Białka i węglowodany osobno. Zasady diety niełączenia dra Haya

Dieta niełączenia dra Haya jest zwana dietą rozdzielną. Istotą tej diety odchudzającej jest jedzenie osobno produktów białkowych i węglowodanowych. Rezultatem stosowania diety niełączenia jest spadek wagi i wyeliminowanie dolegliwości chorobowych.

Dieta niełączenia

Dieta niełączenia (123RF)

Czym jest i na czym polega dieta niełączenia?

Dieta niełączenia to sposób odżywiania, który polega na spożywaniu białek i węglowodanów osobno. To znaczy, że w ramach jednego posiłku nie możemy zjeść produktów białkowych i węglowodanowych (to rezultat obserwacji, że te składniki odżywcze trawione są w innym czasie i wymagają udziału innych enzymów, co skutkuje obciążeniem układu trawiennego i nadwagą).

Niektóre źródła podają, że można ją stosować przez wiele lat jako racjonalny sposób żywienia. Pomysłodawcą tej diety odchudzającej jest William Hay, doktor. Rekomendował on dietę rozdzielną osobom, które cierpią z powodu nadciśnienia i nadkwaśności. Mogą ją stosować pacjenci ze schorzeniami układu krążenia.

Ryba z warzywami

Grupy produktów w diecie niełączenia

Autor diety, dr Hay (propagował leczenie chorób przez dietę; w ten sposób zwalczył przewlekłą chorobę nerek), podzielił produkty spożywcze na 3 grupy (wedle niektórych źródeł na 4). Są to: grupa białkowa, grupa węglowodanowa i grupa produktów neutralnych.

W ramach grupy białkowej znajdują się produkty białkowe takie jak: mleko, jaja, mięso, ryby i owoce morza. Natomiast w grupie węglowodanowej są: makarony, kasze, pieczywo i niektóre owoce, na przykład banany. Neutralną grupę tworzą warzywa, tłuszcze, orzechy i przetwory mleczne zawierające powyżej 50% tłuszczu. W opcjonalnej czwartej grupie mają znajdować się pozostałe owoce.

Podstawowe zasady diety niełączenia

Zgodnie z założeniem diety niełączenia w ramach posiłku w porze obiadowej nie możemy zjeść równocześnie produktu z grupy białkowej i produktu z grupy węglowodanowej. Oznacza to na przykład, że na naszym talerzu nie może znaleźć się ryba i kasza.

Możemy natomiast w ramach jednego posiłku (jemy 3 posiłki główne, można włączyć niskokaloryczne przekąski) zestawić ze sobą produkty z grupy białkowej i neutralnej oraz produkty z grupy węglowodanowej i neutralnej. Na przykład na kolację można zjeść kanapkę z pomidorem. Natomiast pierwszy posiłek dnia to zazwyczaj owoce (jemy je też jako przekąski).

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Posiłki muszą być urozmaicone. Oznacza to, że nie można w ciągu dnia jeść tylko dań łączących białka i produkty z grupy neutralnej. Codziennie trzeba spożyć posiłek bazujący na węglowodanach, kolejny na białkach, pamiętając o tym, aby przerwa pomiędzy nimi wynosiła około 3 godzin.

Poszczególnych pokarmów nie popijamy, ponieważ płyny przyjmuje się pomiędzy poszczególnymi posiłkami. Co możemy pić? Głównie wodę mineralną niegazowaną i herbatę ziołową (łącznie około 2 litrów płynów).

Posiłki o niewielkiej objętości spożywamy powoli, aby impuls z informacją o nasyceniu mniejszą niż dotychczas porcją jedzenia dotarł do mózgu. Potrzeba na to około 20 minut.

Grupy produktów niedozwolonych na diecie niełączenia

W trakcie stosowania diety niełączenia z jadłospisu musimy wyeliminować niektóre napoje oraz słodycze. Na liście zakazanych produktów znajdują się:

  • płyny, takie jak kawa, mocno zaparzona herbata, napoje alkoholowe i gazowane,
  • słodkości, takie jak czekolada, ciasta i cukier,
  • czerwone mięso,
  • sól,
  • smażone i ostro przyprawione potrawy.

Diety odchudzające


Zgodnie z założeniami dra Haya, regularność w spożywaniu produktów pełnowartościowych, wyeliminowanie produktów przetworzonych, niełączenie białek z węglowodanami i nawadnianie organizmu to klucz do racjonalnego odchudzania i zdrowia.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Bezsernik kokosowy ze świeżymi owocami (bez nabiału, jajek, cukru) Chlorella – multiwitamina natury Proste ciasto z burakami Fit lody z czerwonej fasoli Potrawy z grilla na diecie? To możliwe! Piperyna - suplement pomagający schudnąć Dlaczego warto jeść kiełki na diecie? Jak zacząć? Sok z pokrzywy - naturalny detoks Przepisy spalające tłuszcz: owsiane naleśniki z jogurtem klonowym „Jak mogę zrzucić wałeczek tłuszczu na dole brzucha?” Chrom a odchudzanie Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie? 12 sposobów na zachowanie umiaru przy świątecznym stole Przepisy na napary odchudzające z ziół, owoców i warzyw 5 suszonych owoców, które pomagają schudnąć 5 objawów, które świadczą o tym, że potrzebujesz detoksu Znaczenie błonnika w odchudzaniu Sekrety odchudzania z różnych stron świata Stres - co jeść i co ćwiczyć? Guarana - gorzka moc i zastrzyk energii! Jak stosować olej kokosowy? Schudnij przed ślubem

Popularne w tym tygodniu:

Zdrowe sałatki na lunch do pracy poniżej 300 kalorii Co się stanie, kiedy przestaniesz jeść chleb? Odchudzający napój – działa, gdy śpisz 3 niskokaloryczne witaminowe koktajle Ewy Chodakowskiej Trzy kroki do sylwetki bez cellulitu. Wywiad z Joanną i Dariuszem Brzezińskimi 5 pomysłów na jednodniowy detoks Spali tłuszcz szybciej niż się spodziewasz Obwisła skóra na brzuchu nie będzie już problemem. Wystarczy 5 składników, aby ją ujędrnić Izabela schudła 10 kg. “Nie lubiłam stawać przed lustrem, o wadze nie wspomnę” Kupił jej za mały pierścionek. W ten sposób chciał zmusić ją do odchudzania Paulina schudła 14 kg. "Miałam dosyć ciągłych diet, efektów jo-jo i patrzenia w lustro ze smutkiem" Napój, który usprawnia procesy trawienne i hamuje apetyt