Sauna - przed czy po treningu?

W klubach sportowych bardzo często jest sauna. Wielu trenujących z pewnością z przyjemnością z niej korzysta. Ale uwaga: wchodzenie do niej zaraz po treningu to duży błąd! Dlaczego?

Shutterstock

Może mieć bowiem bardzo niebezpieczne skutki dla zdrowia. Wchodzenie do sauny bezpośrednio po intensywnym wysiłku grozi przegrzaniem organizmu, omdleniem, a czasem nawet zawałem serca. Wszystko dlatego, że w saunie panują specyficzne warunki: jest tam gorąco i wilgotno, w związku z czym nasz organizm stara się do tego dostosować – oddech się spłyca, przyspiesza, serce szybko bije (nawet 140–160 uderzeń na minutę), ciało traci wodę i elektrolity.

A zatem zastanówmy się, co się stanie, gdy wejdziemy do sauny chwilę po zakończeniu treningu, zwłaszcza aerobowego? Nasz organizm zamiast się odprężyć i zregenerować, jeszcze bardziej się zmęczy. To może być dla niego skrajnie niebezpieczne.

Z sauny nie powinno się również korzystać bezpośrednio po treningu siłowym, bo to zaprzepaści cały nasz wysiłek włożony w trening. Gorące i wilgotne powietrze rozluźnia bowiem mięśnie, ale znosi przy tym dwa istotne dla ich budowania zjawiska – tzw. pamięci i pompę mięśniową.

Czym jest pierwsze z tych pojęć? Uważa się, że mięśnie dysponują swoistą pamięcią. Dzięki niej dużo łatwiej jest nam wrócić do formy po okresie bezczynności fizycznej niż gdybyśmy zaczynali ćwiczyć "od zera". Mięśnie są w stanie "przypomnieć sobie", jak reagować na bodźce treningowe.

Natomiast pompą mięśniową nazywamy zjawisko, kiedy wskutek intensywnego treningu organizm musi wykonać większą pracę niż zwykle, co sprawia, że poprawia swoją wydolność i dostarcza większość posiadanych składników odżywczych do mięśni i organów, które mogą pomóc mu to osiągnąć.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Zasady korzystania z sauny po treningu

Korzystanie z sauny jest bardzo korzystne dla zdrowia. Dlaczego?

  • Daje odprężenie i relaks,
  • Oczyszcza organizm z toksyn,
  • Zwiększa objętość krwi,
  • Pozwala na szybszy powrót do zdrowia,
  • Przyspiesza krążenie,
  • Hartuje organizm i podnosi jego odporność.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Z sauny warto korzystać w dzień wolny od treningu. Wówczas będziemy mieli pewność, że przyniesie ona pożądane skutki. Jeśli jednak chcemy wejść do niej po treningu, musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • wyciszmy organizm po ćwiczeniach (cool down), pozwólmy mu na odpoczynek przez co najmniej kilkanaście minut (a najlepiej kilka godzin),
  • zarówno przed, jak i po skorzystaniu z sauny należy pić duże ilości wody,
  • nie przebywajmy w saunie dużej niż 15 minut,
  • korzystajmy z sauny rozsądnie – wystarczy wejść do niej dwa razy w tygodniu.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Aerobiczna szóstka Weidera Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Imbir najlepszy na ból mięśni Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń? Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?

Popularne w tym tygodniu:

Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Co jeść przed i po wieczornym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Aerobiczna szóstka Weidera Skalpel. Rezultaty treningu z Ewą Chodakowską Co jeść przed i po porannym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Domowe sposoby na zakwasy - prysznic, dieta, masaż Co jeść przed i po popołudniowym treningu? Wskazówki Ewy Chodakowskiej Przebiegła 100 metrów w 74 sekundy. Ma 101 lat Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Trening po świętach — ćwiczenia w domu, na siłowni i na zewnątrz