Co dzieje się z ciałem, gdy rezygnujemy z posiłku?

Następstwem świadomego zrezygnowania lub mimowolnego opuszczenia posiłku w ciągu dnia są m.in. zaburzenia hormonalne, pogorszenie nastroju i spowolnienie metabolizmu. Jakie są pozostałe skutki nieregularnego jedzenia?

Wpływ braku regularności w jedzeniu posiłków na organizm

Wpływ braku regularności w jedzeniu posiłków na organizm (123RF)

Rezygnacja z posiłku to częsta praktyka w trakcie diet odchudzających. Sądzimy, że jeśli będziemy jeść mniej i rzadziej, uzyskamy spadek masy ciała w krótkim czasie. Jednak efekty są odwrotne do zamierzonych — borykamy się z napadami wilczego głodu i podjadamy w ciągu dnia. Poziom cukru we krwi waha się, a organizm magazynuje tłuszcz zamiast go spalać. Co więcej, narażamy na szwank zdrowie.

Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujemy ze śniadania, obiadu lub kolacji?

Zaburzenia gospodarki hormonalnej

Jednym ze skutków opuszczania posiłków w ciągu dnia są zaburzenia gospodarki hormonalnej. Występują wahania stężenia insuliny — hormonu wydzielanego przez trzustkę. Najpierw jego poziom rośnie, potem drastycznie spada. Co ważne, zmiany hormonalne należą do głównych przyczyn problemów z wagą.

Diety odchudzające


Zaburzenia procesów trawiennych

Brak regularności w spożywaniu posiłków skutkuje nieprawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego. Jedzenie różnej liczby posiłków, każdego dnia o innej porze powoduje zaburzenie metabolizmu. Dlatego tak ważne jest, aby jeść określoną liczbę posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu (3 główne i 2 zdrowe przekąski lub 4 dania: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację).

Ranking najlepszych i najgorszych diet odchudzających

Magazynowanie tłuszczu

Rezygnacja z posiłku powoduje, że organizm zaczyna magazynować tłuszcz, zamiast go spalać. To mechanizm obronny. Kiedy jemy regularnie, przyzwyczajamy go do tego schematu. Po pewnym czasie domaga się on porcji pożywienia o konkretnej porze dnia. Kiedy otrzyma ją z opóźnieniem, nie spali tak szybko, gdyż potraktuje jedzenie jako "rezerwę". W związku z tym powinniśmy jeść częściej, wybierając zdrowe, zbilansowane posiłki o mniejszej objętości.

Jak wymodelować sylwetkę?


Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Inne skutki rezygnacji z posiłku w ciągu dnia

Podjadanie, objadanie się i napady głodu

Jeśli w ciągu dnia nie mamy czasu, aby zjeść obiad, wieczorem zjadamy znacznie więcej, nie zwracając uwagi na wartość odżywczą produktów. Podobnie dzieje się, gdy rezygnujemy ze śniadania — najważniejszego posiłku. Wówczas w trakcie dnia przyjmujemy wraz z pożywieniem znacznie więcej kalorii, co może skutkować otyłością. Ponadto brak śniadania ma niekorzystny wpływ na zdrowie psychiczne. Jeśli jednak zjemy pierwszy posiłek, usprawnimy metabolizm i zyskamy zastrzyk energii do działania na cały dzień.

Pogorszenie samopoczucia

Objawem zaburzeń gospodarki hormonalnej są wahania nastroju. Jesteśmy rozdrażnieni, łatwo denerwujemy się i popadamy w konflikty, ponieważ podnosi się poziom kortyzolu — hormonu stresu. Ponadto możemy czuć się nadmiernie zmęczeni i osłabieni, mieć problemy z koncentracją uwagi, co wpływa na pogorszenie efektywności pracy. Jest to również skutek spowolnienia przemiany materii, następstwa nieregularnych posiłków. Żeby cieszyć się dobrym humorem, mieć energię i chęć do działania, musimy dostarczać organizmowi niezbędnych składników odżywczych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Jagodowe smoothie owsiane Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający 13 produktów na odchudzanie wszech czasów Sprawdź, czy... nie zajadasz swoich emocji! Metamorfozy pod okiem Szymona Murawskiego Przekąski do 100 kcal - jabłko, orzechy, warzywa, nabiał Sposoby oczyszczania organizmu z toksyn Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Kremowe lody kokosowe z owocami i nasionami chia Fit lody z czerwonej fasoli Zioła pomocne w walce ze zbędnymi kilogramami Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Ptasie mleczko z czerwonej fasoli Jak zacząć? Jak utrzymać efekt diety? Celuj wodą w tłuszcz! Sok z pokrzywy - naturalny detoks Deser wspomagający odchudzanie Niepożądany efekt plateau. Jak go przetrwać? Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej 5 pomysłów na jednodniowy detoks Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Pomysły na wykorzystanie chia w menu na utratę wagi