Gotujesz czy kupujesz? Jak sobie poradzić z brakiem czasu na gotowanie?

Nie od dziś wiadomo, że głównym filarem dobrego zdrowia jest właściwe odżywianie. Już 2500 lat temu Hipokrates stwierdził, że „człowiek rodzi się zdrowy, a wszystkie choroby przychodzą do niego przez usta z pożywienia”. Do samodzielnego przygotowywania zdrowych, smacznych i różnorodnych posiłków potrzebne są zdolności kulinarne, wiedza z zakresu dietetyki i przede wszystkim czas, którego tak bardzo nam dziś brakuje. Jak znaleźć złoty środek? I czy możliwe jest, aby odżywiać się zdrowo, bez monotonii, a do tego mieć czas dla siebie?

Cateromarket.pl

Jak pokazują liczne badania, świadomość żywieniowa Polaków rośnie niemal w takim samym tempie, w jakim… spada ilość wolnego czasu. I choć wielu z nas chciałoby być nowym Master Chefem, który gotuje zdrowo i smacznie, to jednak zbyt duża ilość obowiązków sprawia, że albo jemy niezdrowo na mieście, albo — w najlepszym przypadku — gotujemy coś na szybko, w kółko jedząc to samo.

Czy zatem samodzielne gotowanie to zawsze najlepsze wyjście? A może lepiej skorzystać z trzeciej opcji – zyskującego coraz większą popularność cateringu dietetycznego? O wskazówki poprosiliśmy Łukasza Sota, współzałożyciela Cateromarket.pl – pierwszej w Polsce porównywarki cateringów dietetycznych i diet pudełkowych.

Diety odchudzające


Dieta pudełkowa to pewnego rodzaju kompromis, który ma swoje wady i zalety. Choć wiadomo, że najlepiej byłoby gotować samemu, to jednak w dzisiejszych czasach nie jest to takie proste.

Korporacyjny styl życia na dobre zadomowił się nad Wisłą wraz z całym dobrodziejstwem inwentarza. Mamy więcej pieniędzy, chcielibyśmy bardziej dbać o zdrowie, ale niestety mamy na to za mało czasu i energii. Coraz chętniej szukamy zatem wygodnych sposobów na życie. I takim sposobem jest na pewno dieta pudełkowa – stwierdza Sot.

Dieta pudełkowa ma jedną niepowtarzalną przewagę nad samodzielnym przygotowywaniem posiłków. Dania przygotowywane są pod okiem doświadczonych dietetyków i profesjonalnych kucharzy. I tylko taki duet jest w stanie zapewnić, że to co wyląduje na talerzu jest nie tylko smaczne, kolorowe i różnorodne, ale przede wszystkim jest odpowiednio zbilansowane.

Niestety mało kto zdaje sobie sprawę, że to co spożywamy nie jest tym samym co wchłania i przyswaja nasz organizm. Bez znajomości pewnych zasad dietetycznych, mimo najlepszych chęci, możemy sobie wyrządzić krzywdę. W skrajnych przypadkach nawet połowa zjadanego przez nas pokarmu może nie zostać wchłonięta, a stąd już prosta droga do niedożywienia i chorób – dodaje ekspert Cateromarket.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Faktycznie, zwykły człowiek może nie być świadomy, że pewnych pokarmów nie należy łączyć. Klasycznym przykładem może być brązowy ryż, który choć słynie z bogactwa minerałów i wartości odżywczych, to w niektórych przypadkach bywa bardzo podstępny. Zawarty w nim kwas fitynowy, może blokować wchłanianie żelaza, cynku, wapnia, magnezu i innych minerałów z równolegle spożywanych pokarmów.

Zobacz też: Czy catering dietetyczny jest dla Ciebie?

Dobry dietetyk zadba o to, aby to co znalazło się na naszym talerzu nie było pustymi kaloriami, lecz żeby faktycznie nasz organizm miał z tego pożytek. Bilansowanie makro- i mikroelementów, odpowiednia podaż witamin, minerałów, aminokwasów, zachowywanie odpowiednich proporcji pomiędzy kwasami tłuszczowymi, to tylko niektóre z zadań dietetyka przed rozpisaniem jadłospisu.

Czy dieta pudełkowa jest w takim razie remedium na nasze czasy? To zależy. Dobry catering dietetyczny, choć jest coraz tańszy, to w dalszym ciągu nie każdy może sobie na niego pozwolić. Średnia cena naprawdę dobrej jakości 5-posiłkowego zestawu cateringowego o kaloryczności 2000kcal (najchętniej wybierany przez mężczyzn) to wydatek od 65zł/dzień. Zestawy 1200–1500kcal (wybierane najchętniej przez kobiety) to ok. 50zł/dzień. Dla wielu jest to ciągle bariera nie do przeskoczenia i trudno z tym polemizować.

Z drugiej strony, 50zł i więcej to cena, którą płacimy nie tylko za „jedzenie”. Kupując catering dietetyczny płacimy za piękną sylwetkę, za poprawę nawyków żywieniowych, za poprawę ogólnego stanu zdrowia i przede wszystkim za czas wolny. Za każdą godzinę spędzoną na zakupach czy przy kuchennym blacie również płacimy. Swoim czasem, energią czy uwagą, którą moglibyśmy poświęcić sobie i najbliższym….

A zatem gotować czy kupować? Ostateczny wybór tak naprawdę zależy wyłącznie od naszych indywidualnych preferencji, od naszego stylu życia, od zasobności portfela. Najważniejsze jest zdrowie i cieszy, że jest coraz więcej sposobów, aby o nie zadbać.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi Jagodowe smoothie owsiane Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Koktajl hamujący apetyt, który przygotujesz w 5 minut Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn 5 dziwnych, ale skutecznych trików dietetycznych Przepisy na lunch poniżej 400 kcal, którego pozazdrości koleżanka z pracy Śniadania, których należy unikać na diecie odchudzającej Schudła 50 kilogramów, żeby dać nauczkę mężowi. Metamorfoza Betsy Ayala 6 wieczornych nawyków, które powodują, że rano budzisz się grubsza Jak ograniczyć liczbę kalorii w codziennym menu? Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! 10 superfoods i napojów, które redukują cellulit

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt