Co stanie się z twoim ciałem, gdy na pewien czas zrezygnujesz z ćwiczeń?

Sport może być niczym narkotyk: jeśli złapiemy bakcyla, ćwiczenia stają się nieodłącznym elementem harmonogramu dnia. Gdy z różnych względów (osobistych, zawodowych lub zdrowotnych), rezygnujemy z treningu, obserwujemy ból mięśni (domagają się aktywności) i pogorszenie samopoczucia. Co dzieje się z ciałem, gdy przerwa od sportu trwa tydzień, miesiąc i pół roku?

Źródło: 123RF

Systematyczne ćwiczenia owocują umięśnioną sylwetką o niskim odsetku tkanki tłuszczowej. Trening sprawia, że ciało staje się sprężyste, nie zalegają w nim toksyczne złogi, a funkcjonowanie narządów wewnętrznych poprawia się. Każda świadoma lub niezawiniona przerwa od rutynowego treningu oddziałuje na kondycję fizyczną i zmusza organizm do negatywnych zmian.

Tygodniowa przerwa w ćwiczeniach

Gdy minie tydzień od zaprzestania wykonywania ćwiczeń, włókna mięśniowe powoli zaczynają się kurczyć (tracą potencjał spalania tłuszczu). Organizm rozpoczyna magazynowanie większej ilości wody. Natomiast po upływie 14. dnia bez treningu spada poziom wytrzymałości kardio.

Co to oznacza? Od tego momentu nie jesteśmy już tak szybcy i zwinni jak wtedy, gdy prowadziliśmy aktywny tryb życia. Nasza kondycja fizyczna słabnie (co równa się ze zmniejszoną wydolnością). Dwa tygodnie bez ćwiczeń wystarczą, by odporność uległa degradacji.

Kobieta na wadze

Miesiąc bez ćwiczeń

Po miesiącu życia bez aktywności fizycznej ciało ma mniej masy mięśniowej, której miejsce zastępuje tkanka tłuszczowa (ciało jest mniej sprężyste), a my możemy skarżyć się problemy ze snem i skutki podwyższonego poziomu stresu (wysokie ciśnienie).

Warto zaznaczyć, że metabolizm regularnie ćwiczącego człowieka jest szybszy, a jego potrzeby żywieniowe większe; w trakcie przerwy od treningu poziom zapotrzebowania na pożywienie utrzymuje się, ale dostarczone kalorie nie zostają spalone ze względu na brak (możliwości lub chęci) ruchu. Wówczas odnotowuje się powrót oponki na brzuchu.

Kilka miesięcy przerwy od treningu

W tym przypadku wyraźnie czujemy, że straciliśmy na sile. Kilka miesięcy bez aktywności fizycznej wystarczy, żeby metabolizm znacznie zwolnił tempo, co skutkuje nadmiarem kilogramów i obniżeniem samooceny. Ponadto może nam towarzyszyć wrażenie obrzmienia (to skutek nagromadzonej w organizmie wody). Co istotne, funkcjonowanie organów wewnętrznych: serca i płuc, pogarsza się.

Jak wymodelować sylwetkę?


Brak ćwiczeń w ciągu pół roku

Po upływie 6 miesięcy bez wątpienia zyskaliśmy tkankę tłuszczową, co potwierdza przyrost wagi ciała. Odpowiada za to wolne tempo przemiany materii (to, co zjadamy, nie zostaje spalone tak szybko jak wtedy, gdy regularnie ćwiczyliśmy). Brak treningu na przestrzeni pół roku (i dłużej) podnosi ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Równocześnie dołączamy do grona osób podatnych na depresję i choroby krążenia.

Zobacz również: Zapomnij o nudzie na fitnessie - ćwicz bokwę

Brak aktywności fizycznej a wiek

W zależności od wieku, w którym definitywnie przestaniemy trenować, zaobserwujemy inne zmiany w ciele i będziemy zmagać się z odmiennymi dolegliwościami. Jeżeli zrezygnujemy z aktywności fizycznej przed 30. rokiem życia, wrócimy do stanu (pod względem aspektu wizualnego i siłowego ciała) sprzed rozpoczęcia treningu.

Jak szybko nadejdą zmiany? To zależy od indywidualnych predyspozycji (trybu życia i budowy ciała). Osoby szczupłe, które w trakcie treningu zyskały masę mięśniową, schudną i utracą mięśnie, zaś otyłe, które dzięki ćwiczeniom zwalczyły zbędne kilogramy, na nowo przytyją.

Następstwa rezygnacji ze sportu przed 30. rokiem życia:

  • utrata atrakcyjności fizycznej (miejsce mięśni zajmuje tkanka tłuszczowa);
  • spadek kondycji fizycznej;
  • spadek mocy mięśni (mięśnie stabilizujące: brzucha i czworogłowy uda, stają się słabsze);
  • pogorszenie pracy umysłu;
  • wzrost ryzyka zachorowania na takie schorzenia jak otyłość, choroby serca, osteoporoza;
  • stany stresowe.

Jeżeli porzucimy ćwiczenia po przekroczeniu magicznej 30-tki, odnotujemy wzrost masy ciała (niezależnie od budowy sylwetki i stylu życia). Oprócz przyrostu tkanki tłuszczowej na biodrach, brzuchu i pośladkach stracimy masę kostną i masę mięśniową. Nasz metabolizm wyraźnie zwolni. U osób po 30. roku życia, które nie uprawiają żadnej dyscypliny sportu, stwierdza się również obniżenie czasu reakcji układu nerwowego i spadek maksymalnej pojemności wydechowej.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Ćwiczenia i trening:

Magnez a mięśnie Ćwiczenia na zgrabne pośladki Błędy, jakie najczęściej popełniamy podczas biegania Poznaj przepis na najlepszy koktajl po treningu Jak spalić więcej kalorii ćwicząc na bieżni? Cool down, czyli jak uspokoić organizm po treningu? 10 zalet jazdy na rowerze Najważniejsze zasady po bieganiu, o których musisz pamiętać Najczęstsze błędy po treningu 8 sposobów, by szybciej schudnąć jeżdżąc na rowerze Cardio killer - trening, dzięki któremu osiągniesz sylwetkę marzeń Produkty, dzięki którym wyrzeźbisz mięśnie HIIT – trening dla profesjonalnych sportowców Trening w parze - zalety Tabata - szybki sposób na pozbycie się cellulitu Najlepsze ćwiczenia na podniesienie biustu Face fitness? Twoja cera też może być fit! 12 ZASAD TRENINGU, KTÓRE ZWIĘKSZĄ JEGO EFEKTYWNOŚĆ 5 sposobów, aby pozbyć się boczków Najczęstsze problemy ze skórą osób, które regularnie trenują Cel – wyznanie prawdy samemu sobie Ryż, cena, policja, mięso – co mają ze sobą wspólnego? Najlepsze ćwiczenia na triceps dla kobiet i mężczyzn Najlepsze fryzury na siłownię

Popularne w tym tygodniu:

Skalpel. Zasady treningu Ewy Chodakowskiej Najlepsze dyscypliny sportu dla każdego znaku zodiaku Ćwiczysz na trampolinie? To może się dla ciebie źle skończyć Ćwicząca mama jest po prostu sexy... Jak pozbyć się oponki z brzucha? Trening Ewy Chodakowskiej Forma Anny Lewandowskiej po ciąży - motywuje czy denerwuje? Orgazm podczas ćwiczeń? To możliwe! Zarządzanie przez cele, czyli marketing w karierze sportowca. Bądź SMARTER! 7 momentów, w których powinnaś uprawiać seks Ćwiczenia na cellulit, które naprawdę działają Żyj i pracuj na zdrowie, ergonomia w pracy