Dwa oblicza aerobiku: high i low impact aerobic

Aerobik to ćwiczenia tlenowe. Osobom początkującym zaleca się uczestnictwo w low impact aerobic - ćwiczeniach wykonywanych w wolnym tempie, a tym, które mają dobrą kondycję fizyczną, high impact aerobic, który jest dynamiczny. Czym jeszcze cechują się te rodzaje aerobiku?

Aerobik

Aerobik (123RF)

Co to jest aerobik?

O ćwiczeniach aerobowych mówimy wówczas, gdy ich istotą jest intensywna wymiana tlenowa. Co to oznacza w praktyce? Aerobik to ćwiczenia w grupie, o wysokim stopniu intensywności (praktykowane w dość szybkim tempie), które wykonuje się przy dźwiękach muzyki.

Wśród rodzajów aerobiku, oprócz fat burning, dance aerobic i TBC, wymienia się high impact aerobic i low impact aerobic (ten ostatni powstał w latach 80. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych).

Aerobik na odchudzanie

Kto nie powinien uprawiać aerobiku?

Intensywne ćwiczenia aerobowe nie są przeznaczone dla osób z chorobami serca i nadciśnieniem. Dlaczego? Ta forma aktywności powoduje gwałtowny wzrost ciśnienia krwi. Aerobiku nie mogą uprawiać też osoby otyłe, gdyż grozi to problemami z układem kostnym i stawami.

Na czym polega low impact aerobic?

Na zajęciach zwanych low impact aerobic wykonuje się ćwiczenia w spokojnym tempie, w których udział bierze wiele grup mięśni. Jest to trening o niskim poziomie intensywności (nie wykonuje się na przykład podskoków i nagłych zmian w kierunku ruchu; w zestawie ćwiczeń są natomiast wymachy rąk i nóg, unoszenie kolan, marsz).

W trakcie wykonywania poszczególnych ruchów jedna noga ćwiczącego cały czas ma kontakt z podłożem. Ćwiczenia wykonuje się w rytm muzyki. Podczas ruchu tętno osoby trenującej waha się od 125 do 150 uderzeń na minutę.

Ćwiczenia w ramach low impact aerobik są przeznaczone dla osób początkujących, ponieważ nie są trudne do wykonania. Ryzyko wystąpienia kontuzji czy nadwyrężenia jest niewielkie, dlatego ta forma ruchu jest dedykowana również kobietom w ciąży czy osobom starszym. Na te zajęcia mogą uczęszczać osoby z problemami zdrowotnymi (chorobami serca i nadciśnieniem) i nadwagą, które chcą zadbać o dobrą kondycję, ale nie mogą uczestniczyć w tradycyjnym aerobiku.

Przeciętnie ćwiczenia w ramach low impact aerobic trwają około pół godziny (do 45 minut). Część zasadniczą poprzedzają ćwiczenia rozgrzewające i ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające poszczególne partie ciała. Na koniec powtórnie wykonuje się stretching.

Pozycja bazowa ciała w ramach low impact aerobic

Poszczególne ćwiczenia na zajęciach low impact aerobic bazują na następującej pozycji ciała: uginamy nogi lekko w kolanach, ramiona zginamy w łokciach, a miednicę wysuwamy do przodu. Mięśnie brzucha i pośladków powinny być napięte. Ta pozycja ciała przeciwdziała nadmiernemu obciążeniu stawów.

Więcej o aerobiku


Low impact aerobic można traktować jako formę regularnego wysiłku fizycznego, ale sprawdzi się również w przypadku osób, które jedynie od czasu do czasu odwiedzają klub fitness.

Czym jest high impact aerobic?

High impact aerobic to, w odróżnieniu od low impact aerobic, intensywna forma aktywności fizycznej. Są to ćwiczenia dynamiczne, dlatego też jest on przeznaczony dla osób zaawansowanych o odpowiednim przygotowaniu kondycyjnym.

Ćwiczenia wykonuje się przy dźwiękach energicznej muzyki o tempie od 145 do 160 bpm. Wówczas tętno osoby ćwiczącej waha się od 160 do 180 uderzeń na minutę. W trakcie zajęć high low impact wykonuje się następujące ćwiczenia: skoki, podskoki, obroty. W układ instruktor wplata również elementy biegu.

High impact aerobic

Kombinację obu rodzajów aerobiku: low impact aerobic i high impact aerobic, stanowią zajęcia hi — lo impact aerobic, w trakcie których wykonuje się ruchy typowe dla obu form aktywności fizycznej. Ten rodzaj ruchu skutkuje redukcją stresu, poprawą kondycji i przemiany materii, a także odpręża i relaksuje.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Sekrety skutecznego treningu według trenerów gwiazd Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać 5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie