Jak powinien wyglądać dzień odpoczynku sportowca?

Przede wszystkim powinien być spędzony w miłej i spokojnej atmosferze. I co ciekawe, całkowita rezygnacja z aktywności fizycznej nie jest konieczna.

Odpoczynek po treningu

Odpoczynek po treningu (123RF)

Sport może uzależniać. Nie chcemy wówczas rezygnować z treningu, bo wydaje się nam, że nawet jeden dzień przerwy zniweczy nasze dotychczasowe osiągnięcia. Takie myślenie to jednak prosta droga ku… porażce.

Odpoczynek od treningu (ang. „rest day”) powinien znaleźć się w każdym realnym planie treningowym. To czas na regenerację, nabranie siły i dystansu do codziennej aktywności.

Warto mieć na uwadze, że przeciążone i zbyt zmęczone ciało nie jest w stanie efektywnie pracować, tym samym trudniej jest nam osiągnąć zamierzony cel. Organizm sam może dopominać się wytchnienia – pojawi się ból mięśni, skurcze. Łatwo wówczas o kontuzję.

Kontuzje, urazy, stłuczenia


Gdy głowa domaga się odpoczynku

Ciało i umysł są od siebie zależne. Gdy choruje nasze ciało, również i nasz umysł nie jest w najlepszej formie. Podobnie jest, gdy w naszym życiu zbyt wiele się dzieje, co doprowadza do zmęczenia, niewydolności, osłabienia. Takich symptomów doświadczyć może również sportowiec. I choć czasem trudno mu się z tym pogodzić, to prawdą jest, że uwzględnienie odpoczynku w planu treningowym jest konieczne, by osiągnąć zamierzone wyniki.

Na regenerację i nabranie sił wystarczy jeden dzień! To wówczas właśnie organizm odbuduje zapas glikogenu i wzmocni odporność. Sportowiec odpocznie również psychicznie, nabierze dystansu.

Odpoczynek dobrze zaplanowany

Gdy organizm jest zregenerowany, wówczas o wiele szybciej spala tkankę tłuszczową. Mięśnie stają się bardziej elastyczne, znacznie lepiej funkcjonuje również serce i układ krwionośny.

Jak odpoczywać od treningu?

Dzień wolny od treningu powinien być przede wszystkim wolniejszy i mniej intensywny od dni, które wypleniają nam ćwiczenia. Nie oznacza to, że mamy cały dzień leżeć na kanapie (choć jeśli na to właśnie mamy ochotę, to czemu nie?). Odpowiednie będzie podjęcie aktywności fizycznej o umiarkowanym wysiłkuwycieczka rowerowa z rodziną, wyjście na basen z przyjaciółmi czy samotne przemierzanie alejek w parku na rolkach.

„Rest day” musi być przede wszystkim przyjemny, najlepiej bezstresowy. Tylko w ten sposób odpocznie również umysł sportowca.

Pamiętajmy jednak, że dzień wolny od intensywnego treningu nie zwalnia nas od dbania o dietę. I w tym pełnym relaksu dniu powinna być ona zdrowa, pożywna i wartościowa.

Choć trudno to czasem zrozumieć, odpoczynek od treningu to konieczność. Nie ma on nic wspólnego z lenistwem. Jest to czas wypoczynku, regeneracji i nabrania dystansu. A te elementy są potrzebne każdemu, by móc dobrze funkcjonować.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 4 najlepsze sporty dla kobiet Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Ewa Chodakowska – trenerka wszystkich Polek Co to jest burpees? Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie