Zdrowe zimowe śniadania na ciepło

Śniadanie na ciepło to podstawowy posiłek dnia w okresie jesiennym i zimowym. Owsianka, omlet czy kasza jaglana z dodatkami rozgrzeją organizm, co ułatwi walkę z niskimi temperaturami panującymi na zewnątrz. Oto kilka przepisów na zdrowe zimowe pierwsze śniadanie.

Podziel się:

Zimowe śniadania na ciepło — dieta na zimę

Zimowy jadłospis powinien nie tylko wzmacniać odporność, ale i zapewniać utrzymanie stałej temperatury ciała. Zbilansowane menu zapobiegnie również wzrostowi wagi. Należy jeść 5 posiłków dziennie co około 2–3 godziny. O tej porze roku dzień najlepiej rozpoczynać od sycącego śniadania na ciepło. Może być to owsianka z owocami, cynamonem i miodem, placuszki bananowo-owsiane lub omlet.

Poszczególne posiłki powinny nas rozgrzewać — pomoże to utrzymać stałą masę ciała i przetrwać niskie temperatury powietrza na zewnątrz. Zatem do ich przygotowania powinniśmy używać rozgrzewających przypraw (czosnku, imbiru, cynamonu), które są podstawą zimowej diety, tak jak bazą tej letniej są produkty nawadniające organizm i obniżające jego temperaturę.

Zimowe śniadania na ciepło — owsianka o aromacie piernika

Zimą warto jeść owsiankę przygotowaną na mleku (gotujemy ją tak długo aż uzyska pożądaną gęstość). Dostarcza węglowodanów i pełnowartościowego białka. Paulina Styś-Nowak proponuje wypróbować nową odsłonę tego śniadania serwowanego na ciepło: z przyprawą do piernika i anyżem.

Oprócz tych składników potrzebne będą: banan, rodzynki, siemię lniane i orzechy. Ta owsianka dostarcza około 490 kcal. Jest bogata w błonnik pokarmowy. To źródło takich składników mineralnych jak wapń, magnez i żelazo, oraz witamin z grupy B i witaminy E.

Zimowe śniadania na ciepło — kasza jaglana z cynamonem i owocami

Kolejny przepis na danie, które rozgrzeje organizm (za sprawą dodatku cynamonu) i jest szybkie w przygotowaniu. Ta korzenna przyprawa ma również właściwości prozdrowotne — obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi, poprawia trawienie, wzmacnia odporność.

Kaszę jaglaną należy podprażyć na suchej patelni, a następnie ugotować (od momentu doprowadzenia wody do wrzenia gotujemy ją przez 5 minut). Na koniec polewamy jaglankę syropem z agawy i dodajemy ulubione owoce — świeże lub mrożone (trzeba odpowiednio wcześnie wyjąć z zamrażalnika).

Zimowe śniadania na ciepło — rozgrzewająca owsianka czekoladowa

Fani kakao powinni wypróbować przepis na rozgrzewającą owsiankę czekoladową. Porcja (z ilości składników podanych w przepisie) dostarcza około 480 kcal, 16 gramów białka i 76 gramów węglowodanów. To śniadanie zawiera 6 gramów błonnika.

Do przygotowania owsianki oprócz płatków i mleka potrzebujemy rozgrzewających przypraw (imbiru i cynamonu), a także kakao, banana, żurawiny i orzechów. To śniadanie zapewnia uczucie sytości na długi czas, dostarcza cennych składników mineralnych i witamin: B, C i E.

Zimowe śniadania na ciepło — szakszuka

Ten przepis możemy wypróbować w sobotni lub niedzielny zimowy poranek, kiedy dysponujemy większą ilością wolnego czasu. Szakszuka to propozycja dla fanów jajek, nieco znudzonych dotychczasowymi wariantami ich wykorzystaniaomletem, jajecznicą, w koszulce. Tym razem występują one w towarzystwie pomidorów.

Przed podaniem na stół to danie posypujemy ziołami: bazylią lub kolendrą. Dlaczego warto jeść jaja i pomidory? Te pierwsze są niskokaloryczne (jedno jajko dostarcza około 70 kcal), zawierają pełnowartościowe dobrze przyswajane białko, kwasy tłuszczowe omega, witaminy i składniki mineralne. Natomiast warzywa wzmacniają odporność, obniżają ciśnienie krwi i zwalczają wolne rodniki.

Zimowe śniadania na ciepło — owsianka pomarańczowa z makiem

Ta owsianka zaspokoi głód na długo i rozgrzeje nas od środka, nim wyjdziemy na zewnątrz, gdzie panuje niska temperatura powietrza. Oprócz płatków owsianych, dowolnego mleka, pomarańczy i niebieskiego maku do jej przygotowania potrzebujemy banana i ziarenek granatu.

Porcja tej aromatycznej i kolorowej owsianki dostarcza 85 gramów węglowodanów i 20 gramów białka. Zawiera też 11 gramów błonnika pokarmowego. Potrawę tę na śniadanie powinny jeść zwłaszcza osoby z niedoborem wapnia — owsianka pokrywa 50% zapotrzebowania na ten składnik mineralny.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Zimowe śniadania na ciepło — śniadaniowy napój

Anna Lewandowska radzi, by przygotowywać śniadania wieczorem dnia poprzedniego. O poranku wystarczy je podgrzać (na przykład kaszę jaglaną na mleku), by po chwili cieszyć się smakiem ciepłego i pożywnego posiłku. Na okres zimowy zaleca zapomnieć o jogurtach i świeżo wyciskanych sokach, które wychładzają organizm i go zakwaszają.

Za dr Korżawską Lewandowska proponuje spożywanie rano napoju, do którego przygotowania potrzebne będą takie składniki jak płatki owsiane (zawierają: błonnik, zdrowe tłuszcze, witaminy z grupy B, magnez i selen), kasza jaglana (bogata w łatwo przyswajalne białko, witaminę B, lecytynę oraz żelazo, krzem, potas, fosfor), ziarna sezamu i pestki dyni oraz miód (wzmacnia odporność, usprawnia i przyspiesza metabolizm).

Zimowe śniadania na ciepło — omlet na słodko

Omlet ma wiele zalet — jest prosty i szybki w przygotowaniu, a także pożywny. Można serwować go w wersji wytrawnej i na słodko. Propozycja Pauliny Styś-Nowak zakłada wykorzystanie (oprócz podstawowych składników: jaj, mąki, masła): miodu, nasion chia, przecieru z jabłek i dyni oraz ziaren granatu.

Przygotowany omlet dostarcza 419 kcal, 46 gramów węglowodanów i 20 gramów białka. Zawiera 9 gramów błonnika pokarmowego. W okresie zimowym można go oprószyć rozgrzewającymi przyprawami, na przykład cynamonem. Omlet na słodko to prawdziwa bomba witaminowa — zawiera witaminę A, C, D, E i z grupy B.

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) SZPARAGI Z SOSEM KAPAROWYM Fantazja fasolowa

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery