Ksylitol – dwie strony medalu

Z jednej strony ksylitol to wysokiej jakości naturalna substancja słodząca pozyskiwana z kory brzozy. Smakuje i wygląda jak zwykły cukier, ma niski indeks glikemiczny (IG=9) i może być stosowany przez diabetyków, osoby cierpiące na insulinoodporność czy nietolerancję glukozy. Po jego spożyciu poziom glukozy we krwi nie wzrasta, w jego metabolizmie insulina nie odgrywa znaczącej roli. Ksylitol zawiera 40% mniej kalorii niż zwykły cukier i redukuje ochotę na słodycze. Stabilizuje równowagę kwasowo‑zasadową organizmu (daje odczyn zasadowy), przez co ma działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Zwiększa przyswajanie wapnia, przez co korzystnie wpływa na stan kości oraz przeciwdziała próchnicy i nieświeżemu oddechowi.

Shutterstock

Ksylitol to produkt w pełni naturalny, stanowiący najlepszą alternatywę dla zwykłego cukru. Doskonale nadaje się do słodzenia napojów, a także do deserów, ciast i przetworów owocowych.

Mimo wszystko, opinie na temat ksylitolu są różne.

Trawienie produktów zaczyna się od sygnałów wysyłanych do mózgu, który kieruje tym procesem. Smak słodki, poprzez kubki smakowe na języku przekazywany jest do mózgu i dopiero tam definiowany. Gdy jemy produkt słodki (informację odbiera mózg), niezależnie od spożytych kalorii, wydzielana jest insulina, by składniki odżywcze mogły zostać zmagazynowane.

Diety odchudzające


Huśtawki poziomu insuliny napędzają apetyt i przyczyniają się do odkładania tłuszczu i powstawania insulinooporności. Niestety, wszelkie słodziki mają wielką wadę: również przyczyniają się do wzrostu tkanki tłuszczowej oraz negatywnie wpływają na redukcję masy ciała u osób odchudzających się.

Ale jeśli nie potrafisz zrezygnować z cukru i smaku słodkiego, to spożywanie ksylitolu należy rozpocząć od małych porcji — takich dosłownie na czubek łyżeczki. Docelowo zaleca się nie więcej niż 15 g ksylitolu dziennie (ok. 3–4 łyżeczek). Nie należy przekraczać dawki 40 g dziennie.

Ksylitolu nie wolno podawać małym dzieciom, a dla psów jest bardzo toksyczny. W przypadku cukrzycy, zespołu jelita drażliwego czy nietolerancji pokarmowych, trzeba być bardzo ostrożnym przy stosowaniu alkoholi cukrowych (w tym ksylitolu), lub całkowicie wyeliminować z diety.

Czy ciasto z ksylitolem możemy nazwać zdrowym i dietetycznym?

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Nie ma pojęcia ciasta dietetycznego, zdrowego. Ciasto to jest mąka, niezależnie od tego czy biała czy razowa, bardzo szybko podnosi poziom glukozy we krwi, nie mówiąc już o glutenie, fitynianach i lektynach. O działaniu samego ksylitolu natomiast — już wiemy.

Życzę rozsądnego smacznego! :)

Iwona Słowińska, Dietetyczka serwisu potrafiszschudnac.pl

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Wegański fast food - tortilla Brownie z batatem i rodzynkami Chcesz schudnąć? Włącz do menu te superprodukty Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Dietetyczne kulki owsiane Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 5 fit śniadań z płatków owsianych Przekąski i desery dla sportowców Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Dietetyczny makaron z wędzonym łososiem Omlet z płatków owsianych Czekoladowe raw cake Chipsy z warzyw – pomysł na zdrową przekąskę Dietetyczna pizza w 10 minut Przepis na poranny napój oczyszczający z toksyn 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Tańsze alternatywy dla superproduktów Ciasteczka „nawinie” Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Tych produktów nie jedz przed treningiem Jak przygotować domowy izotonik?

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek 5 fit śniadań z płatków owsianych Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Omlet z płatków owsianych Zdrowe zamienniki niezdrowych produktów Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Pyszne i Zdrowe Naleśniki Kokosowe Chcesz schudnąć? Włącz do menu te superprodukty Czekoladowe raw cake