My i nasi lokatorzy, czyli ile człowieka jest w człowieku

Już wiemy ile jest człowieka w człowieku. Wiemy też, że antybiotyki i inne czynniki bardzo zaburzają naszą florę jelitową. Na pierwszym miejscu, jako czynnik wpływający na stan naszej mikroflory jelitowej, umieszczono jednak dietę.

Shutterstock

Dieta uboga w fermentujący błonnik, a bogata w przetworzone węglowodany, cukry czy alkohol niekorzystnie wpływa na mikrobiotę powodując dysbakteriozę, czyli mniejsze, większe lub wręcz katastrofalne zaburzenie prawidłowego obrazu jelita. Nieodłączny stres również powoduje zmiany w jelitach, a co za tym idzie, osłabia nasz system odpornościowy.

Cukier jest głównym winowajcą, ale nie jedynym.

Zboża oprócz cukrów zawierają sporo składników antyodżywczych. Jedna z lektyn WGA ma właściwości niszczące śluzówkę, odkrywa receptory i daje możliwość przyłączenia się do nich. WGA może łączyć się z polisacharydami tworzącymi ścianę komórkową bakterii i wieloma innymi proteinami. Zachowuje się jak klej. W normalnej sytuacji bakterie są niszczone przez enzym lizozym, jednak, gdy WGA jest do nich przyłączona, nic ich nie ruszy. WGA jest odporna na enzymy i skutecznie chroni to, co z sobą niesie. Nie działa też na nią kwas solny ani fermentacja. Może pomóc gotowanie w szybkowarze (przez min. godzinę).

Lektyny generalnie podrażniają jelita i powodują stan zapalny, co w krwiobiegu doprowadza do wywołania reakcji systemu odpornościowego. Gdy coś, co nie powinno się znaleźć w krwiobiegu, dostanie się do niego, oczekujemy obronnej odpowiedzi zapalnej. Problem jest, gdy ta reakcja występuje codziennie, przez długie lata. Badania in vitro (w laboratorium, nie w żywym organizmie) wskazują, że w 100 g chleba jest wystarczającą dawka lektyn do wywołania reakcji zapalnej. Inne problematyczne lektyny poza WGA to: PHA (fasole) i SBA (soja) czy lektyny w pomidorze. WGA może doprowadzić do stanu zapalnego jelit.

Piramida żywieniowa – nasz alfabet zdrowia


Kolejnym zabójcą mikrobioty jest gluten. Nietolerancja glutenu, mimo, nawet kiedy nie ma się celiaklii, jest prawdziwym problemem i nie jest to kwestia mody. Gliadyna, jedno z białek znajdujących się w glutenie, zwiększa nieszczelność jelit u osób również bez celiakii. Obserwuję wyraźną poprawę samopoczucia u osób po kilku tygodniach od odstawienia glutenu w diecie. Np. znikają bóle stawów, poprawia się funkcjonowanie tarczycy, nie wspominając już o problemach jelitowych.

Nasza typowa dieta bogata w przetworzony cukier i zboża, prowadzi do zaburzenia flory bakteryjnej. Zbyt dużo przetworzonych węglowodanów doprowadza do wzrostu: szczepów Candidy, paciorkowców, gronkowców, oraz szczepów Clostridium, Bacteroides i innych oportunistycznych, tj mogących wywołać stany zapalne u osób z obniżoną odpornością, bakterii tlenowych.

Warzywa strączkowe również zawierają toksyny negatywnie wpływające na trawienie i niszczą jelita. Lektyna zawarta w czerwonej fasoli, przyczynia się do nieszczelnej śluzówki jelita i blokuje kwas solny, przez co zwiększa szansę na rozrost bakterii w jelicie cienkim, i kolonizację chociażby bakterii Escherichia coli i innych patogenów wpływających na produkcję śluzu.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Substancje zawarte w strączkach zapobiegają trawieniu skrobi, co powoduje wzdęcia i kolonizację patogenicznych bakterii w jelitach.

A inne produkty?

Mleko i jego białko kazeina oraz laktoza, również wpływają negatywnie na mikrobiotę.

Pokornie, więc pytam, co tak naprawdę oznacza termin „zdrowa dieta”?

Im więcej wiemy, tym bardziej zdajemy sobie sprawę z tego, ile jeszcze nie wiemy… Dlatego warto obserwować swój organizm.

Iwona Słowińska, dietetyczka potrafiszschudnac.pl

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Marchewkowy serniczek Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa Smaczne i odchudzające przekąski 4 przepisy, które sprawią, że pokochasz warzywa strączkowe Co pić zamiast kawy żeby dodać sobie energii? Oryginalne przepisy na zdrową kolację Dietetyczna domowa czekolada bez mleka Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery