Rabarbar: słodka gorycz na diecie

Rabarbar znany jest od wieków. Już starożytni Chińczycy docenili jego smak i prozdrowotne właściwości. Przyrządzali z niego … środek na przeczyszczenie. W XVII wieku zaczęto uprawiać go w europejskich ogrodach, a przyrządzony z jego łodyg kompot doskonale gasił pragnienie.

Rabarbar na diecie

Rabarbar na diecie (123RF)

I do dzisiaj rabarbar jest symbolem lata. Pojawia się na przełomie kwietnia i maja, by swoim kwaskowatym smakiem przynieść ochłodę i orzeźwienie. Warto sięgać po tę roślinę, bo obfituje ona w błonnik, jak również cenne składniki odżywcze (potas, fosfor, żelazo i wapń) i witaminy. Zapobiega wzdęciom, wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego (pomaga pozbyć się toksyn z organizmu).

Rabarbar: lekarski czy ogrodowy?

W sklepach najczęściej kupić możemy rabarbar ogrodowy. Jest niskokaloryczny (tylko 20 kcal w 100 g) i bogaty w wartościowe składniki odżywcze. Rzadziej spotkać można rabarbar lekarski, któremu przypisuje się wiele prozdrowotnych właściwości. Działa antybakteryjnie, przeciwwirusowo i przeciwzapalnie.

Czy rabarbar może szkodzić?

Spożywanie rabarbaru w nadmiarze może być niekorzystne dla naszego zdrowia. Warzywo to zawiera spore ilości kwasu szczawiowego, którego unikać należy, chorując na kamicę nerkową czy też dnę moczanową. Może też podrażniać śluzówkę żołądka, więc nie jest wskazany pacjentom z chorobą Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejącym zapalaniem jelita. Nie należy jeść go również w czasie infekcji wirusowych objawiających się biegunką. Co wiecej, kwas szczawianowy pod wpływem określonych interakcji powoduję utratę wapnia.

Rabarbar na diecie

Rabarbar ma ciekawy smak: z jednej strony jest niezwykle kwaśny, z drugiej zaś – doskonale łączy się ze słodkimi owocami. Można przygotować z niego dietetyczny kompot. Wystarczy zagotować obrany i pocięty w kawałki rabarbar w niewielkiej ilości wody, dodając pod koniec listki mięty. Słodyczy doda zaś stewia lub miód.

Rabarbar doskonale komponuje się też z truskawkami. Można z ich udziałem przygotować smaczne ciasto.

Rabarbar lekiem na raka?

Do takiego wniosku doszli naukowcy, którzy przyjrzeli się właściwościom rabarbaru poddanego obróbce termicznej. Pod wpływem wysokich temperatur zwiększa się w nim stężenie polifenolu z grupy stilbenów, rapontygeniny. A to niezwykle skuteczna broń w walce z nowotworem. Rapontygenina niszczy komórki rakowe, ale co więcej: uniemożliwia ich dalsze namnażanie się.

Rabarbar na słodko

3–4 łodygi rabarbaru obierz i ugotuj w niewielkiej ilości posłodzonej stewią wody. Ostudź i przecedź (do przygotowania deseru nie potrzebujemy kompotu). Jogurt naturalny wymieszaj z serkiem twarogowym 0%.

Deser z rabarbarem

Rabarbar można układać naprzemiennie z masą jogurtowo-twarogową lub ułożyć warzywo na dnie naczynia i polać przygotowaną masą. Wierzch warto posypać uprażonymi na patelni płatkami migdałowymi.

Smakiem rabarbaru cieszyć się możemy tylko trzy miesiące. Jeśli ktoś lubi to warzywo o wyrazistym smaku, właśnie teraz ma szansę na przygotowanie dania z jego udziałem. Jesteś na diecie? Nie przejmuj się, na rabarbar możesz sobie pozwolić!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Dietetyczny koktajl witaminowy Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Bananowy chleb FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś!