Jak działa tauryna?

Sportowcy praktykujący intensywne treningi wykazują zwiększone zapotrzebowanie na taurynę – aminokwas, który wykazuje działanie antykataboliczne i anaboliczne. Ponadto podnosi wydolność organizmu i poprawia przemianę materii. Inną, ale nie ostatnią, właściwością tauryny, jest pomoc w szybkiej utracie masy ciała.

123RF

Co to jest tauryna?

Tauryna jest aminokwasem, który w niewielkich ilościach występuje w organizmie człowieka. Jest również wartościowym składnikiem produktów spożywczych, a także suplementów diety w postaci kapsułek, napojów energetycznych i odżywek dla sportowców, które zawierają dodatkowo kofeinę lub kreatynę.

Organizm sportowców, którzy ćwiczą z dużą częstotliwością, wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na ten aminokwas. Naturalnymi źródłami aminokwasu są: drób (mięso indyka), ryby, soczewica i serwatka. Taurynę stosuje się również w leczeniu niektórych chorób, na przykład zapaleniu wątroby, schorzeniach serca czy padaczki.

Dawkowanie tauryny

Warto zapamiętać, że nie istnieje jedna odgórnie ustalona dawka suplementu zawierającego taurynę. Jest ona uzależniona od konkretnego produktu – przed przyjęciem suplementu należy zapoznać się z zaleceniami producenta podanymi na opakowaniu. Niektóre źródła podają jednak, że sportowcom intensywnie trenującym rekomenduje się przyjmować 3 gramy tauryny na dobę.

Działanie tauryny

Tauryna wykazuje działanie antykataboliczne (hamuje procesy katabolizmu w mięśniach w dniach przerwy od treningu). Ta właściwość spowodowała, że cieszy się popularnością wśród sportowców. Tauryna transportuje azot – ważny dla odbudowy tkanek uszkodzonych po treningu (samodzielnie wytwarzają białka potrzebne od odbudowy).

Co więcej, tauryna nasila procesy anaboliczne, stymulując trzustkę do produkcji insuliny. Zwiększona ilość tego hormonu anabolicznego w organizmie człowieka powoduje przyspieszenie budowy tkanki mięśniowej.

Osoby uprawiające sport przyjmują taurynę na masę mięśniową. Wykorzystują fakt, że suplementy z tym aminokwasem pomagają zwiększyć tkankę mięśniową (rezultat wsparcia tauryny w transporcie kreatyny), a efekty można zaobserwować w krótkim czasie. Ponadto podnosi wytrzymałość fizyczną i chroni przed powysiłkowymi uszkodzeniami mięśni (pomaga w regeneracji mięśni po treningu – to wynik udziału tauryny w transporcie kreatyny).

Ponadto tauryna ogranicza wytwarzanie serotoniny, która na mięśnie sportowca oddziałuje jak hormon kataboliczny. Dzięki temu aminokwasowi jego organizm może pracować dłużej, gdyż nie odczuwa zmęczenia. Co więcej, tauryna poprawia przemianę materii i pomaga szybciej stracić na wadze.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Skutki uboczne stosowania tauryny

Jeżeli będziemy stosować taurynę zgodnie z tym, co nakazuje producent, nie będziemy borykać się z skutkami ubocznymi. Jednak jeśli mamy alergię na białko pokarmowe lub jesteśmy w ciąży, powinniśmy zrezygnować z przyjmowania tego suplementu. Dlaczego?

Tauryna może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami. Stosując odżywki dla sportowców, również te z tym aminokwasem, należy zachować ostrożność. Każdy organizm reaguje w odmienny sposób na substancje, która mają wspomóc przyrost mięśni. Przedawkowanie grozi bólem brzucha, wymiotami, biegunką i odwodnieniem organizmu.

Należy pamiętać, że stosowanie wyłącznie tauryny nie przyniesie oczekiwanego przyrostu masy mięśniowej. Jest on bowiem wynikiem współdziałania kilku czynników: regularnych ćwiczeń i zdrowej diety. Trening i zdrowe odżywianie można jedynie wspomóc suplementami.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków

Popularne w tym tygodniu:

Ćwiczenia Ewy Chodakowskiej na wewnętrzną część ud 3 ćwiczenia na brzuch, które dają szybkie rezultaty. Zastosuj ten plan w domu. Wystarczy 10-15 minut Co się stanie, gdy będziesz jadł dwa banany dziennie? Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu 7 najlepszych treningów na zgrabne pośladki 5 popularnych przekąsek po treningu, które tuczą Tabata dla początkujących NIE ISTNIEJE Najgorsze ćwiczenia na brzuch Przysiady – prawidłowe wykonanie Ćwicząca mama jest po prostu sexy... 4 najlepsze sporty dla kobiet Produkty, których nigdy nie powinieneś jeść przed treningiem