Eat clean, czyli jak?

W wolnym tłumaczeniu angielskie wyrażenie eat clean znaczy jeść czysto. W praktyce oznacza przestrzeganie zasad zdrowego żywienia - jedzenie tego, co naturalne, unikanie produktów przetworzonych. Zatem clean eating to po prostu zdrowa dieta.

Zdrowa żywność

Zdrowa żywność (123RF)

W trakcie zakupów warto czytać etykiety produktów, sprawdzać ich kaloryczność i składy. Im krótsza lista składników, które wykorzystano do produkcji, tym lepiej. Nie powinniśmy kupować i jeść produktów spożywczych, które składają się z więcej niż 6 składników. Unikajmy tych, które na początku listy mają cukier.


Warto ograniczyć spożywanie przetworzonych produktów, na przykład gotowych potraw przygotowanych przemysłowo. Są one bogate w barwniki, konserwanty, substancje słodzące, a ponadto zawierają dużo tłuszczu. Na przykład, aby jeść czysto, powinniśmy zastąpić napój świeżo wyciśniętym sokiem z owoców.

Jeżeli lubimy pieczywo, zamiast chleba wypiekanego z mąki białej, wybierzmy bochenek z pełnego ziarna. Dostarczymy organizmowi błonnika pokarmowego (zapewnia uczucie sytości i wspomaga pracę jelit) oraz mikroelementów. Produkty razowe dają uczucie sytości na dłuższy czas, a ponadto wyróżniają się niskim indeksem glikemicznym. Zdrowszą alternatywą dla makaronu pszennego jest pełnoziarnisty.

Zdrowa dieta zakłada spożywanie dużych ilości warzyw i 2 porcji owoców dziennie (najlepiej sezonowych; jedzonych na surowo lub pod postacią soków). Powinniśmy je jeść każdego dnia, zwłaszcza warzywa (surowe lub gotowane na parze). Owoce jemy do godziny 15 ze względu na zawartość cukru.

Cukier znajduje się w wielu produktach, które trafiają do naszego koszyka w trakcie zakupów. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, że przyjmujemy go, jedząc owocowe jogurty, nie tylko słodząc herbatę (tu można wykorzystać miód lub ksylitol — cukier pozyskiwany z brzozy).

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Wedle zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinniśmy dziennie spożywać jedynie 25 gramów cukru, a w rzeczywistości przyjmujemy go z różnymi pokarmami cztery razy więcej! Jeżeli nie chcemy borykać się z nadmiarem kilogramów, powinniśmy ograniczyć jego spożycie.

Oprócz cukru istotne znaczenie ma sól. Mimo że dzienne spożycie powinno wynosić 5 gramów, to zazwyczaj przyjmujemy jej dwa razy więcej. Świadomość, że sól znajduje się w produktach przetworzonych, powinna stanowić dodatkowy argument przemawiający za wyeliminowaniem takiej żywności z jadłospisu.

Warto jeść częściej mniejsze porcje posiłków. Najlepiej 4–5 dziennie, co 3 godziny. Wówczas utrzymujemy wysokie tempo przemiany materii. Ostatni posiłek jemy najpóźniej na 3 godziny przed snem. Niezbędne jest picie dużych ilości wody - 2 litrów dziennie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Wegańskie ciasteczka Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu!

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia