Gainery na masę mięśniową i przyrost wagi ciała

Gainery to odżywki na masę, które cechują się niską zawartością białka. Najczęściej produkty te stosują sportowcy uprawiający sporty siłowe i osoby szczupłe. Celem pierwszej grupy jest przyrost masy mięśniowej, natomiast drugiej - wzrost wagi ciała.

Gainery dla sportowców

Gainery dla sportowców (123RF)

Czym są gainery?

W grupie odżywek na masę stosowanych przez sportowców znajdują się gainery. Spośród innych tego typu produktów wyróżniają się zawartością niewielkiej ilości białka (materiału budulcowego) - na poziomie od 10 do 20%. Drugim ich składnikiem jest materiał energetyczny, czyli węglowodany (w około 80%). Ponadto zawierają (w śladowych ilościach) substancje wspomagające.

Gainery — odżywki węglowodanowo-białkowe w postaci proszku — dedykowane są osobom, którym zależy na przyroście masy mięśniowej, i tym, o niskiej wadze ciała. W przypadku szczupłych osób liczba porcji gainerów wzrasta z 3 do 5 dziennie; warto spożywać je w trakcie posiłku, zwiększając jego kaloryczność). W przypadku kulturystów lepszą alternatywą dla gainerów jest białko serwatkowe (zawiera najwięcej niezbędnych aminokwasów).

Sproszkowaną odżywkę na masę rozpuszcza się w mleku lub wodzie. Gainer z mlekiem warto spożywać po treningu. Natomiast osoby, których celem jest wzrost masy ciała, mogą wymieszać proszek z sokiem owocowym. Płyny te są słodkie, bogate w cukier, dzięki czemu wzrasta kaloryczność napoju. Płynna forma gainera pomoże zdobyć kalorie, jeśli brakuje nam apetytu.

Jak działają gainery?

Sportowcy uprawiający sporty siłowe sięgają po gainery w celu zwiększenia masy mięśni i przyspieszenia tempa regeneracji organizmu po treningu. Efekt zależy od pory dnia, w której zostaną przyjęte. To znaczy: jeżeli spożyjemy gainer przed treningiem, to otrzymamy zastrzyk energii i wydłużymy czas ćwiczeń, ponieważ później zaczniemy odczuwać zmęczenie spowodowane wysiłkiem fizycznym.

Natomiast jeżeli zastosujemy grainer już po ćwiczeniach jako posiłek regenerujący, w efekcie odnotujemy wzrost objętości mięśni, ponieważ odżywka ta wspiera przyrost masy mięśniowej. Oprócz mięśni efektem stosowania gainerów jest także przyrost tkanki tłuszczowej. To rezultat wysokiej zawartości węglowodanów.

Jak dawkować gainery?

Dzienna porcja gaineru zależy od indywidualnego zapotrzebowania na składniki odżywcze i celu, jaki przed sobą postawiliśmy. Wobec tego trudno podać wytyczne co do dawkowania.

Przyjęło się, że odżywki na masę stosuje się 3-krotnie (rano, na godzinę przed treningiem i po ćwiczeniach) w ciągu dnia, każdorazowo przyjmując od 50 do 150 gramów. Najlepiej, po uwzględnieniu składników diety, ustalić własną dzienną dawkę gaineru.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Skutki uboczne stosowania gainerów

Grainer dla sportowca uprawiającego sport siłowe

Jeżeli będziemy stosować gainery zgodnie ze swoim zapotrzebowaniem energetycznym, wówczas nie odnotujemy skutków ubocznych. Rzadko obserwuje się niepożądane działanie odżywek na masę, takie jak na przykład: zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego, pogorszenie stanu skóry trądzikowej czy nadmierny przyrost wagi ciała.

Wymienione skutki uboczne stosowania gainerów to wynik, po pierwsze, nieprawidłowego stosowania tych produktów, to znaczy przyjmowania ich w nieodpowiednich ilościach, niedostosowanych do własnego zapotrzebowania na kalorie, a po drugie — spożywanie gainerów zamiast pełnowartościowych posiłków. Gainer powinien stanowić ich uzupełnienie.

Można zastąpić posiłek odżywką, gdy nie mamy czasu na jego przygotowanie, ale nie powinno to być regułą. Warto zapamiętać, że ze względu na niewielką ilość aminokwasów w gainerach, należy ich poszukiwać i dostarczać organizmowi razem z produktami spożywczymi, takimi jak twaróg.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób Izotonik, hipertonik, hipotonik. Różnice pomiędzy napojami dla sportowców Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować?

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut 6-minutowy trening Ewy Chodakowskiej na boczki Sposób na płaski brzuch w 28 dni – wystarczą cztery minuty dziennie Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki Od wychudzonej do wysportowanej sylwetki. Przemiana Abby Pollock Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem Przez ćwiczenia wpadła w anemię. “Przestańcie porównywać się z innymi i zacznijcie kochać ciało, które macie”