Wartości odżywcze kasz

Kasze są bardziej wartościowym pokarmem niż ziemniaki, makaron i ryż. Najwięcej składników odżywczych mają te grube, a drobne są polecane osobom na diecie odchudzającej. Czym wyróżniają się gatunki kaszy, takie jak: gryczana, kukurydziana, kuskus, jaglana, manna i jęczmienna?

Gatunki kasz

Wyróżniamy następujące gatunki kasz:

  • kasza gryczana, która powstaje z nasion gryki,
  • kasza jaglana z prosa,
  • kasza jęczmienna (w zależności od stopnia rozdrobnienia: pęczak, gruba, średnia, drobna i perłowa), która produkowana jest z nasion jęczmienia,
  • kasza kukurydziana z kukurydzy,
  • kasza kuskus z pszenicy twardej durum,
  • kasza manna, która powstaje z nasion pszenicy.

Kasza gryczana

  • należy do grona najzdrowszych kasz (najzdrowsza jest biała nieprażona),
  • jest bogata w białko o wysokiej wartości odżywczej,
  • zawiera kwas foliowy i antyoksydanty,
  • dostarcza minerałów: magnezu, cynku, potasu i fosforu,
  • nie zakwasza organizmu,
  • nie zawiera glutenu.
  • jest bogata w błonnik – 6 gramów w 100 gramach kaszy gryczanej.

Kasza jaglana

Kasza jaglana
  • zawiera niewielkie ilości skrobi, ale dużo białka,
  • wyróżnia się najwyższą zawartością witamin B1, B2, B6, minerałów: żelaza i miedzi oraz krzemionki,
  • kasza jaglana nie zawiera glutenu.

Kasza jęczmienna

  • źródło witaminy PP,
  • bogata w rozpuszczalny błonnik,
  • pęczak zawiera największe ilości witamin i minerałów spośród wszystkich rodzajów kaszy jęczmiennej, to źródło witaminy B1, B2, B6 i PP oraz potasu, magnezu, żelaza, selenu i miedzi.

Kasza manna

Śniadanie z kaszą manną

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

  • wyróżnia się wysoką zawartością jodu,
  • jest słabym źródłem błonnika,
  • dostarcza minerałów (żelaza, magnezu, cynku, potasu, miedzi) i witamin (B1, B2, B6, PP),
  • jest bogata w węglowodany – 77 gramów w 100 gramach ugotowanej kaszy manny, co niemal w zupełności pokrywa dzienne zapotrzebowanie na węglowodany,
  • jest lekkostrawna.

Kasza kukurydziana

  • jest źródłem witaminy E,
  • zawiera dobre tłuszcze – nienasycone kwasy tłuszczowe.

Kasza kuskus

Danie z kuskusem
  • jest lekkostrawna i sycąca,
  • jest dobrym źródłem białka i węglowodanów,
  • zawiera mniejsze ilości błonnika w porównaniu z pozostałymi gatunkami kasz,
  • zawiera niewielkie ilości witamin (B1, B2, B6 i PP) i minerałów (żelaza, magnezu, cynku, miedzi).
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Wegańskie ciasteczka

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery