Ćwiczenia, które nie obciążają kręgosłupa

W trakcie treningów gubimy zbędne kilogramy i budujemy mięśnie, ale niektóre ćwiczenia mają niekorzystny wpływ na nasz kręgosłup i obciążają go. Należą do nich bieganie, ćwiczenia z ciężarami i skakanką, a także podskoki. Przyczyną problemów z układem kostnym oprócz siedzącego trybu życia jest również nieprawidłowa technika wykonywania treningu. Jakie ćwiczenia są bezpieczne dla kręgosłupa?

123RF

Aby ćwiczenie nie miało złego wpływu na stan kręgosłupa, nie może obciążać odcinka lędźwiowego, natomiast powinno angażować mięśnie brzucha (to one sprawiają, że lędźwie są stabilne). W trakcie wykonywania treningu pozycja pleców powinna być neutralna.

Co ćwiczyć dla dobrej kondycji kręgosłupa?

Pływanie
W trakcie pływania odciążamy układ kostny (ciało w wodzie jest lekkie, woda pozwala odpocząć stawom i dyskom), wzmacniając mięśnie stabilizujące. Aby uprawianie tej dyscypliny sportu, miało pozytywny wpływ na kondycję kręgosłupa, należy świadomie wybrać styl, w jakim będziemy pływać. Na plecy rozluźniająco działa styl grzbietowy. Natomiast nie zaleca się pływania żabką, gdyż skutkuje ona napięciem barków i dolnej partii pleców.

Joga
Ze względu na to, że przyczyną dolegliwości bólowych kręgosłupa jest przykurcz mięśni, ćwiczenia rozciągające na macie wykonywane w trakcie zajęć jogi rekomenduje się osobom z problemami z układem kostnym. Istotą asanów jogi jest wyciągnięcie wszystkich części ciała, dzięki czemu również kręgosłup jest skutecznie rozciągany.

Pilates
W trakcie zajęć pilates uelastyczniamy mięśnie całego ciała i odciążamy kręgosłup. Podczas treningu pracują przede wszystkim mięśnie głębokie, które stabilizują kręgosłup i przeciwdziałają przeciążeniom.

Kręgosłup a ćwiczenia


Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa z akcesoriami i sprzętem sportowym

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną
Ćwiczenia z piłką fitnessową odciążają plecy i niwelują dolegliwości bólowe. Wykorzystując to akcesorium do ćwiczeń, można wykonywać brzuszki, które pomagają ustabilizować odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Nordic walking
Bieganie warto zamienić na spacery w kijkami w dłoni, które są dodatkowym podparciem dla sylwetki ćwiczącego. Nordic walking umożliwia odciążenie pleców i stawów.

Jazda na rowerze
Aby jazda na rowerze odbywała się z korzyścią dla zdrowia pleców, należy wybrać rower rekreacyjny, czyli taki, którego siodełko i kierownica znajdują się na równi. Wówczas ciężar ciała osoby jeżdżącej rozkłada się na rękach, nie na odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Ponadto siedząc na siodełku, noga, którą trzymamy na pedale w jego najniższym położeniu, powinna być wyprostowana.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Massy Arias: fitness receptą na depresję Nie możesz nabrać masy mięśniowej? Sprawdź, czy nie popełniasz tych błędów Ten trening na pewno cię zmęczy! I spali mnóstwo kalorii Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Magnez a mięśnie Jak prawidłowo zrobić plank? Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet

Popularne w tym tygodniu:

Na obrazku jest 6 zwierząt. To, które zobaczysz jako pierwsze, zdradza twoje cechy Najlepsza godzina na trening? Kiedy trenować? Ćwiczenia na płaski brzuch. Wystarczą 4 minuty dziennie Jak stracić tłuszcz z ramion? To trudne, ale możliwe! Trenuję i nie chudnę! W czym problem? Trening na lepszą kondycję i spalenie tkanki tłuszczowej Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Jak ćwiczyć w domu, by mieć boskie ciało? Rozciąganie (stretching) kiedy tak naprawdę ma sens? Niedziela na Bemowie pod znakiem 11. Bieg po Nowe Życie