5 powodów, dlaczego crossfit jest lepszy od tradycyjnych ćwiczeń na siłowni

10 minut intensywnego treningu crossfit pozwala spalić 3 razy więcej kalorii niż pół godziny jednostajnego truchtu. Kochają go wszyscy fani intensywnych ćwiczeń. Czy jednak jest to sport dla każdego?

Shutterstock

O crossficie, który do Europy przywędrował zza oceanu powiedziano już wiele. Ma mnóstwo fanów i jego popularność stale rośnie. Ma też wielu przeciwników, którzy twierdzą, że „jeśli ćwiczenia są do wszystkiego, to są do niczego”.

Czym jest crossfit? Najprościej rzecz ujmując, jest to seria ćwiczeń, które wykonywane są w sposób bardzo intensywny, a przerwy między seriami są bardzo krótkie. Różnorodność stylu ćwiczeń podczas jednej serii sprawia, że jednocześnie:

  • podnosimy obciążenie,
  • jeździmy na rowerze,
  • biegamy,
  • ćwiczymy z własnym ciężarem,
  • rozciągamy mięśnie.

Taka dawka aktywności pozwala w znacznym stopniu poprawić sprawność atletyczną i wydolność oddechową, pobudzić i wzmocnić układ krążenia, zwiększyć siłę, wytrzymałość i rozciągliwość mięśni, poprawić szybkość oraz psychomotorykę, czy zachować szeroko pojętą równowagę organizmu.

Idealny trening dla początkujących

Wiele osób, decydujących się na to, by zacząć dbać o swoje ciało, wybiera na początek siłownię i trening na sprzęcie z obciążeniem. Musimy wiedzieć, że jest to skomplikowana forma ćwiczeń i bez specjalistycznych porad trenera personalnego można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Ćwiczenia podczas treningu crossfit także muszą być wykonywane w odpowiedni sposób, aczkolwiek są dużo lepszym rozwiązaniem, by zacząć swoją przygodę z treningiem siłowo–ruchowym. Taka forma aktywności rozwija prawie wszystkie partie naszego ciała, co świetnie przygotuje organizm do dalszych treningów i pozwoli chwycić za sztangę, gdy będziemy już na to w pełni gotowi.

Trening interwałowy spala tłuszcz lepiej niż cardio!

Jeszcze niedawno wiele osób uważało, że najlepszym sposobem na pozbycie się niechcianego brzuszka i boczków jest długi, jednostajny wysiłek o umiarkowanym natężeniu, czyli cardio.

Zobacz również: Jak ćwiczą gwiazdy?

Naukowcy we współpracy z najlepszymi sportowcami obalili ten pogląd, dowodząc, że trening w szybkich i intensywnych seriach pozwala spalić niechcianą tkankę tłuszczową nawet 3 razy szybciej.

Crossfit zmusza nasz organizm do dużego wysiłku w krótkim czasie, co z pewnością pozwoli błyskawicznie wyrzeźbić sylwetkę. Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do cardio, interwały nie powodują spalania tkanki mięśniowej.

Odpowiedni trening dla byłych sportowców

Osoby, które trenowały zawodowo lub z większym zaangażowaniem jakąś dyscyplinę sportu i z różnych powodów musiały zaprzestać tak intensywnego wysiłku, są narażone na szybką utratę formy i sylwetki.

Idealnym rozwiązaniem jest w tym przypadku crossfit, który zmusza organizm do bardzo dużego wysiłku, podobnego do tego, z którym musieli zmagać się podczas rygorystycznych treningów.

Trening Crossfitu nie pochłania wiele czasu

Crossfit to bardzo intensywna i wymagająca forma ruchowa, ale ogromną jego zaletą jest to, że nie pochłania zbyt wiele czasu.

Trening nie powinien trwać dłużej niż 20 minut. Nawet doliczając do tego rozgrzewkę przed i ćwiczenia rozciągające po, całość powinna zamknąć się w 30 minutach. Z tego powodu jest to świetna opcja dla osób, które nie mają zbyt wiele wolnego czasu i nie mogą pozwolić sobie na długi trening. Pół godziny intensywnych ćwiczeń to świetny sposób na rozruszanie ciała zastygłego po całym dniu pracy przy komputerze

Dorota Szczepanik, trener z krakowskiego klubu Energym

Motywacja to podstawa dobrego treningu

Wiele osób ma problem z odpowiednią motywacją do treningu. W przypadku crossfitu zajęcia odbywają się w towarzystwie trenera, który ma za zadanie motywować uczestników do tego, by wspinali się na wyżyny swoich możliwości.

Dodatkowo często zmieniające się ćwiczenia sprawiają, że w crossficie nie ma miejsca na nudę. Ciągła rotacja stanowisk, ćwiczeń, w relatywnie krótkim czasie sprawia, że trening jest ciekawy i szybko wyzwala maksymalną dawkę endorfin.

Dzięki tym pozytywnym aspektom, crossfit jest popularnym wyborem zarówno wśród profesjonalnych sportowców jak i amatorów, którzy po prostu pragną zadbać o swoją kondycję fizyczną i dobry wygląd.

Przewagę nad innymi formami treningu tj. cardio, zajęcia fitness, wyciskanie ciężaru czy 6 weidera, crossfit zdobył dzięki swojej uniwersalności. Jest swego rodzaju połączeniem wszystkich wyżej wymienionych i świetnie wpasowuje się w ramy ogólnorozwojowego treningu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców 4 najlepsze sporty dla kobiet Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować?

Popularne w tym tygodniu:

Desery bez pieczenia z jadłospisu Ewy Chodakowskiej Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Przestała robić kardio i... schudła 17 kg! Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Julia Dutkiewicz: do działania motywuje mnie porażka Uprawianie seksu spowalnia proces starzenia Kocha czekoladę, nie stroni od alkoholu. Oto dlaczego zachowuje perfekcyjną sylwetkę Instagramowy Fitness Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Kiedy odpuścić trening?