Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu

Szczaw powinien być elementem zdrowej diety ze względu na zawartość witamin i minerałów. Należy go jednak spożywać z umiarem, gdyż nadmiar szczawiu prowadzi do wypłukania wapnia z organizmu, a ponadto może przyczynić się do schorzeń układu moczowego.

Składniki zupy szczawiowej

Składniki zupy szczawiowej (123RF)

Charakterystyka szczawiu

Szczaw to warzywo liściaste, roślina, która w Polsce występuje powszechnie. Można go spotkać na łąkach i przy drogach. Wyróżnia się podłużnymi liśćmi i niewielkimi kwiatami o czerwonym zabarwieniu (które kwitną od maja do czerwca). Znanych jest kilka odmian szczawiu: zwyczajny, lancetowaty, kędzierzawy i tępolistny (chwast).

Szczaw łąkowy jest drobniejszy i bardziej kwaśny. Natomiast ten, który rośnie w ogrodzie, jest delikatniejszy, bardziej soczysty, ma większe liście. Jest to roślina wieloletnia.

Rośliny tej nie można jednak jeść w nadmiarze, gdyż wypłukuje z organizmu wapń, czyni go nieprzyswajalnym, co może prowadzić do odwapnienia kości. Zawarte w nim szczawiany mogą odkładać się w przewodzie moczowym i doprowadzić do kamicy. Optymalna ilość szczawiu to 50–100 gramów w potrawie uzupełnionej o jajko, śmietanę, mleko, aby wyrównać straty wapnia.

Właściwości szczawiu

Szczaw to liściaste warzywo zielone, które jest bogate w:

  • witaminy: C, A, z grupy B,
  • kwas foliowy,
  • niacynę,
  • minerały: magnez, wapń, krzem, cynk, potas, fosfor, sód i żelazo,
  • flawonoidy, antyoksydanty uwalniające od wolnych rodników.

Dlaczego warto jeść szczaw?

Szczaw wykazuje właściwości prozdrowotne wykorzystywane od wieków przez zielarzy, jest używany również w kosmetyce, ponieważ:

  • wspomaga odporność,
  • leczy dolegliwości ze strony układu pokarmowego, na przykład biegunkę,
  • pobudza perystaltykę jelit,
  • działa przeciwstarzeniowo na skórę, nawilżając ją,
  • przyspiesza proces gojenia się ran i owrzodzeń w jamie ustnej (korzeń szczawiu jako składnik naparu warzywnego),
  • przyspiesza czas zrastania się kości,
  • łagodzi zatrucia pokarmowe,
    Liście szczawiu

  • pomaga likwidować przebarwienia na powierzchni skóry,
  • łagodzi kaszel i katar (jako składnik syropów),
  • zwalcza stan zapalny dróg oddechowych,
  • pobudza proces trawienia spożytych pokarmów,
  • wzmacnia apetyt (w postaci naparu z liści lub soku z surowego szczawiu),
  • ma działanie moczopędne,
  • wspomaga funkcjonowanie wątroby (jako składnik herbaty),
  • służy do odtruwania organizmu (jako lek homeopatyczny).

Z jedzenia potraw ze szczawiem powinni zrezygnować chorzy na reumatyzm. Przeciwskazaniem do spożywania tego zielonego warzywa jest choroba nerek.

Szczaw w zdrowej kuchni

Szczaw jako składnik dań wykorzystywano już w starożytności. W staropolskiej kuchni podawano go w postaci szczawiówki — kwaskowatej zupy. Dziś również jedną z najpopularniejszych form podania jest zupa szczawiowa przygotowywana z posiekanych liści z dodatkiem śmietany (nie należy jej jeść w nadmiarze, gdyż może powodować dolegliwości ze strony układu trawiennego).

Zdrowe i lekkie przepisy


To warzywo liściaste można wykorzystać również do przygotowania sałatki - wystarczy je wypłukać i oddzielić twarde łodygi. Kwaśny smak szczawiu współgra z drobiem i rybami. Sprawdza się jako składnik sosów i farszów.

Co ważne, dań z wykorzystaniem szczawiu nie powinniśmy przygotowywać w garnkach z aluminium, gdyż zachodzi wówczas reakcja chemiczna, której efektem jest kwas szczawiowy — niekorzystny dla zdrowia.

Zupa szczawiowa serwowana z jajkiem — przepis

Zupa szczawiowa

Składniki:

  • marchew,
  • korzeń pietruszki,
  • 300 gramów szczawiu,
  • 2 litry wywaru z jarzyn,
  • szklanka śmietany 18%,
  • łyżeczka mąki,
  • woda,
  • jajko.

Sposób przygotowania: do bulionu dodajemy starte na tarce marchew i pietruszkę oraz pokrojony szczaw. Gotujemy je do momentu, aż staną się miękkie. Śmietanę łączymy z mąką i odrobiną wody. Miksturę dodajemy do zupy. Mieszamy, aż się zagotuje. Zupę szczawiową podajemy z ugotowanym na twardo jajkiem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Dietetyczny koktajl witaminowy Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Bananowy chleb Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut