6 zalet zielonych koktajli

Wśród zalet zielonych koktajli wskazuje się m.in. redukcję zbędnych kilogramów, poprawę stanu skóry, oczyszczenie organizmu z toksyn. Napoje te są elementem jadłospisu zdrowej diety. Zielone koktajle są łatwe i szybkie pod względem przygotowania oraz, co ważne, źródłem cennych składników odżywczych.

Zielony koktajl warzywno-owocowy

Zielony koktajl warzywno-owocowy (bembu.com)

Dostarczają witamin i składników mineralnych

Zielone koktajle, do których przygotowania wykorzystujemy surowe, a więc nieprzetworzone produkty, są bogate w składniki odżywcze (wzrost temperatury podczas obróbki termicznej powoduje, że warzywa i owoce tracą wiele cennych substancji). Dostarczają witamin (A i C) i składników mineralnych, m.in. magnezu, potasu, selenu i żelaza.

Co ważne, są źródłem chlorofilu, który poprawia obraz krwi, wzmacnia układ naczyniowy, pomaga oczyścić wątrobę. Pamiętajmy: gdy nie ma potrzeby, nie obierajmy owoców i nie usuwajmy gniazd nasiennych, jeśli można je zmiksować. Dlaczego? Pestki dostarczają błonnika i witaminy B17.

Zielone warzywa i owoce, z których można przygotować koktajl:

  • szpinak (dostarcza witamin: K, C, z grupy B, E, beta-karotenu, wapnia, magnezu, fosforu, żelaza, potasu, jodu, cynku i manganu),
  • jarmuż (to źródło wapnia, potasu, witaminy K, A i C),
  • natka pietruszki (bogata w witaminę C, E i beta-karoten, kwas foliowy, magnez, wapń, potas, fosfor, cynk, miedź i mangan),
  • ogórek (dostarcza witamin: A, C, z grupy B, kwasu foliowego, cynku, żelaza, potasu, fosforu, wapnia i magnezu),
  • gruszka (to źródło witaminy K i C, kwasu foliowego, potasu, manganu, magnezu, boru i jodu),
  • kiwi (bogata w witaminę: C, B, K i E, cynk, żelazo, magnez, wapń, potas i miedź).
Zielony koktajl ze szpinaku

Są lekkostrawne

Posiłki w postaci płynnej są łatwiejsze do strawienia w porównaniu z pokarmami stałymi (w tym przypadku organizm nie wykorzystuje w pełni zawartych w nich składników). Osoby, które borykają się z problemami trawiennymi, będą lepiej tolerować koktajle. Ponadto cenne składniki warzyw i owoców w formie napoju są łatwiej przyswajane.

Koktajle te są na tyle lekkostrawne, że proces wchłaniania substancji odżywczych rozpoczyna się już w jamie ustnej człowieka, jeszcze przed tym, nim koktajl dostanie się do żołądka. Płynna forma jest idealna dla osób aktywnych fizycznie, które po treningu potrzebują uzupełnienia składników mineralnych w krótkim czasie. Co więcej, łatwiej wypić litr napój z marchwi i jabłek niż zjeść kilogram tych warzyw i owoców.

Dobrze nawadniają organizm

Jeżeli organizm człowieka jest odpowiednio nawodniony, to wszystkie jego organy wewnętrzne funkcjonują sprawniej. Ma on również więcej energii. Przyczyną odwodnienia może być nie tylko picie niewystarczających ilości wody. Powodują je też: przetworzona żywność, nałogi (palenie papierosów) i napoje energetyzujące (kawa) i gazowane.

Alternatywą dla wody, której smak nie każdej osobie przypada do gustu, są zielone koktajle. Warzywa i owoce, z których są przygotowywane, zawierają pokaźne ilości wody, które pomogą utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Wspomagają procesy trawienne

Fakt, że zielone koktajle składają się z już rozdrobnionych warzyw i owoców, sprawia, że żołądek jest mniej obciążony. Część pracy, jaką ten organ musiałby wykonać, zrealizowało urządzenie elektryczne, w którym przygotowujemy napój. Wówczas łatwiej o szybkie przyswajanie wartości odżywczych, które dostarcza ten płynny posiłek.

Ponadto spożywanie koktajli przeciwdziała dolegliwościom ze strony układu trawiennego, takim jak zgaga, kolka czy refluks żołądkowy, za których występowanie jest odpowiedzialna dieta bogata w żywność przetworzoną, produkty smażone i zawierające gluten.

Zielony koktajl owocowo-warzywny

Dodają energii i poprawiają kondycję skóry

Koktajle z surowych warzyw i owoców, pozbawione toksycznych substancji, dodają energii, dlatego można je spożywać na śniadanie (wbrew pozorom są pożywne). Sprawiają, że czujemy się i wyglądamy młodziej. Stan cery ulega znacznej poprawie (znikają wypryski), przebarwienia bledną, zmarszczki zostają spłycone, skóra stanie się bardziej jędrna, a włosy pełne blasku (to zasługa m.in. witaminy młodości i innych składników, które odżywiają każdą komórkę ciała).

Oczyszczają organizm z toksyn i wspomagają proces odchudzania

Szkodliwe substancje to przyczyna wzrostu masy ciała i złego samopoczucia. Pijąc zielone koktajle, dostarczamy organizmowi błonnika pokarmowego, który działa w jelitach jak miotełka. Wspomaga pracę układu trawiennego i usuwa toksyny, by nie zalegały w przewodzie pokarmowym i nie obciążały systemu.

Ponadto błonnik gwarantuje uczucie sytości na długi czas i redukuje łaknienie. Obecność tego składnika pokarmowego daje koktajlom przewagę nad sokami, które są go pozbawione (sokowirówka odrzuca to, co najlepsze). Osoby na diecie odchudzającej powinny pić przede wszystkim te warzywne z niewielkim dodatkiem owoców.

Lista składników niezbędna do przygotowania przykładowego zielonego koktajlu:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Granola - sprzymierzeniec odchudzania czy przyczyna otyłości? Wegański fast food - tortilla Brownie z batatem i rodzynkami Chcesz schudnąć? Włącz do menu te superprodukty Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Dietetyczne kulki owsiane Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej CHLEB NA DROŻDŻACH CZY NA ZAKWASIE? Przygotuj się na wiosnę Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Przepis na „witaminowego shota” 5 fit śniadań z płatków owsianych Przekąski i desery dla sportowców Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Dietetyczny makaron z wędzonym łososiem Omlet z płatków owsianych Czekoladowe raw cake Chipsy z warzyw – pomysł na zdrową przekąskę WRAP ze SZPINAKU - zielone przyspieszenie metabolizmu Dietetyczna pizza w 10 minut

Popularne w tym tygodniu:

5 fit śniadań z płatków owsianych Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Omlet z płatków owsianych Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Pyszne i Zdrowe Naleśniki Kokosowe Chcesz schudnąć? Włącz do menu te superprodukty Czekoladowe raw cake