Sauna - przed czy po treningu?

W klubach sportowych bardzo często jest sauna. Wielu trenujących z pewnością z przyjemnością z niej korzysta. Ale uwaga: wchodzenie do niej zaraz po treningu to duży błąd! Dlaczego?

Shutterstock

Może mieć bowiem bardzo niebezpieczne skutki dla zdrowia. Wchodzenie do sauny bezpośrednio po intensywnym wysiłku grozi przegrzaniem organizmu, omdleniem, a czasem nawet zawałem serca. Wszystko dlatego, że w saunie panują specyficzne warunki: jest tam gorąco i wilgotno, w związku z czym nasz organizm stara się do tego dostosować – oddech się spłyca, przyspiesza, serce szybko bije (nawet 140–160 uderzeń na minutę), ciało traci wodę i elektrolity.

A zatem zastanówmy się, co się stanie, gdy wejdziemy do sauny chwilę po zakończeniu treningu, zwłaszcza aerobowego? Nasz organizm zamiast się odprężyć i zregenerować, jeszcze bardziej się zmęczy. To może być dla niego skrajnie niebezpieczne.

Z sauny nie powinno się również korzystać bezpośrednio po treningu siłowym, bo to zaprzepaści cały nasz wysiłek włożony w trening. Gorące i wilgotne powietrze rozluźnia bowiem mięśnie, ale znosi przy tym dwa istotne dla ich budowania zjawiska – tzw. pamięci i pompę mięśniową.

Czym jest pierwsze z tych pojęć? Uważa się, że mięśnie dysponują swoistą pamięcią. Dzięki niej dużo łatwiej jest nam wrócić do formy po okresie bezczynności fizycznej niż gdybyśmy zaczynali ćwiczyć "od zera". Mięśnie są w stanie "przypomnieć sobie", jak reagować na bodźce treningowe.

Natomiast pompą mięśniową nazywamy zjawisko, kiedy wskutek intensywnego treningu organizm musi wykonać większą pracę niż zwykle, co sprawia, że poprawia swoją wydolność i dostarcza większość posiadanych składników odżywczych do mięśni i organów, które mogą pomóc mu to osiągnąć.

CO WARTO WIEDZIEĆ O BÓLU MIĘŚNI?

Zasady korzystania z sauny po treningu

Korzystanie z sauny jest bardzo korzystne dla zdrowia. Dlaczego?

  • Daje odprężenie i relaks,
  • Oczyszcza organizm z toksyn,
  • Zwiększa objętość krwi,
  • Pozwala na szybszy powrót do zdrowia,
  • Przyspiesza krążenie,
  • Hartuje organizm i podnosi jego odporność.

Zobacz również: Oleje roślinne - sekret zdrowia i urody

Z sauny warto korzystać w dzień wolny od treningu. Wówczas będziemy mieli pewność, że przyniesie ona pożądane skutki. Jeśli jednak chcemy wejść do niej po treningu, musimy pamiętać o kilku zasadach:

  • wyciszmy organizm po ćwiczeniach (cool down), pozwólmy mu na odpoczynek przez co najmniej kilkanaście minut (a najlepiej kilka godzin),
  • zarówno przed, jak i po skorzystaniu z sauny należy pić duże ilości wody,
  • nie przebywajmy w saunie dużej niż 15 minut,
  • korzystajmy z sauny rozsądnie – wystarczy wejść do niej dwa razy w tygodniu.
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię Dlaczego nie ćwiczymy? Najczęstsze wymówki Tak ćwiczą sławne modelki Ćwiczenia wzmacniające łydki Minuta forsownego treningu vs. trzy kwadranse umiarkowanego wysiłku WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE Trening fitness Izabel Goulart – najbardziej wysportowanej modelki świata Właściwości i rodzaje tkanin sportowych Zalety siłowni plenerowych Trening z sandbag Ćwiczenia z wykorzystaniem flexi-bar Co to jest okno anaboliczne? Miasta już po raz piąty zawalczą o stojaki rowerowe Trening personalny - czy tylko dla wybranych? Jak ćwiczyć fit ball? Bigoreksja: do czego może prowadzić sportowa obsesja? Czym jest trening split? Jakie przynosi efekty? Pierwsze buty drukowane w 3D Plan treningu interwałowego Aktywny spacer w wózkiem Train hard, be happy & żryj zdrowo - przygotuj się do lata z Anią i Olgą Ćwiczenia wyszczuplające nogi dla kobiet

Popularne w tym tygodniu:

Gdy nie mam ochoty na trening..., czyli jak wytrwać w postanowieniach noworocznych? Trening - kiedy zaczyna się spalanie tłuszczu? Duże bicepsy w 3 prostych ruchach! 7 najczęstszych błędów popełnianych na siłowni Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Ćwiczenia na uda - jak wysmuklić ich wewnętrzną stronę Kiedy można wrócić do ćwiczeń po porodzie? Najlepsze piosenki do ćwiczeń według użytkowników Spotify Kontrola sylwetki Ćwiczenia weekendowe również obniżają ryzyko zgonu Ćwiczenia na siłowni, które poprawiają zły humor Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego?