Co to jest burpees?

Jeżeli brak czasu nie pozwala na zrealizowanie godzinnego treningu, możemy wykonywać burpees. Wystarczy kilka minut, aby uaktywnić wszystkie partie mięśni. Burpees należą do grupy najbardziej efektywnych ćwiczeń, które pomagają spalać tkankę tłuszczową i wzmacniać kondycję fizyczną.

Kobieta robiąca deskę

Kobieta robiąca deskę (123RF)

Dlaczego „burpees”?

Mianem „burpees” określa się zestaw dynamicznych ćwiczeń fitnessowych. Jego autorem jest Royal H. Burpee. Idea tego treningu zrodziła się w umyśle tego fizjologa amerykańskiego pochodzenia w latach 30. ubiegłego wieku. Miał on służyć ocenie kondycji fizycznej – stopnia zwinności, siły i koordynacji ruchów. Inne nazwy stosowane do określenia tych ćwiczeń to „krokodylki” lub „padnij – powstań”.

Czym jest burpees?

Burpees to sekwencja kilku ruchów, które mogą stanowić samodzielny trening ogólnorozwojowy albo element treningu interwałowego. Kilka minut poświęconych na burpees skutkuje zmęczeniem tak dużym, jak po godzinnych intensywnych ćwiczeniach. Zestaw prostych technicznie ruchów obejmuje:

  • przysiad,
  • deskę,
  • pompkę,
  • wyskok w górę.
Dziewczyny robiące przysiad

Ćwiczenia te wykonuje się bez pauzy, jedno po drugim – kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy. Nie wymagają użycia specjalistycznego sprzętu do ćwiczeń, zatem można je wykonać w każdym miejscu. W trakcie treningu nie wolno zapominać o miarowym oddychaniu. Najlepiej poszczególne ruchy wykonywać w umiarkowanym tempie, zwracając uwagę na technikę.

Zestaw ruchów można modyfikować, wprowadzając akcesoria sportowe – hantle lub piłkę lekarską, a także realizując inne warianty ćwiczeń: pompkę na jednej ręce, skok do przodu zamiast skoku w górę. Ćwiczenia można wykonywać na czas (maksymalną liczbę powtórzeń w określonym czasie) lub zrobić określoną liczbę powtórzeń.

Sekwencja ćwiczeń burpees

Zobacz również: Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną

Jak prawidłowo zrobić burpees?

Przyjmujemy pozycję stojącą – nogi powinny być wyprostowane w kolanach. Robimy przysiad i kładziemy dłonie na podłożu. Stopy muszą całą swoją powierzchnią przylegać do podłoża.

Następnie wyciągamy jednocześnie obie stopy do tyłu (prostujemy nogi), przyjmując pozycję deski. Robimy pompkę, pamiętając o zachowaniu wyprostowanych pleców. Wracamy do przysiadu i dalej wstajemy, skacząc z uniesionymi nad głową rękami.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Sauna - przed czy po treningu? Tak ćwiczą sławne modelki Jak ćwiczy Bianca Anchieta – trenerka i modelka bikini fitness? Muscle Beach Venice – jedna z najbardziej znanych siłowni outdoor’owych na świecie Kilka sposobów aby wytrwać w treningu. Od czego zacząć? Hula hoop – ćwiczenia na płaski brzuch Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Czym jest trening plyometryczny? Złamanie zmęczeniowe - częsty problem sportowców Jak chronić kolana w trakcie ćwiczeń? Wybieganie czy rozbieganie.... Joga - kto nas inspiruje? Ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa Jak działa tauryna? Jak prawidłowo ćwiczyć na ergonometrze wioślarskim? Retro-futurystyczna kolekcja butów duetu PUMA i McQueen Najbardziej prestiżowe siłownie na świecie Metoda McKenziego na bóle kręgosłupa Ćwiczenia wzmacniające łydki Czym jest taping sportowy?

Popularne w tym tygodniu:

Gdy nie mam ochoty na trening..., czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Kiedy można wrócić do ćwiczeń po porodzie? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?