Jak powinien wyglądać dzień odpoczynku sportowca?

Przede wszystkim powinien być spędzony w miłej i spokojnej atmosferze. I co ciekawe, całkowita rezygnacja z aktywności fizycznej nie jest konieczna.

Odpoczynek po treningu

Odpoczynek po treningu (123RF)

Sport może uzależniać. Nie chcemy wówczas rezygnować z treningu, bo wydaje się nam, że nawet jeden dzień przerwy zniweczy nasze dotychczasowe osiągnięcia. Takie myślenie to jednak prosta droga ku… porażce.

Odpoczynek od treningu (ang. „rest day”) powinien znaleźć się w każdym realnym planie treningowym. To czas na regenerację, nabranie siły i dystansu do codziennej aktywności.

Warto mieć na uwadze, że przeciążone i zbyt zmęczone ciało nie jest w stanie efektywnie pracować, tym samym trudniej jest nam osiągnąć zamierzony cel. Organizm sam może dopominać się wytchnienia – pojawi się ból mięśni, skurcze. Łatwo wówczas o kontuzję.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Gdy głowa domaga się odpoczynku

Ciało i umysł są od siebie zależne. Gdy choruje nasze ciało, również i nasz umysł nie jest w najlepszej formie. Podobnie jest, gdy w naszym życiu zbyt wiele się dzieje, co doprowadza do zmęczenia, niewydolności, osłabienia. Takich symptomów doświadczyć może również sportowiec. I choć czasem trudno mu się z tym pogodzić, to prawdą jest, że uwzględnienie odpoczynku w planu treningowym jest konieczne, by osiągnąć zamierzone wyniki.

Na regenerację i nabranie sił wystarczy jeden dzień! To wówczas właśnie organizm odbuduje zapas glikogenu i wzmocni odporność. Sportowiec odpocznie również psychicznie, nabierze dystansu.

Odpoczynek dobrze zaplanowany

Gdy organizm jest zregenerowany, wówczas o wiele szybciej spala tkankę tłuszczową. Mięśnie stają się bardziej elastyczne, znacznie lepiej funkcjonuje również serce i układ krwionośny.

Zobacz również: Jakie partie ciała wyrzeźbisz, ćwicząc na tych sprzętach?

Jak odpoczywać od treningu?

Dzień wolny od treningu powinien być przede wszystkim wolniejszy i mniej intensywny od dni, które wypleniają nam ćwiczenia. Nie oznacza to, że mamy cały dzień leżeć na kanapie (choć jeśli na to właśnie mamy ochotę, to czemu nie?). Odpowiednie będzie podjęcie aktywności fizycznej o umiarkowanym wysiłkuwycieczka rowerowa z rodziną, wyjście na basen z przyjaciółmi czy samotne przemierzanie alejek w parku na rolkach.

„Rest day” musi być przede wszystkim przyjemny, najlepiej bezstresowy. Tylko w ten sposób odpocznie również umysł sportowca.

Pamiętajmy jednak, że dzień wolny od intensywnego treningu nie zwalnia nas od dbania o dietę. I w tym pełnym relaksu dniu powinna być ona zdrowa, pożywna i wartościowa.

Choć trudno to czasem zrozumieć, odpoczynek od treningu to konieczność. Nie ma on nic wspólnego z lenistwem. Jest to czas wypoczynku, regeneracji i nabrania dystansu. A te elementy są potrzebne każdemu, by móc dobrze funkcjonować.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Skok po szczupłą sylwetkę: jumping fitness Misty Copeland: droga ku marzeniom Fitness on-line – z kim ćwiczą Polki? Jak odpowiednio dobrać biustonosz sportowy? Rodzaje wód mineralnych Men Expert Survival Race już 19 czerwca w Warszawie Zalety biegania 4 najlepsze sporty dla kobiet Zalety jumping fitness Zalety body shape Body shape: wzmocnienie, siła, odprężenie Dżemy, konfitury, powidła. Na czym polega dieta przetworowa? Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ćwiczenia z Sylwią Wiesenberg - droga ku wymarzonej sylwetce Rodzaje aktywności a ilość spalanych kalorii Jaki trening wybrać, by spalić jak najwięcej kalorii

Popularne w tym tygodniu:

Gdy nie mam ochoty na trening..., czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Kiedy można wrócić do ćwiczeń po porodzie? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?