Wegesportowiec - dieta bezmięsna a intensywny wysiłek fizyczny

Niektórym nadal trudno jest zaakceptować fakt o wyeliminowaniu mięsa z diety. Jak się jednak okazuje, wielu ludzi w sposób świadomy preferuje wegetarianizm i weganizm nie tylko jako sposób odżywiania, ale i styl życia. Dieta roślina nie wyklucza też aktywności fizycznej na wysokim poziomie.

Wegetarianizm a aktywność fizyczna

Wegetarianizm a aktywność fizyczna (123RF)

Sport powinien być wpisany w życie każdego człowieka. Pozwala on zachować zdrowie, dobrą formę i komfort psychiczny. Osoby, które wyeliminowały mięso z codziennej diety są często ludźmi bardzo aktywnymi, niektórzy z nich sport uprawiają zawodowo. Nie zawsze jednak spotykają się oni z akceptacją i zrozumieniem.

Wegesportowiec na start!

Wydaje się bowiem, że tylko mięso może dodać siły i energii (przede wszystkim chodzi o zawarte w nim białko). Jak się jednak okazuje, dobrze skomponowana dieta wegetariańska doskonale zaspokaja potrzeby żywieniowe sportowców. Zawarte w owocach i warzywach antyoksydanty nie tylko neutralizują wolne rodniki, ale też wspomagają wydolność organizmu. Wspomniane białko z kolei dostarczyć mogą produkty pochodzenia roślinnego.

Wegetarianizm a aktywność fizyczna

Głównym źródłem białka dla wegetarian są warzywa strączkowe, jak również orzechy i pestki (np. dyni, słonecznika).

Najważniejsza jest jednak kaloryczność diety. Aktywność fizyczna zwiększa zapotrzebowanie na energię. Konieczne jest zatem monitorowanie wagi ciała i dbanie o świadome komponowanie posiłków.

Co powinien jeść sportowiec-wegetarianin?

  • zboża i warzywa,
  • owoce,
  • produkty bogate w białko,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • produkty mleczne.

Przeciwnicy diety wegetariańskiej w przypadku sportowców wskazują, że na diecie roślinnej łatwo o niedobór żelaza. Jak się jednak okazuje, anemia równie często dotyczyć może również osób regularnie spożywających mięso.

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

By dostarczyć organizmowi żelazo, do diety powinno się włączyć:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, pieczywo razowe, otręby, brązowy ryż),
  • owoce suszone (morele, figi, rodzynki, daktyle),
  • warzywa zielone (brokuły, szpinak, rzeżucha),
  • nasiona roślin strączkowych (groch, fasola, bób, soja, soczewica, ciecierzyca),
  • orzechy (pistacje, orzechy laskowe, migdały).

Jak komponować posiłki na diecie wegetariańskiej?

Wegetarianizm to styl życia. Zrezygnować ze spożywania mięsa można z różnych powodów: etycznych, ekonomicznych, zdrowotnych, ekologicznych. Kuchnia bezmięsna jest bardzo smaczna i pozwala na dużą różnorodność. Nie wyklucza również z zawodowego uprawiania sportu.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Popularne w tym tygodniu:

Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 6 przepisów na odchudzające sałatki Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Racuszki z jabłkiem Przepis na białkowe ciastka orzechowe bez pieczenia