Prozdrowotny snack-food z karpia dla sportowców

Przekąski z karpia mają usuwać wolne rodniki z organizmu osób aktywnych fizycznie, a tym samym zmniejszać stres oksydacyjny. Nad wyprodukowaniem pożywienia z mięsem tej ryby pracują naukowcy z czterech polskich uczelni wyższych: Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja i Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Proces potrwa do 2019 roku.

Karp

Karp (123RF)

Czym jest stres oksydacyjny?

O stresie oksydacyjnym mówimy wtedy, gdy w organizmie człowieka występuje zbyt duża ilość wolnych rodników, które są odpowiedzialne m.in. za rozwój nowotworów. Wówczas mechanizm obronny nie potrafi ich usunąć. Co istotne, w grupie osób szczególnie narażonych na tego typu stres są sportowcy. Dlaczego? Podczas wysiłku fizycznego o wysokim stopniu intensywności zwiększeniu ulega produkcja wolnych rodników.

Zobacz też: Jakie ryby jeść podczas odchudzania?

Właściwości mięsa z karpia

Mięso z karpia jest bogate w wartości odżywcze. To źródło cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych i bioaktywnych peptydów o działaniu przeciwutleniającym, które mogą pomóc w usuwaniu wolnych rodników z organizmu. Dostarcza też witamin z grupy B i składników mineralnych, takich jak wapń, potas, fosfor, żelazo. Jego mięso składa się z dobrze przyswajalnego białka.

Przekąska z karpia na stres oksydacyjny

Pracę nad innowacyjnym produktem spożywczym zapoczątkowały dr inż. Joanna Tkaczewska z Uniwersytetu Rolniczego i dr Małgorzata Morawska z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie. Przygotowują one przekąskę dla sportowców (paluszki rybne lub ciasteczka z mieszanki mąki, drożdży i mięsa karpia) zawierającą bioaktywne peptydy z karpia (ten krok poprzedza wyprodukowanie żelatyny).

Zobacz też: Przekąski do 100 kcal

W testach wezmą udział sportowcy, osoby intensywnie uprawiające aktywność fizyczną, na przykład kajakarze, którzy są szczególnie narażeni na stres oksydacyjny. Ocenie będzie podlegać wpływ tej przekąski na profil oksydacyjny krwi, czy peptydy będą równie aktywne w organizmie człowieka, jak w probówce.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Zarówno przekąska, jak i przeciwutleniający hydrolizat białkowy zostaną opatentowane (własność Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie). Projekt jest finansowany ze środków programu LIDER Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” 5 zdrowych deserów dla fanów słodkiego smaku 6 przepisów na odchudzające sałatki Przepis na kawowe naleśniki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Przepis na „witaminowego shota” Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Fit ciasto z masła orzechowego 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Jagodowy sernik na zimno Racuszki z jabłkiem Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery