Ksylitol – dwie strony medalu

Z jednej strony ksylitol to wysokiej jakości naturalna substancja słodząca pozyskiwana z kory brzozy. Smakuje i wygląda jak zwykły cukier, ma niski indeks glikemiczny (IG=9) i może być stosowany przez diabetyków, osoby cierpiące na insulinoodporność czy nietolerancję glukozy. Po jego spożyciu poziom glukozy we krwi nie wzrasta, w jego metabolizmie insulina nie odgrywa znaczącej roli. Ksylitol zawiera 40% mniej kalorii niż zwykły cukier i redukuje ochotę na słodycze. Stabilizuje równowagę kwasowo‑zasadową organizmu (daje odczyn zasadowy), przez co ma działanie antybakteryjne i przeciwgrzybiczne. Zwiększa przyswajanie wapnia, przez co korzystnie wpływa na stan kości oraz przeciwdziała próchnicy i nieświeżemu oddechowi.

Shutterstock

Ksylitol to produkt w pełni naturalny, stanowiący najlepszą alternatywę dla zwykłego cukru. Doskonale nadaje się do słodzenia napojów, a także do deserów, ciast i przetworów owocowych.

Mimo wszystko, opinie na temat ksylitolu są różne.

Trawienie produktów zaczyna się od sygnałów wysyłanych do mózgu, który kieruje tym procesem. Smak słodki, poprzez kubki smakowe na języku przekazywany jest do mózgu i dopiero tam definiowany. Gdy jemy produkt słodki (informację odbiera mózg), niezależnie od spożytych kalorii, wydzielana jest insulina, by składniki odżywcze mogły zostać zmagazynowane.

Diety odchudzające


Huśtawki poziomu insuliny napędzają apetyt i przyczyniają się do odkładania tłuszczu i powstawania insulinooporności. Niestety, wszelkie słodziki mają wielką wadę: również przyczyniają się do wzrostu tkanki tłuszczowej oraz negatywnie wpływają na redukcję masy ciała u osób odchudzających się.

Ale jeśli nie potrafisz zrezygnować z cukru i smaku słodkiego, to spożywanie ksylitolu należy rozpocząć od małych porcji — takich dosłownie na czubek łyżeczki. Docelowo zaleca się nie więcej niż 15 g ksylitolu dziennie (ok. 3–4 łyżeczek). Nie należy przekraczać dawki 40 g dziennie.

Ksylitolu nie wolno podawać małym dzieciom, a dla psów jest bardzo toksyczny. W przypadku cukrzycy, zespołu jelita drażliwego czy nietolerancji pokarmowych, trzeba być bardzo ostrożnym przy stosowaniu alkoholi cukrowych (w tym ksylitolu), lub całkowicie wyeliminować z diety.

Czy ciasto z ksylitolem możemy nazwać zdrowym i dietetycznym?

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Nie ma pojęcia ciasta dietetycznego, zdrowego. Ciasto to jest mąka, niezależnie od tego czy biała czy razowa, bardzo szybko podnosi poziom glukozy we krwi, nie mówiąc już o glutenie, fitynianach i lektynach. O działaniu samego ksylitolu natomiast — już wiemy.

Życzę rozsądnego smacznego! :)

Iwona Słowińska, Dietetyczka serwisu potrafiszschudnac.pl

Źródło: potrafiszschudnac.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Odchudzone fast-foody Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Zdrowe desery z nasion chia Bananowe „sushi” – śniadanie, które przygotujesz w 10 minut Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Marchewkowy serniczek Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Bananowe „sushi” – śniadanie, które przygotujesz w 10 minut Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania