoce, z których można przygotować koktajl:

  • szpinak (dostarcza witamin: K, C, z grupy B, E, beta-karotenu, wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, jodu, cynku i manganu),
  • jarmuż (to źródło wapnia, potasu, witaminy K, A i C),
  • natka pietruszki (bogata w witaminę C, E i beta-karoten, kwas foliowy, magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, miedź i mangan),
  • ogórek (dostarcza witamin: A, C, z grupy B, kwasu foliowego, cynku, żelaza, potasu, fosforu, wapnia i magnezu),
  • gruszka (to źródło witaminy K i C, kwasu foliowego, potasu, manganu, magnezu, boru i jodu),
  • kiwi (bogata w witaminę: C, B, K i E, cynk, żelazo, magnez, wapń, potas i miedź).
Zielony koktajl ze szpinaku

Są lekkostrawne

Posiłki w postaci płynnej są łatwiejsze do strawienia w porównaniu z pokarmami stałymi (w tym przypadku organizm nie wykorzystuje w pełni zawartych w nich składników). Osoby, które borykają się z problemami trawiennymi, będą lepiej tolerować koktajle. Ponadto cenne składniki warzyw i owoców w formie napoju są łatwiej przyswajane.

Koktajle te są na tyle lekkostrawne, że proces wchłaniania substancji odżywczych rozpoczyna się już w jamie ustnej człowieka, jeszcze przed tym, nim koktajl dostanie się do żołądka. Płynna forma jest idealna dla osób aktywnych fizycznie, które po treningu potrzebują uzupełnienia składników mineralnych w krótkim czasie. Co więcej, łatwiej wypić litr napój z marchwi i jabłek niż zjeść kilogram tych warzyw i owoców.

Dobrze nawadniają organizm

Jeżeli organizm człowieka jest odpowiednio nawodniony, to wszystkie jego organy wewnętrzne funkcjonują sprawniej. Ma on również więcej energii. Przyczyną odwodnienia może być nie tylko picie niewystarczających ilości wody. Powodują je też: przetworzona żywność, nałogi (palenie papierosów) i napoje energetyzujące (kawa) i gazowane.

Alternatywą dla wody, której smak nie każdej osobie przypada do gustu, są zielone koktajle. Warzywa i owoce, z których są przygotowywane, zawierają pokaźne ilości wody, które pomogą utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Wspomagają procesy trawienne

Fakt, że zielone koktajle składają się z już rozdrobnionych warzyw i owoców, sprawia, że żołądek jest mniej obciążony. Część pracy, jaką ten organ musiałby wykonać, zrealizowało urządzenie elektryczne, w którym przygotowujemy napój. Wówczas łatwiej o szybkie przyswajanie wartości odżywczych, które dostarcza ten płynny posiłek.

Ponadto spożywanie koktajli przeciwdziała dolegliwościom ze strony układu trawiennego, takim jak zgaga, kolka czy refluks żołądkowy, za których występowanie jest odpowiedzialna dieta bogata w żywność przetworzoną, produkty smażone i zawierające gluten.

Zielony koktajl owocowo-warzywny

Dodają energii i poprawiają kondycję skóry

Koktajle z surowych warzyw i owoców, pozbawione toksycznych substancji, dodają energii, dlatego można je spożywać na śniadanie (wbrew pozorom są pożywne). Sprawiają, że czujemy się i wyglądamy młodziej. Stan cery ulega znacznej poprawie (znikają wypryski), przebarwienia bledną, zmarszczki zostają spłycone, skóra stanie się bardziej jędrna, a włosy pełne blasku (to zasługa m.in. witaminy młodości i innych składników, które odżywiają każdą komórkę ciała).

Oczyszczają organizm z toksyn i wspomagają proces odchudzania

Szkodliwe substancje to przyczyna wzrostu masy ciała i złego samopoczucia. Pijąc zielone koktajle, dostarczamy organizmowi błonnika pokarmowego, który działa w jelitach jak miotełka. Wspomaga pracę układu trawiennego i usuwa toksyny, by nie zalegały w przewodzie pokarmowym i nie obciążały systemu.

Ponadto błonnik gwarantuje uczucie sytości na długi czas i redukuje łaknienie. Obecność tego składnika pokarmowego daje koktajlom przewagę nad sokami, które są go pozbawione (sokowirówka odrzuca to, co najlepsze). Osoby na diecie odchudzającej powinny pić przede wszystkim te warzywne z niewielkim dodatkiem owoców.

Lista składników niezbędna do przygotowania przykładowego zielonego koktajlu:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Placki z niepalonej kaszy gryczanej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) SZPARAGI Z SOSEM KAPAROWYM Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Ksylitol – dwie strony medalu Najprostsze ciastka Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Produkty, które powodują zmęczenie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku?

Popularne w tym tygodniu:

Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Jakie węglowodany jeść na diecie? Brownie z batatem i rodzynkami Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Desery z kaszy jaglanej Czekoladowe raw cake Jakie ryby jeść podczas odchudzania?