Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu

Szczaw powinien być elementem zdrowej diety ze względu na zawartość witamin i minerałów. Należy go jednak spożywać z umiarem, gdyż nadmiar szczawiu prowadzi do wypłukania wapnia z organizmu, a ponadto może przyczynić się do schorzeń układu moczowego.

Składniki zupy szczawiowej

Składniki zupy szczawiowej (123RF)

Charakterystyka szczawiu

Szczaw to warzywo liściaste, roślina, która w Polsce występuje powszechnie. Można go spotkać na łąkach i przy drogach. Wyróżnia się podłużnymi liśćmi i niewielkimi kwiatami o czerwonym zabarwieniu (które kwitną od maja do czerwca). Znanych jest kilka odmian szczawiu: zwyczajny, lancetowaty, kędzierzawy i tępolistny (chwast).

Szczaw łąkowy jest drobniejszy i bardziej kwaśny. Natomiast ten, który rośnie w ogrodzie, jest delikatniejszy, bardziej soczysty, ma większe liście. Jest to roślina wieloletnia.

Rośliny tej nie można jednak jeść w nadmiarze, gdyż wypłukuje z organizmu wapń, czyni go nieprzyswajalnym, co może prowadzić do odwapnienia kości. Zawarte w nim szczawiany mogą odkładać się w przewodzie moczowym i doprowadzić do kamicy. Optymalna ilość szczawiu to 50–100 gramów w potrawie uzupełnionej o jajko, śmietanę, mleko, aby wyrównać straty wapnia.

Właściwości szczawiu

Szczaw to liściaste warzywo zielone, które jest bogate w:

  • witaminy: C, A, z grupy B,
  • kwas foliowy,
  • niacynę,
  • minerały: magnez, wapń, krzem, cynk, potas, fosfor, sód i żelazo,
  • flawonoidy, antyoksydanty uwalniające od wolnych rodników.

Dlaczego warto jeść szczaw?

Szczaw wykazuje właściwości prozdrowotne wykorzystywane od wieków przez zielarzy, jest używany również w kosmetyce, ponieważ:

  • wspomaga odporność,
  • leczy dolegliwości ze strony układu pokarmowego, na przykład biegunkę,
  • pobudza perystaltykę jelit,
  • działa przeciwstarzeniowo na skórę, nawilżając ją,
  • przyspiesza proces gojenia się ran i owrzodzeń w jamie ustnej (korzeń szczawiu jako składnik naparu warzywnego),
  • przyspiesza czas zrastania się kości,
  • łagodzi zatrucia pokarmowe,
    Liście szczawiu

  • pomaga likwidować przebarwienia na powierzchni skóry,
  • łagodzi kaszel i katar (jako składnik syropów),
  • zwalcza stan zapalny dróg oddechowych,
  • pobudza proces trawienia spożytych pokarmów,
  • wzmacnia apetyt (w postaci naparu z liści lub soku z surowego szczawiu),
  • ma działanie moczopędne,
  • wspomaga funkcjonowanie wątroby (jako składnik herbaty),
  • służy do odtruwania organizmu (jako lek homeopatyczny).

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Z jedzenia potraw ze szczawiem powinni zrezygnować chorzy na reumatyzm. Przeciwskazaniem do spożywania tego zielonego warzywa jest choroba nerek.

Szczaw w zdrowej kuchni

Szczaw jako składnik dań wykorzystywano już w starożytności. W staropolskiej kuchni podawano go w postaci szczawiówki — kwaskowatej zupy. Dziś również jedną z najpopularniejszych form podania jest zupa szczawiowa przygotowywana z posiekanych liści z dodatkiem śmietany (nie należy jej jeść w nadmiarze, gdyż może powodować dolegliwości ze strony układu trawiennego).

Zdrowe i lekkie przepisy


To warzywo liściaste można wykorzystać również do przygotowania sałatki - wystarczy je wypłukać i oddzielić twarde łodygi. Kwaśny smak szczawiu współgra z drobiem i rybami. Sprawdza się jako składnik sosów i farszów.

Co ważne, dań z wykorzystaniem szczawiu nie powinniśmy przygotowywać w garnkach z aluminium, gdyż zachodzi wówczas reakcja chemiczna, której efektem jest kwas szczawiowy — niekorzystny dla zdrowia.

Zupa szczawiowa serwowana z jajkiem — przepis

Zupa szczawiowa

Składniki:

  • marchew,
  • korzeń pietruszki,
  • 300 gramów szczawiu,
  • 2 litry wywaru z jarzyn,
  • szklanka śmietany 18%,
  • łyżeczka mąki,
  • woda,
  • jajko.

Sposób przygotowania: do bulionu dodajemy starte na tarce marchew i pietruszkę oraz pokrojony szczaw. Gotujemy je do momentu, aż staną się miękkie. Śmietanę łączymy z mąką i odrobiną wody. Miksturę dodajemy do zupy. Mieszamy, aż się zagotuje. Zupę szczawiową podajemy z ugotowanym na twardo jajkiem.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sałatka z ujemnymi kaloriami Wegańskie "ptasie mleczko" z nasionami chia Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Chrupanie bez wyrzutów sumienia, czyli zdrowe przekąski z całego świata Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Dlaczego warto jeść nasiona chia? Fit ciasto marchewkowe Dietetyczna nutella Przepisy na mięsa w wersji lekkiej Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Wege burger z kotletem z buraków KNEDLE Z KASZY JAGLANEJ Najlepsze sposoby dietetyczne do walki z rakiem Chleb na zakwasie Wartość odżywcza gazpacho Gazpacho - pomidorowy chłodnik. Wartość odżywcza i receptura ARBUZOWE LOVE z MASCARPONE Wartość żywieniowa orzechów - czy warto je jeść? Wartość odżywcza granoli Granola - sprzymierzeniec odchudzania czy przyczyna otyłości? Produkty zakazane w paleodiecie – czy ich eliminacja faktycznie nam służy? Paleodieta dla osób aktywnych fizycznie – co powinno znaleźć się w diecie? Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania

Popularne w tym tygodniu:

Udar mózgu - po czym poznać, że zaskoczy nas w ciągu paru dni? Sałatka z ujemnymi kaloriami Wegańskie "ptasie mleczko" z nasionami chia SZEJK NA MOCNE KOLANA, czyli na ścięgna i więzadła! Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Spirulina. Hit czy Kit ? Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia Dietetyczne muffiny czekoladowe z kaszy gryczanej Przepis na wrap z grillowanym kurczakiem i warzywami Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Jadłospis dzienny dla osób, które chcą „jeść czysto” Przepis na zdrowe ciasteczka migdałowe