Jak powinien wyglądać dzień odpoczynku sportowca?

Przede wszystkim powinien być spędzony w miłej i spokojnej atmosferze. I co ciekawe, całkowita rezygnacja z aktywności fizycznej nie jest konieczna.

Odpoczynek po treningu

Odpoczynek po treningu (123RF)

Sport może uzależniać. Nie chcemy wówczas rezygnować z treningu, bo wydaje się nam, że nawet jeden dzień przerwy zniweczy nasze dotychczasowe osiągnięcia. Takie myślenie to jednak prosta droga ku… porażce.

Odpoczynek od treningu (ang. „rest day”) powinien znaleźć się w każdym realnym planie treningowym. To czas na regenerację, nabranie siły i dystansu do codziennej aktywności.

Warto mieć na uwadze, że przeciążone i zbyt zmęczone ciało nie jest w stanie efektywnie pracować, tym samym trudniej jest nam osiągnąć zamierzony cel. Organizm sam może dopominać się wytchnienia – pojawi się ból mięśni, skurcze. Łatwo wówczas o kontuzję.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Gdy głowa domaga się odpoczynku

Ciało i umysł są od siebie zależne. Gdy choruje nasze ciało, również i nasz umysł nie jest w najlepszej formie. Podobnie jest, gdy w naszym życiu zbyt wiele się dzieje, co doprowadza do zmęczenia, niewydolności, osłabienia. Takich symptomów doświadczyć może również sportowiec. I choć czasem trudno mu się z tym pogodzić, to prawdą jest, że uwzględnienie odpoczynku w planu treningowym jest konieczne, by osiągnąć zamierzone wyniki.

Na regenerację i nabranie sił wystarczy jeden dzień! To wówczas właśnie organizm odbuduje zapas glikogenu i wzmocni odporność. Sportowiec odpocznie również psychicznie, nabierze dystansu.

Odpoczynek dobrze zaplanowany

Gdy organizm jest zregenerowany, wówczas o wiele szybciej spala tkankę tłuszczową. Mięśnie stają się bardziej elastyczne, znacznie lepiej funkcjonuje również serce i układ krwionośny.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Jak odpoczywać od treningu?

Dzień wolny od treningu powinien być przede wszystkim wolniejszy i mniej intensywny od dni, które wypleniają nam ćwiczenia. Nie oznacza to, że mamy cały dzień leżeć na kanapie (choć jeśli na to właśnie mamy ochotę, to czemu nie?). Odpowiednie będzie podjęcie aktywności fizycznej o umiarkowanym wysiłkuwycieczka rowerowa z rodziną, wyjście na basen z przyjaciółmi czy samotne przemierzanie alejek w parku na rolkach.

„Rest day” musi być przede wszystkim przyjemny, najlepiej bezstresowy. Tylko w ten sposób odpocznie również umysł sportowca.

Pamiętajmy jednak, że dzień wolny od intensywnego treningu nie zwalnia nas od dbania o dietę. I w tym pełnym relaksu dniu powinna być ona zdrowa, pożywna i wartościowa.

Choć trudno to czasem zrozumieć, odpoczynek od treningu to konieczność. Nie ma on nic wspólnego z lenistwem. Jest to czas wypoczynku, regeneracji i nabrania dystansu. A te elementy są potrzebne każdemu, by móc dobrze funkcjonować.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Polki, których zdjęcia oglądają tysiące osób 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia dopasowane do typu osobowości Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu?

Popularne w tym tygodniu:

Jak zmotywować się do ćwiczeń i odzyskać figurę po ciąży? Wywiad z Fit Matką Wariatką Co jeść po ćwiczeniach? 4 białkowe posiłki potreningowe Trening w 15 minut, który zrobisz wszędzie - zasady, ćwiczenia 7 ćwiczeń na piękne nogi i pośladki Sposoby na podniesienie efektywności treningu o 500% Ab crack - definicja, jak wyrzeźbić? Najgorsze ćwiczenia na brzuch Ćwiczenia dla kobiet po 40. roku życia 10-minutowy trening brzucha dla osób, które nienawidzą plank Bezpieczne ćwiczenia przy skróconej szyjce macicy American swing na wzmocnienie mięśni i utratę zbędnych kilogramów Obwisłe ramiona u kobiet. Jak temu zaradzić?