Cross training — zasady treningu uzupełniającego, ćwiczenia, efekty

Cross training to trening uzupełniający. Jego celem jest rozwój tych partii mięśni, które nie są aktywne w trakcie codziennych ćwiczeń. Może stanowić zatem dopełnienie rutynowych zestawów ćwiczeń ujętych w planie treningowym sportowców-zawodowców i amatorów. Efektem cross treningu jest poprawa kondycji fizycznej i koordynacji ruchowej, zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kontuzji i wzmocnienie mięśni.

Cross training — zasady

Cross training to określenie wszechstronnego, zróżnicowanego, uzupełniającego treningu ogólnorozwojowego, który angażuje wszystkie partie mięśniowe. Jego celem jest osiągnięcie równowagi między siłą mięśni a ich wytrzymałością.

Uprawiają go nie tylko sportowcy wyczynowi, osoby specjalizujące się w jednej dyscyplinie sportu, na przykład biegacze. Cross trening praktykują również reprezentanci innych grup zawodowych, dla których kondycja fizyczna ma znaczenie, na przykład żołnierze.

Ćwiczenia na różne partie ciała


Cross training wykonuje się w celu: po pierwsze, urozmaicenia dotychczasowych ćwiczeń i rozwoju mięśni dotąd nieaktywnych, a po drugie, przygotowania do specjalistycznych treningów, które są bardziej wymagające, a zatem wyczerpujące.

Cross training — ćwiczenia

Ten rodzaj treningu można praktykować samodzielnie lub w grupie podczas zajęć w klubie fitness. W pierwszym przypadku na przykład biegaczom rekomenduje się włączenie do planu treningowego takich aktywności jak pływanie, kajakarstwo, joga, zumba czy fitness. Dlaczego? Celem uaktywnienia i wzmocnienia tych części ciała, które na co dzień nie są trenowane (w ich przypadku są to górne partie).

Wprowadzenie do treningu siłowego

Natomiast osoby, które uprawiają fitness, powinny zainteresować się treningiem z obciążeniem. Pamiętajmy, że w trakcie ćwiczeń należy utrzymywać tętno na poziomie 70% osobistego maksimum (obliczamy je, odejmując od liczby 220 liczbę wiosen, które przeżyliśmy).

Zajęcia cross training w klubie fitness trwają około godziny. Nie zakładają użycia specjalistycznego i ciężkiego sprzętu sportowego. Ćwiczenia są proste, ale wymagają od osoby ćwiczącej dobrej ogólnej kondycji fizycznej. Trening jest dość intensywny (a jeśli chcemy dodatkowo podnieść poziom jego trudności, możemy ćwiczyć w kamizelce z obciążeniem). Czynnikiem motywującym do działania są członkowie grupy, w której ćwiczymy.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Jak wymodelować sylwetkę?


Inną jego cechą jest zmienność — ćwiczenia wykonuje się w szybkim tempie. Angażują one wiele partii mięśni jednocześnie. Na zajęciach cross trainingu (które poprzedza rozgrzewka, a wieńczy wzmacnianie mięśni głębokich i aktywna regeneracja) w klubach fitness praktykuje się takie formy aktywności jak:

Mnogość ćwiczeń powoduje, że nie grozi nam treningowa rutyna. Najczęściej poszczególne ruchy wykonuje się na czas (jak najwięcej powtórzeń w danym przedziale czasowym) - co pozwala zdyscyplinować i zmobilizować się do wysiłku fizycznego, a także ocenić efekty pracy. Podejmujemy zatem walkę z czasem. Ponadto — w porównaniu do klasycznego treningu siłowego — cross training zakłada krótszy czas odpoczynku.

Cross training — efekty

Jakie są rezultaty tego treningu?

Efekty cross treningu pojawiają się w błyskawicznym tempie od momentu rozpoczęcia zajęć. Jeśli będziemy ćwiczyć w klubie fitness 3 razy w tygodniu przez minimum 30 minut, poprawimy m.in. funkcjonowanie systemu naczyniowo-sercowego i pracę układu oddechowego.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Poranny trening cardio, który wykonasz w hotelowym pokoju Co zrobić, gdy nic się nie chce? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Trening z linami - efekty Trening z linami - zasady, ćwiczenia, efekty PiYo - zasady treningu Chalene Johnson, ćwiczenia, efekty PiYo - efekty treningu Chalene Johnson Trening 100 pompek. Sprawdzony plan treningowy Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić? Trenerka czy zawodniczka? TomTom Spark 3 Cardio + Music - test zegarka sportowego Jak zwiększyć testosteron? Najlepsze fryzury na siłownię Trening na rzeźbę - zasady, ćwiczenia, efekty, dieta redukcyjna Trening na rzeźbę - efekty Sporty, które uzupełnią trening biegacza - pilates, joga, pływanie "ZDROWY KRĘGOSŁUP"- nowa moda fitness czy efekt realnych problemów? Ćwiczenia z przedmiotami codziennego użytku Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia Pompki na poręczach. W wersji domowej - na krzesłach Kosmetyki dla sportowców - kremy, balsamy, żele, sztyfty

Popularne w tym tygodniu:

Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? 94-letnia Edna Shepherd uzależniona od ćwiczeń Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Trening gibkości - jak poprawić gibkość? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Trening w domu dla lenia. Tylko 2 dni w tygodniu. Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor