10 największych trendów fitness na 2017 rok

Wśród największych trendów fitness na rok 2017 wymienia się m.in. trening siłowy i obwodowy, wellness coaching i aplikacje fitness. Te aktywności fizyczne, profesje i technologie będą cieszyć się największą popularnością. Poniższa lista to efekt corocznego badania przygotowanego przez ponad 1800 specjalistów (trenerów osobistych, fizjologów i profesorów), a opublikowanego przez American College of Sports Medicine.

Trendy fitness — ćwiczenia z wykorzystaniem masy ciała

Nietrudno zrozumieć, dlaczego treningi bez wykorzystania maszyn i sprzętu sportowego są tak popularne. Zazwyczaj łatwo opanować technikę wykonywania poszczególnych ćwiczeń, można je praktykować w dowolnym miejscu, a ponadto zmodyfikować tak, że będą odpowiednie zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych.

Co więcej, ćwiczenia z wykorzystaniem własnej masy ciała to skuteczny sposób na poprawę budowy sylwetki, równowagi, elastyczności i siły za darmo. Są to nie tylko pompki, (wymieniając jedynie kilka) należy wspomnieć również o przysiadach, dynamicznych wyskokach, wspinaczce górskiej, wspięciach na palce, burpees czy plank (desce).

Trendy fitness — wellness coaching

W opozycji do trenera personalnego coach do spraw wellness (coach zdrowego stylu życia) koncentruje się na psychicznych aspektach dobrego samopoczucia, m.in. na wyznaczaniu celów fitness do zrealizowania. Ponadto wspiera zmiany w obszarach związanych z odchudzaniem i zdrowym odżywianiem.

Zapewnia on swojemu klientowi motywację, by mógł on osiągnąć sprecyzowany cel dla poprawy stanu zdrowia, na przykład podjęcie lub kontynuowanie rehabilitacji i wykonywanie ćwiczeń, które mają zapobiec chorobom. W ostatnim czasie trenerzy personalni wprowadzili do swojej oferty techniki odnowy biologicznej, łącząc tym samym swoją funkcję z rolą coacha.

Trendy fitness — HIIT

HIIT to trening interwałowy, który pomoże spalić tkankę tłuszczową (w krótszym czasie niż w przypadku innych treningów). Zakłada wykonywanie ćwiczeń bez przyrządów o wysokim stopniu intensywności (na maksimum możliwości) z krótkimi przerwami na odpoczynek. Odmianą HIIT jest tabata.

Warto praktykować HIIT, przeznaczając na ten trening od 20 do 30 minut. W tym czasie możemy wykonywać krótkie, ale intensywne ćwiczenia (trwające około 45 sekund), na przykład burpees i przysiady, oddzielone od siebie krótkimi przerwami (15 sekund). W efekcie spalimy około 190 kalorii na sesję, a metabolizm będzie przebiegać sprawnie jeszcze przez długi czas po zakończeniu treningu.

Zobacz też: Czy trening HIIT to naprawdę HIT?

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Trendy fitness — wykształceni, certyfikowani i doświadczeni specjaliści fitness

Liczba osób, które chcą pracować jako trenerzy personalni, rośnie. Mają one coraz więcej możliwości, aby zdobyć akredytację. Z drugiej strony bardziej świadomi i wymagający klienci sprawiają, że muszą nieustannie podnosić swoje kwalifikacje, zdobywać doświadczenie i wiedzę.

Jeśli chodzi o przyszłość osobistych trenerów, Departament Pracy w Stanach Zjednoczonych przewiduje, że w związku ze wzrostem popularności aktywnego trybu życia do 2024 roku liczba osób wykonujących ten zawód wzrośnie o 8%.

Trening z trenerem

Trendy fitness — circuit

Circuit — trening obwodowy — to zestaw ćwiczeń aerobowych i siłowych o niższym stopniu intensywności w porównaniu do HIIT, które angażują różne partie ciała. Zazwyczaj łączy się około 10 ćwiczeń w obwód (o ustalonej kolejności i czasie) i wykonuje się je (jedno po drugim) z uwzględnieniem przerwy po każdym ruchu. Następnie powtarza się cały układ określoną liczbę razy.

Tę formę aktywności, która znana jest od 1953 roku, można wykonać samodzielnie w terenie lub na siłowni, wykorzystując specjalistyczny sprzęt sportowy, taki jak: step, rower stacjonarny i skakanka, jak również akcesoria: hantle, sztangielki, materace.

Fitness — dowiedz się więcej


Trendy fitness — aplikacje do ćwiczeń

Korzystanie z aplikacji fitness na smartfony w 2017 roku będzie nadal popularne. Niezależnie od tego, czy potrzebujemy przepisu na zdrowy posiłek, propozycji planu treningowego dla osób początkujących, zestawu ćwiczeń do zrealizowania w domu — znajdziemy odpowiednią dla siebie aplikację (dla przykładu: dla biegaczy — Endomondo, dla fanów zdrowego żywienia — Wiesz, co jesz).

Aplikacje fitness pełnią funkcję osobistych trenerów personalnych: pomagają przestrzegać ustalonego planu treningowego, motywują do codziennej aktywności fizycznej i przypominają o systematycznym piciu wody.

Zobacz też: Aplikacje fitness, które warto mieć na telefonie

Trendy fitness — fitness funkcjonalny

Efektem treningu funkcjonalnego jest wzrost siły, która ma znaczenie w trakcie codziennych czynności (zwiększa zdolność do ich wykonywania), a także zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kontuzji. Ta forma aktywności fizycznej poprawia bowiem ogólną kondycję fizyczną, koordynację ruchów, równowagę, a także wytrzymałość.

Ćwiczenia funkcjonalne stanowią część programów crossfit, ale są również wykorzystywane w ramach rehabilitacji i jako element treningów dla osób starszych (prowadzonych celem poprawy zdrowia i jakości życia), które zapewniają im samodzielność.

Zobacz też: Ćwiczenia chroniące przed kontuzją

Trendy fitness — trackery i smartwatche

Popularność trackerów fitness i smartwatchy nie osłabnie w 2017 roku. Najnowsze modele gadżetów sportowych, takich marek jak Fitbit czy Apple, będą obiektem pożądania osób aktywnych fizycznie.

Urządzenia te pozwalają zmierzyć przebyty dystans, zliczyć spalone kalorie, odczytać tętno w trakcie ćwiczeń (za sprawą czujnika tętna), śledzić trasę dzięki wbudowanemu GPS, odbierać przychodzące połączenia telefoniczne i nie tylko. Przykład? Fitbit Charge 2 potrafi automatycznie wykryć uprawianą dyscyplinę sportu i czas odpoczynku (mierzy jakość i długość snu).

Jak wybrać smartwatch?

Trendy fitness — trening siłowy

Niegdyś miłośnicy fitnessu uprawiali jedynie ćwiczenia cardio. Dziś wiadomo, że nie można przejść obojętnie obok naukowo udowodnionych zalet treningu siłowego. Jakie są efekty tej formy aktywności? Wymienia się przede wszystkim wydłużenie życia, budowanie masy mięśniowej, przeciwdziałanie dolegliwościom bólowym pleców i zapobieganie rozwojowi cukrzycy.

Ponadto coraz liczniejsza grupa kobiet przestaje obawiać się ćwiczeń na siłowni i zauważa, że podnoszenie ciężarów pomaga im spalić tkankę tłuszczową i przyspieszyć metabolizm. Trening siłowy przynosi szybsze efekty w porównaniu do zajęć fitness. Daje możliwość łatwej pracy nad jedną wybraną partią ciała, na przykład mięśniami pośladków.

Kobieta na siłowni

Trendy fitness — sport jako medycyna

Regularne uprawianie sportu obniża ryzyko rozwoju wielu chorób, m.in. schorzeń serca, nowotworów, chorób przewlekłych (typu demencja), a także udaru mózgu. Ponadto ćwiczenia redukują poziom stresu i poprawiają samopoczucie.

Autorzy badania zachęcają, żeby w 2017 roku lekarze kierowali swoich pacjentów do specjalistów fitness, którzy działają lokalnie, jak również by trenerzy personalni nawiązywali współpracę z pracownikami placówek medycznych. Celem współdziałania ma być wykorzystanie ćwiczeń jako metody zapobiegającej utracie zdrowia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Zimowe aktywności ruchowe, sport, spa i regeneracja Noworoczny trening na kaca 4 kroki do wymarzonej sylwetki. Jak trenować, by spełnić swoje noworoczne postanowienie o byciu fit? „Pompa mięśniowa”. Jak ją wzmocnić i utrzymać na dłużej? Trening całego ciała na smukłą sylwetkę w „małej czarnej” 7 ćwiczeń spalających najwięcej kalorii Efekty treningu interwałowego Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz 10 asan jogi, które wykonasz przy biurku Trening, dzięki któremu lepiej będziesz wyglądać nago Efekty treningu modelek Victoria's Secret Trening Victoria’s Secret — ćwiczenia na biust, brzuch, pośladki i nogi Zimowe nabieranie masy mięśniowej Poświąteczne spalanie kalorii Krótki, intensywny i zabawny trening P90X3 Najlepszy trening na kaca Czym jest hipertrofia i dlaczego jest tak ważna w spalaniu tkanki tłuszczowej? Rusz się po Świętach Warszawo Po co ćwiczyć w ciąży? Kalistenika. Plan treningowy na spalanie tkanki tłuszczowej metodą "W" Jak skutecznie zmotywować się do regularnych ćwiczeń?

Popularne w tym tygodniu:

Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? 94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Trening gibkości - jak poprawić gibkość? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Trening w domu dla lenia. Tylko 2 dni w tygodniu. Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor