Woda wodzie nierówna

Z pozoru wszystkie wody mineralne są takie same: krystalicznie czyste, z odpowiednią ilością składników mineralnych. Czy jednak każda woda w butelce sprosta naszym oczekiwaniom i potrzebom?

Woda gazowana

Woda gazowana (123RF)

Poszczególne rodzaje wód mineralnych są słabo rozpoznawalne. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, która woda będzie dla niego odpowiednia. Przed zakupem wody w butelce warto zwrócić uwagę na jej skład chemiczny.

Rodzaje wód mineralnych

To, jakie właściwości ma woda zależy od sposobu jej pozyskiwania i składu. W Polsce wyróżnia się cztery rodzaje wód mineralnych.
Woda naturalna mineralna (średnio- lub wysoko zmineralizowana) – jest to woda stosunkowo bogata w minerały, w litrze znajduje się ich co najmniej 1000 mg.

Woda naturalna źródlana (nisko zmineralizowana) – pozyskuje się ją z krystalicznie czystych źródeł, ilość zawartych w niej składników mineralnych w litrze jest podobna do wód mineralnych, ale skład chemiczny w tym przypadku jest zmienny (ze względu na uwarunkowania geologiczne).

Woda stołowa – to mieszanka wody źródlanej i wody mineralnej. Nie jest to woda naturalna, bo jej skład został zmodyfikowany. Woda stołowa jest uboższa w składniki mineralne.

Naturalne wody lecznicze - są to wody krystalicznie czyste, wolne od zanieczyszczeń, bogate w magnez, wapń, węglany, chlorki, sód. Ich zasoby kryją się głęboko pod ziemią.
By woda była uznana za leczniczą, co najmniej jeden składnik musi znacząco wpływać na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Sięgając po wodę leczniczą koniecznie należy zwrócić uwagę, czy jest ona nisko-, średnio- czy wysoko zmineralizowana. Jest to w tym przypadku szczególnie ważne, gdyż z piciem wód leczniczych nie wolno przesadzać. W wodach o wysokim stężeniu zawartość składników mineralnych przekracza 1500 mg na litr, dlatego http://fitness.wp.pl/18937,rola-magnezu-w-organizmie.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Wybór wód mineralnych

Woda po treningu

Jeśli wysiłek fizyczny w czasie treningu był znaczny i długotrwały (ponad godzinny), sama woda nie wystarczy. Konieczne jest uzupełnienie utraconych elektrolitów, i w tym celu wypić należy napój izotoniczny. Jest to jeden z rodzajów funkcjonalnych napojów dla sportowców.

Długość i intensywność ćwiczeń Napój
Ćwiczenie trwające < 30 minut Nic, woda
Ćwiczenia o niskiej/ umiarkowanej intensywności trwające < 60 minut Woda
Ćwiczenia o  dużej intensywności trwające < 60 minut Napoje sportowe hipotoniczne lub izotoniczne, Sok owocowy rozcieńczony wodą w stosunku 2:1
Ćwiczenia o  dużej intensywności trwające > 60 minut Napoje sportowe hipotoniczne lub izotoniczne, napoje zawierające polimery glukozy, sok zagęszczony (całkowicie naturalny) rozcieńczony w stosunku 6:1

Gdy wysyłek odbywał się w umiarkowanym tempie i trwał krócej niż 60 minut, wystarczy nawodnić organizm wodą mineralną. Po wysiłku fizycznym korzystnie jest wypić wodę gazowaną, a więc sztucznie nasyconą dwutlenkiem węgla. Zdecydowanie szybciej wchłania się ona z przewodu pokarmowego, działa moczopędnie. Oczyszcza organizm z toksyn i szybciej gasi pragnienie. Wadą wody gazowanej jest jednak jej drażniące działanie na śluzówkę żołądka, więc nie powinny pić jej osoby zmagające się z wzdęciami, niestrawnością lub nadkwasotą.

Warto pamiętać, by wodę przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu. Nie wolno też pić wody prosto z butelki, b wówczas dostaje się do niej mnóstwo bakterii.
Woda wodzie nierówna. W przypadku sportowców i w czasie upalnego lata temat ten nabiera szczególnego znaczenia. Przed zakupem wody w butelce, dobrze sprawdźmy, czy jej wypicie będzie dla nas korzystne.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Wegańskie ciasteczka

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery