Czym jest slow food?

Zdrowe żywienie jest podstawą życia w dobrej kondycji fizycznej, jak i psychicznej. To powód dużej popularności idei slow good – przeciwieństwa kultury fast food. Dlaczego warto dołączyć do grona zwolenników ruchu slow food?

Zdrowa żywność

Zdrowa żywność (123RF)

Co to jest slow food?

Slow food to ruch społeczny, który stanowi przeciwieństwo kultury jedzenia fast foodów. Jest wyrazem sprzeciwu wobec życia w biegu, dlatego też jego symbolem jest ślimak – zwierzę powolne, które nie wpisuje się w krajobraz współczesnego świata. Slow food to nie tylko modny trend na świecie, ale również organizacja non-profit, którą założył Carlo Petrini we Włoszech w 1986 roku (polski odział powstał w 2002 roku).

Istota slow food

Nurt slow food zakłada ochronę tradycyjnej kuchni różnych regionów danego kraju i obszarów świata. W tym celu uruchomiono program Arka Smaku, który zakłada ochronę produktów spożywczych, roślin i zwierząt zagrożonych zagładą (polskie produkty objęte ochroną to czerwona krowa z Małopolski, oscypek i miody pitne).

Członkom ruchu przyświeca chęć promowania zakupów żywności pochodzącej z lokalnych upraw, jak również tradycyjnych sposobów jej produkowania – na podstawie starych przepisów i sprawdzonych receptur.

Propaguje się również celebrowanie posiłków – jedzenie bez pośpiechu, delektowanie się smakiem i aromatem potraw. Slow food to przeciwieństwo zakupów w barach szybkiej obsługi i jedzenia dań gotowych odgrzanych w mikrofalówce. Zmiana sposobu żywienia ma zapobiec chorobom cywilizacyjnym, takim jak otyłość i nadwaga.

Diety odchudzające


Celem ruchu slow food jest edukowanie ludzi na temat konsekwencji jedzenia dań typu fast food. Lobbuje się także na rzecz wsparcia farm organicznych, a przeciwko żywności modyfikowanej genetycznie i stosowaniu pestycydów.

Istotą slow food jest nie tylko nieśpieszna konsumpcja zdrowych pokarmów, ale i zwolnienie tempa życia. Propaguje się przeznaczanie mniejszej ilości czasu na pracę i obowiązki, a większej na odpoczynek na łonie natury. Taki tryb życia ma zaowocować poczuciem wewnętrznej harmonii, zminimalizowaniem ryzyka zachorowania na cukrzycę, choroby nowotworowe i zawał serca.

Zobacz również: 6 powodów, przez które nie możesz schudnąć z brzucha

Jedzenie slow food

Żywność w stylu slow food jest niskoprzetworzona (wysokoprzetworzone produkty spożywcze są pozbawione witamin i substancji odżywczych). Niedopuszczalne jest miksowanie produktów, smażenie i oddziaływanie wysokim ciśnieniem. W przemyśle spożywczym działającym zgodnie z tą ideą nie stosuje się barwników, konserwantów, polepszaczy smaku i aromatów. Wykorzystuje się jedynie tradycyjne metody, takie jak duszenie, wędzenie i marynowanie.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto z masła orzechowego Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Weekendowy jadłospis Ewy Chodakowskiej Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy