Dwa oblicza aerobiku: high i low impact aerobic

Aerobik to ćwiczenia tlenowe. Osobom początkującym zaleca się uczestnictwo w low impact aerobic - ćwiczeniach wykonywanych w wolnym tempie, a tym, które mają dobrą kondycję fizyczną, high impact aerobic, który jest dynamiczny. Czym jeszcze cechują się te rodzaje aerobiku?

Aerobik

Aerobik (123RF)

Co to jest aerobik?

O ćwiczeniach aerobowych mówimy wówczas, gdy ich istotą jest intensywna wymiana tlenowa. Co to oznacza w praktyce? Aerobik to ćwiczenia w grupie, o wysokim stopniu intensywności (praktykowane w dość szybkim tempie), które wykonuje się przy dźwiękach muzyki.

Wśród rodzajów aerobiku, oprócz fat burning, dance aerobic i TBC, wymienia się high impact aerobic i low impact aerobic (ten ostatni powstał w latach 80. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych).

Aerobik na odchudzanie

Kto nie powinien uprawiać aerobiku?

Intensywne ćwiczenia aerobowe nie są przeznaczone dla osób z chorobami serca i nadciśnieniem. Dlaczego? Ta forma aktywności powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia krwi. Aerobiku nie mogą uprawiać też osoby otyłe, gdyż grozi to problemami z układem kostnym i stawami.

Na czym polega low impact aerobic?

Na zajęciach zwanych low impact aerobic wykonuje się ćwiczenia w spokojnym tempie, w których udział bierze wiele grup mięśni. Jest to trening o niskim poziomie intensywności (nie wykonuje się na przykład podskoków i nagłych zmian w kierunku ruchu; w zestawie ćwiczeń są natomiast wymachy rąk i nóg, unoszenie kolan, marsz).

W trakcie wykonywania poszczególnych ruchów jedna noga ćwiczącego cały czas ma kontakt z podłożem. Ćwiczenia wykonuje się w rytm muzyki. Podczas ruchu tętno osoby trenującej waha się od 125 do 150 uderzeń na minutę.

Ćwiczenia w ramach low impact aerobik są przeznaczone dla osób początkujących, ponieważ nie są trudne do wykonania. Ryzyko wystąpienia kontuzji czy nadwyrężenia jest niewielkie, dlatego ta forma ruchu jest dedykowana również kobietom w ciąży czy osobom starszym. Na te zajęcia mogą uczęszczać osoby z problemami zdrowotnymi (chorobami serca i nadciśnieniem) i nadwagą, które chcą zadbać o dobrą kondycję, ale nie mogą uczestniczyć w tradycyjnym aerobiku.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Przeciętnie ćwiczenia w ramach low impact aerobic trwają około pół godziny (do 45 minut). Część zasadniczą poprzedzają ćwiczenia rozgrzewające i ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające poszczególne partie ciała. Na koniec powtórnie wykonuje się stretching.

Pozycja bazowa ciała w ramach low impact aerobic

Poszczególne ćwiczenia na zajęciach low impact aerobic bazują na następującej pozycji ciała: uginamy nogi lekko w kolanach, ramiona zginamy w łokciach, a miednicę wysuwamy do przodu. Mięśnie brzucha i pośladków powinny być napięte. Ta pozycja ciała przeciwdziała nadmiernemu obciążeniu stawów.

Więcej o aerobiku


Low impact aerobic można traktować jako formę regularnego wysiłku fizycznego, ale sprawdzi się również w przypadku osób, które jedynie od czasu do czasu odwiedzają klub fitness.

Czym jest high impact aerobic?

High impact aerobic to, w odróżnieniu od low impact aerobic, intensywna forma aktywności fizycznej. Są to ćwiczenia dynamiczne, dlatego też jest on przeznaczony dla osób zaawansowanych o odpowiednim przygotowaniu kondycyjnym.

Ćwiczenia wykonuje się przy dźwiękach energicznej muzyki o tempie od 145 do 160 bpm. Wówczas tętno osoby ćwiczącej waha się od 160 do 180 uderzeń na minutę. W trakcie zajęć high low impact wykonuje się następujące ćwiczenia: skoki, podskoki, obroty. W układ instruktor wplata również elementy biegu.

High impact aerobic

Kombinację obu rodzajów aerobiku: low impact aerobic i high impact aerobic, stanowią zajęcia hi — lo impact aerobic, w trakcie których wykonuje się ruchy typowe dla obu form aktywności fizycznej. Ten rodzaj ruchu skutkuje redukcją stresu, poprawą kondycji i przemiany materii, a także odpręża i relaksuje.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Skok po szczupłą sylwetkę: jumping fitness Praca siedząca a kolana Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Szczupłe uda? Możesz je mieć! Wreszcie czuję, że żyję, czyli mój aktualny rozwój osobisty Efekty fat burning Redukcja tkanki tłuszczowej w rytm muzyki. Fat burning Mój pierwszy raz... Majesty Collection. Odzież sportowa Cardio Bunny dla kobiet, które zmieniają świat Za nami pierwsze w historii Tour de Pologne Women! Jak wybrać trenera personalnego? Najlepsze ćwiczenia na każdą partię ciała Jak utrzymać cele fitness? Jedziemy dalej! Kortyzol - hormon stresu Nowa gwiazda świata jogi na Instagramie - Meddy Teddy Efekty pilatesu

Popularne w tym tygodniu:

Gdy nie mam ochoty na trening..., czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Kiedy można wrócić do ćwiczeń po porodzie? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?